سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 786259

  بازدید امروز : 190

  بازدید دیروز : 172

میاب دان بیر سس

 
بسا سخن که از حمله کارگرتر بود . [نهج البلاغه]
 
نویسنده: ابوالفضل روزی طلب ::: پنج شنبه 93/10/4::: ساعت 12:9 صبح

 

 

 

گزارش از خبرگزاری فارس

  باتشکر از سایت تبزیز شهر آرزوها

 
نویسنده: ابوالفضل روزی طلب ::: پنج شنبه 93/10/4::: ساعت 12:5 صبح

عکس ها از: خلیل غلامی – تبریز

 


 
نویسنده: ابوالفضل روزی طلب ::: چهارشنبه 93/10/3::: ساعت 11:57 عصر

مرا به خلوت آن روی ماه مهمان کن
اگر همیشه نشد گاه گاه مهمان کن
مرا به دیدن آن دیده اهورایی
تمام عمر فقط یک نگاه مهمان کن
مرا که عاشق شب زنده دار یاد توام
به شب نشینی چشم سیاه مهمان کن
میان برکه چشمت که آب تطهیر است
مرا به شستن جان از گناه مهمان کن
به رغم خواب من ای کوکب سهیل امشب
بیا و چشم مرا تا پگاه مهمان کن
کجا به خیل ملک بار عام خواهی داد؟
مرا به گوشه آن بارگاه مهمان کن
اگر به یاد کسی گریه می‌کنی امشب
مرا به مجلس این اشک و آه مهمان کن
سوار مشرقی‌ام از کجا گذشت صبا؟
مرا به بوسه بر آن خاک راه مهمان کن
ز گریه دیده «کوثر» به خون نشست ای دوست
بیا و چشم مرا یک نگاه مهمان کن

 

منبع : وب سایت رسمی روستای میاب

 
نویسنده: ابوالفضل روزی طلب ::: چهارشنبه 93/10/3::: ساعت 9:1 عصر

شعری فارسی-آذری درباره جنایات داعش

علی‌ پورعلی از شاعران آیینی، غزلی در مدح امام حسین(ع) و در محکومیت جنایات داعش به دو زبان فارسی و آذری سروده است.


به گزارش پایگاه خبری پیام مرند به نقل از خبرگزاری فارس، علی پورعلی متخلص به «مجاهد» از شاعران آیینی کشور به تازگی شعری فارسی-آذری درباره داعش سروده است که متن آن در ادامه می‌آید:

یا حسین عشقت شرر بر جسم و جان انداخته / آتش جوّاله بر روح و روان انداخته

غلغل عشق تو در سوریه، لبنان و عراق / لرزه بر اندام داعش بی‌امان انداخته

خورده سیلی، از ابوالفضل علمدار حسین / کفر وهابی وزآن وحشت به جان انداخته

چون شکستی خورده در سوریه از بنت‌الحسین / هولِ وحشت، بر دلِ کفر زمان انداخته

****

ای صدق و صفا ائیله عزا بزمی قوران لَرْ

اَل سینه دَه، مجلس دَه، ایاق اوسده دوران لَرْ

قارا گِئنَن، نوحه دیین سینه ویران لَرْ

وهابینی بو بزم عزا خار اِئلیُبْدی

بو عشق حسین، امتی بیدار اِئلیُبْدی

داعش کی جبین پینه‌دی، اربابی کلابی

تأمین ائلیور اسلحه سین پیر وهابی

هر گون نچه بیر رَنگَه دوشور نقش نِقابی

باش کسمک اِئله ارثیدی داعش لَرَ نسلی

چون شمر عُمَر سعدهَ چاتور داعشین اصلی

غافیلدی جهالت ده دی اسلامَ اَییلمَزْ

شیطان گوزونَ توپراق آتوپدو گینَه سیلمَز

ثانی دن اونا ارثی دی، ذلت هَلَه بیلمز

نابودی دی ذلت دَه اُو پیر فتن اوغلی

چون سیلی وُرویبْدی اونا خیبرشکن اوغلی

انتهای پیام/

کلمات کلیدی:      با تشکر از پایگاه خبری پیام مرند

 
نویسنده: ابوالفضل روزی طلب ::: چهارشنبه 93/10/3::: ساعت 9:0 عصر

شعری فارسی-آذری درباره جنایات داعش

علی‌ پورعلی از شاعران آیینی، غزلی در مدح امام حسین(ع) و در محکومیت جنایات داعش به دو زبان فارسی و آذری سروده است.


به گزارش پایگاه خبری پیام مرند به نقل از خبرگزاری فارس، علی پورعلی متخلص به «مجاهد» از شاعران آیینی کشور به تازگی شعری فارسی-آذری درباره داعش سروده است که متن آن در ادامه می‌آید:

یا حسین عشقت شرر بر جسم و جان انداخته / آتش جوّاله بر روح و روان انداخته

غلغل عشق تو در سوریه، لبنان و عراق / لرزه بر اندام داعش بی‌امان انداخته

خورده سیلی، از ابوالفضل علمدار حسین / کفر وهابی وزآن وحشت به جان انداخته

چون شکستی خورده در سوریه از بنت‌الحسین / هولِ وحشت، بر دلِ کفر زمان انداخته

****

ای صدق و صفا ائیله عزا بزمی قوران لَرْ

اَل سینه دَه، مجلس دَه، ایاق اوسده دوران لَرْ

قارا گِئنَن، نوحه دیین سینه ویران لَرْ

وهابینی بو بزم عزا خار اِئلیُبْدی

بو عشق حسین، امتی بیدار اِئلیُبْدی

داعش کی جبین پینه‌دی، اربابی کلابی

تأمین ائلیور اسلحه سین پیر وهابی

هر گون نچه بیر رَنگَه دوشور نقش نِقابی

باش کسمک اِئله ارثیدی داعش لَرَ نسلی

چون شمر عُمَر سعدهَ چاتور داعشین اصلی

غافیلدی جهالت ده دی اسلامَ اَییلمَزْ

شیطان گوزونَ توپراق آتوپدو گینَه سیلمَز

ثانی دن اونا ارثی دی، ذلت هَلَه بیلمز

نابودی دی ذلت دَه اُو پیر فتن اوغلی

چون سیلی وُرویبْدی اونا خیبرشکن اوغلی

انتهای پیام/

کلمات کلیدی:      با تشکر از پایگاه خبری پیام مرند

 
نویسنده: ابوالفضل روزی طلب ::: چهارشنبه 93/10/3::: ساعت 8:49 عصر

قدمت 300 ساله حوزه علمیه مرند

فعالیت حوزه علمیه در مرند بیش از 300 سال قدمت دارد و بزرگانی نیز که از شهر مرند به جهان اسلام معرفی شده اند، از ستارگان درخشان جهان تشیع هستند که از نمونه های بارز آن در عصر معاصر، می توان به آیت الله العظمی حجت کوه کمری(ره) و آیت الله العظمی مرندی(ره) اشاره کرد. 

اولین مدرسه علمیه برادران شهرستان مرند، در پیش از انقلاب اسلامی، با عنوان طلابیه، به دست مبارک آیت الله سید خلیل مرندی و آیت الله احمد نجفی مرندی در شهر مرند راه اندازی شده بود.

 تحصیل 200طلبه خواهر

بیش از 200 طلبه خواهر نیز در مدرسه علمیه حضرت فاطمه زهرا(س) خواهران شهرستان مرند تحصیل می کنند، ساختمان جدیدی نیز در حدود یک هکتار با 16 کلاس، همراه با سایت های مختلف رایانه‌ای، کتابخانه، نمازخانه و قسمت اداری با هزینه فعلی 11 میلیارد ریال در شهرک میلاد مرند، کلنگ زنی شده که تا مهرماه سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

مدرسه علمیه صاحب الزمان(عج) شهرستان مرند که دو سال گذشته احداث و چند ماه گذشته به بهره برداری رسمی رسید، به گفته بزرگان و علمای این شهر، در 115 سال پیش بعنوان مدرسه علمیه احمدیه فعالیت می کرد، اما در زمان رضاشاه به تصرف درآمده و به صورت مدرسه دخترانه ادامه فعالیت می‌دهد که با پیگیری‌های که صورت گرفته، سند اولیه این مدرسه در حالی که امحا شده بود، به نام مدرسه علمیه صاحب الزمان(عج) احیا شد.

توجه به حوزه های علمیه در استان آذربایجان شرقی از سوی مسئولین ضعیف است، ساختمان جدید این مدرسه علمیه با سختی های فراوان با هزینه ای بیش از یک میلیارد تومان احداث شد. طلبه ها در حالی که ساختمان این مدرسه علمیه در دست ساخت بود، در ساختمانی نیمه کاره، مشغول تحصیل بودند تا از درس و بحث عقب نمانند.

هم اکنون بیش از 120 طلبه از هشت استان کشور و 30 شهرستان در این مدرسه علمیه در حال تحصیل هستند که در دو سال گذشته نیز رتبه اول علمی سطح استان را کسب کرده و اخیرا نیز در المپیاد علمی شمال‌غرب کشور حائز رتبه برتر شد. ما به مقام اول علمی استانی قانع نیستیم، بلکه به دنبال کسب مقام اول علمی در بین حوزه های علمیه سراسر کشور هستیم و دست یافتن به این رتبه دور از دسترس نیست. 

 

زمین دیگری نیز برای احداث حوزه علمیه برادران تهیه شده که می توان شعبه بین المللی حوزه علمیه برادران را در این قسمت تأسیس کرد، چرا که شهرستان مرند مسیر اصلی دو  کشور همسایه ترکیه و آذربایجان است.

ضرورت نکو داشت علمای بزرگ حوزه علمیه

حوزه علمیه شهر مرند دارای 12 شهید روحانی است که همایش بزرگداشتی در سال های گذشته برای این شهدا برگزار شده همایش بزرگداشت آیت الله مرندی(ره) نیز در شهرستان مرند برگزار شد که مقالات متعددی هم به دبیرخانه همایش ارسال شد. اما همایش نکوداشت شخصیت آیت الله حجت کوه کمری(ره) باید در سطح بین المللی برگزار شود، برای برگزاری چنین بزرگ‌داشتی، باید از خدمت علما و بزرگان و رهبر معظم انقلاب اسلامی راه‌کار و نقشه راهی اخذ شود.  

هماهنگی و وحدت رویه مبلغان

حدود 20 روحانی طرح هجرت و 20 روحانی مستقر نیز در روستاهای شهر مرند حضور دارند، جلسات ماهیانه ای نیز با حضور این روحانیون و مبلغان برگزار می شود، تا با نقشه راه مقام معظم رهبری به پیش برویم. وحدت رویه ای نیز در امر تبلیغ بین این مبلغان وجود دارد تا مشکلات اجتماعی فرهنگی شهر مورد توجه و تاکید قرار گیرد، اخیرا طرح سبک زندگی اسلامی و قرآنی، مبنای تبلیغ مبلغان قرار گرفته و در ماه مبارک رمضان نیز، محور برنامه های مبلغان، آیات قرآن کریم بود، تا بدین طریق مردم انس بیشتری با قرآن کریم پیدا کنند. 

طلبه ها امکانات فعلی حوزه های علمیه را قدر بدانند

برنامه رژیم پهلوی این بود که با فشارهای اقتصادی و روانی، حوزه های علمیه منقرض شود و کسی به این حوزه وارد نشود، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، پیشرفت‌های فراوانی در حوزه های علمیه صورت گرفت، هرچند هنوز به پیشرفت مدنظر حضرت امام(ره) و حضرت آیت الله خامنه ای نرسیده ایم.

رشته های مختلف و امکانات متعددی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه های علمیه راه اندازی و فراهم شده که طلبه ها باید قدر این نعمت و امکانات را بدانند، چرا که تحول عظیمی در نشر دین اسلام و امکانات تحصیل در بین طلاب ایجاد شده است.

 ما تا حد توان امکاناتی را برای تحصیل طلبه ها فراهم کرده ایم و از آنها تنها توجه به درس طلبگی را انتظار داریم و موفقیت در دروس و علم طلبگی ممکن نیست، جز با اخلاص و شب زنده داری و دل بریدن از دنیا.

رسانه ها زیبایی های حوزه های علمیه را تبیین کنند

کار خبرنگاری، کار مبارک، حساس و امانت‌داری سنگینی است و انتقال زیبایی ها و نوع نقل ضعف ها و قوت ها و بویژه خبرنگار مراکز حوزوی و حوزه های علمیه بودن یک هنر است.

بیان زیبایی های حوزه های علمیه یک ضرورت است که موجب تحکیم و تثبیت ارتباط مردم با روحانیت می شود، امام رضا(ع) نیز می فرمایند که اگر مردم به زیبایی های بیان ما پی ببرند، به ما روی می‌آورند و از ما رویگردان نخواهند شد.

انتقال نقاط قوت و ضعف مدارس علمیه، به رشد حوزه های علمیه کمک می‌کند، چرا که حوزه های علمیه تشیع امروز رسالت سنگینی دارند، دنیا امروز از دیگر مکاتب رویگردان شده و به مکتب اهل بیت(ع) روی آورده اند؛ حوزه های علمیه خاستگاه اسلام است و باید به این حوزه ها توجه بیشتری صورت بگیرد.

مراکز علمی دینی مسئولیت بالاتری دارند، باید از سلامت و نقاط قوت این مراکز صیانت شود، علمای بزرگی باید از این مراکز به جامعه اسلامی معرفی شود. علمای دینی باید بومی و تولید مکتب تشیع باشند و وارداتی نیستند. ریشه اصلاح ادارات و سازمان ها باید از حوزه علمیه صورت بگیرد و برنامه و نقشه راه آنها از این مرکز باید تدوین و صادر شود.

امام جمعه شهرستان مرند در یکی از روستاهای آذربایجان شرقی متولد شده است. پس از تحصیل در حوزه های علمیه آذربایجان شرقی و قم، مشغول خدمت‌رسانی به مردم ولایت‌مدار آذربایجان شرقی، شهرستان مرند می باشد.
ارسال شده توسط غلامرضا قاسمی در ساعت 22:52 | نظرات شما (0)

 
نویسنده: ابوالفضل روزی طلب ::: چهارشنبه 93/10/3::: ساعت 8:45 عصر

بنده در دهم ذی الحجه(روز عید قربان) سال 1339 در یک خانواده روستایی در روستای "اولی کند" متولد شدم، در سال 1351 در سن 12 سالگی دروس طلبگی را در شهرستان مرند آغاز کردم، سپس پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به قم مهاجرت کردم، اما به دلایل خفقان دوران قبل از انقلاب، دوباره به تبریز بازگشتم که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در سال ،1357 مجدد به شهر قم هجرت کرده و در مدرسه  حجتیه و مدرسه آیت الله بروجردی(ره) به تحصیل پرداختم. در این ایام، در محضر علمایی همچون آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله سبحانی، آیت الله جوادی آملی، آیت الله اشتهاردی، آیت الله ستوده و آیت الله بنی فضل تلمذ کردم.

در سال 1371 به عنوان امام جمعه در شهر نقده مستقر شدم، به مدت شش سال در این شهر به فعالیت پرداختم که با عنایت خداوند و حمایت های علما و بزرگان، اولین حوزه علمیه مکتب تشیع در دو بخش برادران و خواهران را در این شهر سنی نشین، راه اندازی کردیم. سپس در سمت امامت جمعه به  شهرستان مرند در آذربایجان شرقی هجرت کردم.       منبع : سایت مرند خبر 


 
نویسنده: ابوالفضل روزی طلب ::: چهارشنبه 93/10/3::: ساعت 8:31 عصر
خانه / آخرین اخبار / 4 فروردین سالروز درگذشت آیت الله شیخ علی مرندی

4 فروردین سالروز درگذشت آیت الله شیخ علی مرندی

آیت الله شیخ علی مرندی در سال 1287 ش. (1326 ق.) در شهرستان مرند به دنیا آمد و مقدمات علوم را در همان شهر به پایان برد. وی در سال 1314 برای فراگیری سطوح بالای علمی راهی نجف اشرف گردید و در محضر استادان علمی زمان همچون: شیخ الشریعه اصفهانی، اخوند ملامحمد کاظم خراسانی و سید محمد کاظم یزدی به درجه رفیع اجتهاد دست یافت. آیت الله مرندی پس از سالیانی حضور در نجف خود یکی از مردان علمی و فقهی آن حوزه گردید و جمعی از فضلا و فرهیختگان در حلقه درس او حاضر می شدند. او فردی پرهیزگار، عابد، متین، خوش اخلاق، متواضع، خوش قلب و پاک نفس بود و به مظاهر فرینده زندگی دلبستگی نداشت. وی در طول حیات پر بار علمی خویش آثار متعدد با ارزشی تالیف کرد که شرح تبصره المتعلمین علامه حلی در 11 جلد، هدایت المؤمنین، حاشیه بر مکاسب و متقریرات درس شیخ الشریعه اصفهانی از آن جمله اند. این فقیه جلیل در مرند از شان و اعتبار و احترام فوق العاده ای برخوردار بود و برخی از مردم خطه آذربایجان در مسائل علمی به ایشان مراجعه می نمودند. ایشان سرانجام در 4 فررودین 1339 ش برابر با 14 جمادی الثانی 1379 ق. در 53 سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد و در قبرستان وادی السلام نجف اشرف به خاک سپرده شد.     با تشکر از یاشیل وطن مرند


 
نویسنده: ابوالفضل روزی طلب ::: چهارشنبه 93/10/3::: ساعت 8:28 عصر
خانه / آخرین اخبار / قصیده زیبای ” مرندیه” : «شاعر» اندیشمند شهرمان جـنـاب آقای حاج میرزا محمدحسین علیزاده مرندی (خوشدل)

قصیده زیبای ” مرندیه” : «شاعر» اندیشمند شهرمان جـنـاب آقای حاج میرزا محمدحسین علیزاده مرندی (خوشدل)

قصیده «مرندیه» اثر استاد حاج میرزا محمدحسین مرندی متخلص به «خــوشـدل» است که در روز شنبه 22 فروردین 1377 مطابق با 13 ذیحجه الحرام 1418) سروده شده اند).

.

.

.

.

.

هـر ورق از مـتـن تـــــاریـــخ مـــرنـــــد                  مـهـد مـردانی است با نـامـی بـلنـد

    کــــــــوه مـیـشـابــش مــطــاف اهـل دل                    در بهاران خوش تر از کـوه سـهـنـد
     ســبــزه پـــیــراهـــن مــه اردی بــهـشــت                 روسـفید از بـرف در مـاه ســفـنـد
     نــــــم نــــــم بــــاران ابــــر رحــمتـــش               روح می ریزد به جان ها چون سرند
    جـسـم و جـان در حـلـقـه گــلهـا اسـیــر               سان که دست دلـبری در دسـتـبند
     رقـص لالـه نــاز ســنـبـل جــشـن گــــل                  مـی ربـایـد دیـده را با نـوشـخــنـد
    بــلـبـلانـش نــغــمــه¬خــوان دشــتهــــا                   دشتهایش بـزم ریـحان و پــژنـد
    بـــاغ هـــایـــش جــلــوه بـــاغ بــهــشــت                 میوه هـایش در حلاوت به ز قـنـد
     سـیـب و زردآلـو خـیـارش خـــوشـــمــزه                    خربزه انگور و شهدش دلـپـسـنـد
     چــارفــصــلــش آن چنان زیـــبـــاســتـــی                 با نگاهی می برد هوش از شـمـنـد
مـدفـن  پـور امــــــــام هــفــتــمــیـــــن                      مـستـجـاب الدعــوه هـر دردمـنـد
     پــــایــــگاه شــیـعـیـان اهــل بــیــت (ع)                  از نـسـیـم مـعـنـویـت بـهـرهمـنـد
     ســـرفــــراز روزهـــــای انــــــقـــــلاب                       از شــهـیـدان خـدایـی سـربـلـنـد
     پــروریــده دامـــنـــش در هـــر زمــــــان                          نـــامـــداران شـهـیر و ارجـمـنـد
     بـس دلــیــرانــی که در مـیـدان جــــنــگ                      تـیـغ برِّان تـیـرشـان شد دیـوبـنـد
   بــس هــنــرمــنــدان بــی نـــام و نــشــان                  رنــج شان گردید گـنـج هـوشـمند
     بـس نـفـوس پــــاک و مـردانـی رفـــیـــع                     خـلـق را بودند هـر آن سـودمـنـد
     بـس گـــهــرها در دل خــاکــش نـــهـــان                   بس در و لعل درخشان در کـمند
      ســـیــنــه اش گـــهـــواره فـــرزانـــگـــان                   خاک پایش سـرمـه چـشم خجند
     عـــارفـــانـــش شــهــره شــهـــر نـجف                    عـالـمـانـش نـامـور بی چون وچند
     درنـــوردیـــدنـــد مـــیـــدان ســـبــــق                          تـــک ســواران ادیـب مــادونـــد
     گرچه گــمـنـامانـد امــا تــا ابـــــــــــد                        زنـده انـد و زنـده انـد و زنـده انــد
     ای کــهـن دیــــوان شــعــر روزگـــــار                           ای نـشـان عـبـرت هر عـقـلمـنـد
     قـــصــه ای از غــــصـــه هایـت بازگـــو                            ای عـقـب مـانده گـرفتار چــمـنـد
     روزگــــاری بودهای شـهـری عــظــیــم                         هم تو بودی فرّ میهن را شـونــــد
    «قــــل اعــــوذی» بـایـدی خوانم تو را                             تــا شـوی آزاد از دام چـــرنـــــد
     کــــــــــــــاروان پـیـشرفـت شـهـرهـا                                رفت بـرپـا تـا نمانی از خـرنـــــد
     هــر کــه خـورده شــیــر از پستان تـو                             بشنود از ما یکی انـدرز و پــــنــد
     گــو فـرامـوشـم مـکـن مــهــر وطــن                           در رگ غیرت بتازد چون سـمـنـد
     هـر کــه را باشد به دل حـب وطــــن                         کی بخواهد چهره شهرش نــژنــد
     می رسـان بر گـــوش مـردان این پــیام                       تا به آبــادانــی ات کــاری کـننـد
     ای «مــرنـدی» هـر کجایی هــمــتـی                            قـوم بـاهـمـت دل خــارا کَـنـنـد
     اغــنـیـا را گــو عـلـی گــونـه به شـب                        تـا که دریــابـنـد درد مـسـتـمـنـد
    گــر زدایـی چـنـد عـیب خــویـش را                          تفرقه حرص و حسد از بند و بـند
     کـیـنـه ها گـــل مـی شود در ســینه ها                   زندگی شـیرین شود بر شـهـرونـد
     شعری از وحـدت بخوان بر مردمت                             نـوشـخـند آور به جای نـیشخـند
    دسـت  پا کـن عـزتـی از یـک دلـی                        تفرقه خاکت کند همچون شـکند
    خـاک ها آجـــر شود از اتـــحــاد                             آجـران خـانه سپس یک شهر زنـد
     ای نـگین دسـت آذربــایــجــان                             شهر «خوشدل» شهر زیبایم مرند
     تا نبینی چـشــم زخــم دشـمـنـان                        بـر سـرت باید بگردانم ســپــنــد
     در پـنـاه حضرت صـاحـب زمـان                               دور بـاشـی از بـلاهـا و گــزنـــد

با تشکر از مرند اوغلی   ادیب

استفاده از مطالب شرعا با ذکر منبع مجاز می باشد.


  باتشکر از یاشیل وطن مرند


 
نویسنده: ابوالفضل روزی طلب ::: چهارشنبه 93/10/3::: ساعت 8:25 عصر
خانه / آخرین اخبار / معرفی آیت الله سید محمد حجت کوه کمره ای (آیت الله حجت)

معرفی آیت الله سید محمد حجت کوه کمره ای (آیت الله حجت)

سید محمد در ماه شعبان 1310 هجری قمری در تبریز متولد شد و در دامان پر مهر مادر رشد کرد و بزرگ شد. پدران سید محمد همه از سادات اصیل و شریف روستای کوه کمره بوده‏اند کوه کمر در قسمت شمال آذربایجان شرقی در منطقه ارس باران واقع شده است و سادات آن منتسب به سادات حسینی و از شرافت و بزرگواری بسیار زیادی برخوردارند و به گفته آیه الله مرعشی نجفی سادات کوه کمر به خصوص سادات حسینی آن که آیت الله حجت از آن‏هاست … به صحت نسب و شرافت حسب و رعایت شدت و در هر عصری مورد توجه عامه و خاصه مردم بوده‏اند.

پدر سید محمد حجت آقا سید علی که خود اهل فضل و دانش و کمالات معروف عصر خویش بود از دوران کودکی تربیت فرزندش را به عهده گرفت. در واقع نخستین مکتب درسی و محفل تربیتی سید محمد حجت محضر پر از صفا و معنویت پدر بود او در زادگاه خویش به جهت ذکاوت و هوش سرشار توانست در اندک زمان علاوه بر ادبیات معمول و مقدمات فقه و اصول با علوم عقلی و ریاضیات نیز آشنا شود. آقا سید محمد علاوه بر این علوم، در علم طب که معروف به طب قدیم بود وارد شد و آن را فراگرفت همچنین وی با علم فیزیک و شیمی نیز در همان دوران جوانی آشنا گردید.

چنانچه از گفته‏های خود آقای حجت بر می‏آید وی برای فراگیری برخی از کتب حوزه نزد استاد حاضر نشده است بلکه با مطالعه خویش توانسته حتی آن را تدریس کند. آقای رازی از زبان وی می‏گوید: به حقیر فرمودند همه شرح کبیر موسوم ریاض سید علی را در نزد پدر خود در تبریز خواندم و جلدین شرح لمعه را با مطالعه تنها یعنی بدون اینکه نزد استاد خوانده باشم دو دوره در تبریز درس گرفتم و پس از تکمیل سطوح به نجف اشرف عظیمت نمودم.

وی در سال 1330 هجری قمری در 20 سالگی بود که راهی حوزه علمیه نجف گردید و در آن دیار نیز آنچه که در توان داشت برای رسیدن به منزلت عالی علمی و معنوی به کار گرفت اساتیدی که آیت الله حجت در نجف در محفل درس آنها حاضر گشت عبارتند از:
آیت الله سید محمد کاظم یزدی صاحب عروه که در نزد وی تحصیل فقه نمود. آیت الله آقا سید ابو تراب خوانساری از علمای معروف، حدیث و رجال را فرا گرفت و آیت الله سید شریعت اصفهانی نیز همچنان از جمله اساتید وی به شمار می‏رفت آیت الله حجت همچنان در درس آقا شیخ علی گنابادی و میرزا حسین نائینی و آیت الله سید جلیل فیروز آبادی و آیت الله آقا سید ضیاء الدین عراقی حاضر گشته و سالهای خوشه چین دانش از این بزرگان دانش و معارف بود. مدت اقامت وی در حوزه علمیه نجف 20 سال طول کشیده است.

وی در این مدت هم دوره‏های تحصیل را در علوم مختلف به پایان رسانده و هم به منزلت بزرگ علمی نائل می‏شود و در اواخر در حوزه نجف مسجد شیخ انصاری و مقبره میرزای شیرازی شاهد درس باشکوه ایشان بوده است. آیت الله حجت در سال 1349 هجری قمری به جهت بیماری و ناراحتی‏های جسمی به ایران باز می‏گردد.

آیت الله حجت در حوزه علمیه نجف سالها خوشه چین دانش و معارف محضر بزرگان گردید و به مقام اجتهاد نائل گشت ایشان از بزرگانی چون آقایان بزرگوار شیخ الشریعه اصفهانی، حاج میرزا حسن نائینی، سید ابو الحسن اصفهانی، سید محمد فیروز آبادی، حاج شیخ عبدالکریم حائری و شیخ ضیاء الدین عراقی اجازه اجتهاد و اجازه نقل روایتی نیز داشتند. وی در زمینه‏های گوناگون نیز کتابهایی نگاشته‏اند و آثاری که از ایشان به جای مانده است فراوان است. هرچند مجموعه آثار ایشان در دسترس نیست و نوشته‏های ایشان در موضوعات مختلف عبارتند از:
1- رساله استصحاب در اصول 2- کتاب البیع در فقه 3- جامع الاحادیث و اصول در حدیث و رجال 4- حاشیه بر کفایه الاصول 5- کتاب الصلوه 6- لوامع الآثار الضروریه در بررسی روایات نبویه در فروع و اصول 7- مستدرک المستدرکات در استدراک آنچه که از صاحب مستدرک به آن نپرداخته است. 8- کتاب الوقف و ده ها اثر و یادداشتهای دیگر در زمینه‏های مختلف.

در سال 1349 قمری آیت الله سید محمد حجت در قم اقامت گزید و تدریس در این حوزه را آغاز نمود در آن روزگار حوزه علمیه قم در سرآغاز شکوفایی خود قرار داشت و در رأس این حوزه علمیه انسان بسیار بزرگ و عالم اندیشمند چون آیت الله شیخ عبد الکریم قرار گرفته و این حوزه در سایه توجه و تلاشهای ایشان می‏رفت که از غربت عزلت در فراموشی بار دیگر در جهان اسلام مطرح شود و نامش شهره عالم گردد. آیت الله حائری که از سال 1340 هجری قمری مشغول سامان دادن این حوزه بود تا زمان ورود آیت الله حجت کوه کمره‏ای که نه سال از این اقامت سپری می‏شد توانسته بود کارهای بسیار اساسی را انجام دهد و در واقع بنیان آن حوزه بزرگی که می‏رفت تا مهد پرورش و تربیت انسانهای بزرگی چون امام خمینی و چندین مراجع بسیار عالی قدر گردد گذاشته شده بود. لیکن این برای آیت الله حائری به معنای پایان یافتن مسئولیت نبود بلکه برای ایشان که هنوز به عظمت حوزه علمیه قم می‏اندیشید حضور اساتیدی چون آیت الله حجت که تجربه تدریس و تربیت سالهای متمادی حوزه علمیه نجف را داشت بسیار مبارک و مغتنم بود فلذا آیت الله حائری از همان ابتدای اقامت آیت الله حجت در قم با ایشان نسبت بسیار نزدیکی را برقرار می‏سازد و آیت الله حجت در عین تدریس در حوزه، یکی از ملازمین و مشاورین آیت الله حائری نیز قرار می‏گیرد.

آیه الله حائری در سال 1355 هجری قمری به دیار ابدی پیوست لیکن میراث گرانقدر او که همان حوزه علمیه بزرگ قم بود با شکوه و عظمت باقی ماند پس از رحلت ایشان آیت الله حجت کوه کمره‏ای از جمله سه تن از کسانی بود که آیت الله حائری امور اداره حوزه علمیه قم را برای آنها وصیت و سفارش کرده بود. چنانچه در کتاب علمای معاصرین آمده است حاج شیخ عبدالکریم آقا یزدی حائری(پیش از آنکه) بدرود جهان گفته باشد(آیت الله حجت) رإ به نماز خواندن در جای خود در مسجد حضرت تعیین و به وصایت و نیابت او در انجام کلیه امور مذهبی چند ماه پیش از وفات خود تنصیص فرمودند. همچنین پس از رحلت آیت الله حائری مرجعیت آیت الله حجت نیز برطرف گردید وی به لحاظ اینکه در زمان حیات آیت الله حائری مورد توجه ایشان بود مرحوم آیت الله حائری احتیاطات خود را به ایشان ارجاع می‏دادند. کم کم دارای مقلد شده تا فوت مرحوم حاج شیخ و پس از ایشان جمع کثیری از مقلدین حاج شیخ به ایشان گرویدند. تا اینکه با رحلت آیت الله اصفهانی و آیت الله قمی مؤمنین از سراسر جهان اسلام به ایشان متوجه می‏شوند. وی پس از آیت الله بروجردی اولین مرجع عالم تشیع بود و میلیونها نفوس شیعه از ایشان تقلید می‏کردند.

کوه کمره ایدوره جدید دوره پس از رحلت آیت الله حائری دارای ویژگی‏های بخصوص عصر ایشان نبوده است. در روزگاری که آیت الله حائری بنیان حوزه علمیه قم را بنا نهاد و بر کالبد نیم جان آن روح تازه دمید عصر مشکلات و سخت‏ترین روزهای علمای اسلام و حوزه‏های علمیه است چرا که در این دوره حوزه مستقیما در معرض حملات ناجوانمردانه حاکم وقت رضاخان پهلوی قرار گرفته بود و او هر چه می‏توانست برای جلوگیری از سامان یافتن حوزه انجام می‏داد اما در دوره پس از رحلت آیت الله حائری هر چند همچنان فشارها وجود داشت لیکن حوزه علمیه در جهان مختلف دارای استحکام و ثبات بود. و حکومت پهلوی نیز که این بار پسرش محمد رضا در رأس امور بود اندکی محتاطانه با علماء و حوزه بر خورد می‏کرد. علماء در این دوره توانسته‏اند علاوه بر استحکام پایه‏های حوزه علمیه به گسترش آن در قم و سایر شهرهای ایران نیز بپردازند.

آیت الله حجت در این دوره توانسته است چندین کار مهم و اساسی در حوزه علمیه قم انجام دهد. وی پس از قرار گرفتن در رأس حوزه در کنار سامان دادن به وضع معیشتی طلاب که آن روزها طلاب به سختی زندگی خود را می‏گذراندند در جهت اسکان و فراهم ساختن زمینه‏ای رشد و تحصیل آنان نیز تلاش کرد. مدرسه حجتیه ایشان که به وسعت 13 هزار متر مربع با 126 حجره و با مدرس و مسجد ساخته شد در همین راستا بود. آیت الله حجت در کنار این مدرسه کتابخانه‏ای نیز تأسیس کردند که 1000 جلد کتاب در زمینه‏های مختلف در آن وجود دارد و امروزه محل مطالعه طلاب و محققین است از دیگر تلاشهای آیت الله حجت جمع آوری کتابهای خطی و نسخه‏های خطی از نوشته‏های علماء بزرگوار بود که امروزه ذخایری بسیار گرانسنگ از گذشته است.

می گویند ایشان در آخرین کسالتی که متوجه ایشان شد و با آن نیز دار فانی را وداع گفت همه خانواده و وکیل خود را احضار کرد و پس از حاضر شدن وصی خود آقای حاج سید احمد زنجانی و بعضی فضلاء و دیگر فرمودند مهر مرا بشکن آقایان گفتند برای چه؟ فرمودند: برای اینکه بعد از من کسی از این مهر سوء استفاده نکند. عرض کردند، حالا چرا؟ فرمودند: از این کسالت خوب نخواهم شد و اصرار کردند و حاضرین تفأل به نیک نگرفتند و انکار کردند تا ایشان قرآن خواسته و استخاره برای این کار کردند همه منتظر بودند که آیه وعده بهبودی ایشان بدهد؛ دیدند تا آقا قرآن را گشود و به اول صفحه آن نگاه کرد و با وجد و نشاط فراوان گفت له دعوه الحق و قرآن را به دست داد دیدند آیه الله حجت همان طور که خود گفته بود از این کسالت دیگر بهبود نمی یابد و او پس از بیست و سه سال اقامت در کنار بارگاه حضرت معصومه در قم و تلاش خستگی ناپذیر در راه ترویج احکام الهی در روز دوشنبه سوم جمادی الاولی 1372 هجری قمری جان به جان آفرین تسلیم می‏کند و مقبره وی در جلو مسجد مدرسه حجتیه واقع شده است.

آیت الله حجت چه در قم و چه در حوزه علمیه نجف مورد توجه دوستداران علم و فضیلت بود و کسانی که از کیاست و هوش و استعداد برخوردار بودند از درک محضر ایشان غافل نمی‏شدند. آثار الحجه با تحلیل موقعیت علمی آیت الله حجت در حوزه علمیه قم می‏نویسد: پس از مرحوم آیت الله حائری (مؤسس) در میان زعماء گذشته حوزه علمیه قم مرحوم آیت الله حجت هم از کسانی است که از حوزه تدریس فضلای برجسته و دانشمندان بزرگ و علمای عالی مقام و مجتهدین عظام بیرون آمده و در شهرستان قم و حوزه علمیه و سایر شهرستانهای دور و نزدیک ایران مشغول به تدریس و تصنیف و تألیف و خدمات دینی می‏باشند وی 136 تن از شاگردان ایشان را که هر یک از علمای خدمتگذار و اساتید معروف بوده‏اند. نام می‏برد. ما این نوشته مختصر را به اسامی چند تن از آنان زینت می‏بخشیم. آیات و اساتید بزرگوار 1- حاج سید یونس اردبیلی. 2- آقا مهدی حائری. 3- حاج سید مهدی انگجی. 4- حاج سید مرتضی ایروانی. 5- حاج شیخ مرتضی حائری. 6- آقا سید محسن حجت (فرزند ایشان). 7- آقا شیخ محسن مشکینی. 8- آقا حجت مهدی اراکی. 9- آقا میرزا محمد علی طباطبایی. 10- سید محمد حسین طباطبایی (صاحب المیزان). 11- حاج شیخ قربانعلی اعتمادی تبریزی. 12- میرزا محمد بنایی. 13- آقا سید محمد داماد. 14- حاج شیخ عبد الحسن غروی تبریزی. 15- حاج سید صادق لواسانی. 16- آقا سید حسین بدلا 17- شیخ اسد الله کاشانی. 18- شیخ احمد عراقی. 19- شیخ ابو طالب تجلیل. 20- حاج شیخ محمد باقر عرفانی بیهودی. بسیاری از این بزرگان دار فانی را وداع گفته و به سوی پروردگار شتافته‏ اند.

 

آیت الله حجت در زمینه های گوناگون کتاب هایی نگاشته اند و آثاری که از ایشان به جای مانده است فراوان است. هرچند مجموعه آثار ایشان در دسترس نیست و نوشته های ایشان در موضوعات مختلف عبارتند از:

جامع الاحادیث و اصول

حاشیه بر کفایه الاصول

 


 
<   <<   11   12   13   14   15      >
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

لوگوی دوستان

 

درباره خودم


میاب دان بیر سس

ابوالفضل روزی طلب
اینجانب ابوالفضل روزی طلب در 13شهریور سال 1342 در روستای میاب از توابع شهرستان مرند متولد شده ام. از کودکی عاشق شعر و ادبیات و معارف دینی و قرآنی می باشم، امیدوارم به لطف الهی بتوانم خدمتی هر چند ناقابل به هموطنانم انجام داده باشم.
 

حضور و غیاب

 

اشتراک