سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 777290

  بازدید امروز : 81

  بازدید دیروز : 126

میاب دان بیر سس

 
خداوند، آدم هفتاد ساله ای را که در رفتار و جلوه، چون جوان بیست ساله است، دشمن می دارد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
نویسنده: ابوالفضل روزی طلب ::: سه شنبه 94/4/30::: ساعت 6:4 عصر

 

دیابت چیست؟ یکشنبه هفدهم اسفند 1393 21 بعد از ظهر

دیابت چیست؟ 
دیابت یا بیماری قند به علت بالا بودن مداوم قند خون ایجاد می‌شود. 
علت افزایش قند خون عبارت است از: 
1 – لوزالمعده قادر به ترشح میزان کافی انسولین نیست. 
2 – سلول‌های بدن قادر به مصرف دقیق و مشخص قند خون نمی‌باشد. 
مواد قندی (کربوهیدرات‌ها) پس از گوارش و هضم به گلوکز تبدیل شده که مهمترین قند یاده است و پس از ورود به جریان خون به عنوان سوخت برای سلول‌های بدن به کار می‌رود. 
زمانیکه انسولین به مقدار کافی در بدن موجود نباشد و یا کار خود را به خوبی انجام ندهد قند به مقدار زیاد در جریان خون باقی می‌ماند. 

 -مقدار قند خون طبیعی چقدر است؟ 
میزان آن به طور طبیعی در حالت ناشتا یعنی 70 تا 110 میلی‌گرم در هر صد سی‌سی خون می‌باشد. 

 - تشخیص دیابت در چه زمانی مطرح می‌شود؟ 
اگر میزان قند خون ناشتا حداقل در دو آزمایش بیش از 126 میلی‌گرم در هر صد سی‌سی خون باشد، تشخیص دیابت را می‌توان مطرح کرد. 

 - اهمیت اندازه‌گیری قند خون در چیست؟ 
آزمایش قند خون به صورت ناشتا، 2 ساعت پس از مصرف صبحانه و قند عصر همراه با یادگیری چگونگی اندازه‌گیری قند خون و ثبت آن به کنترل بهتر دیابت کمک می‌کند. 
اندازه‌گیری قندخون نشان می‌دهد که پاسخ بدن به رژیم غذایی و برنامه ورزشی و داروها و انسولین چگونه است. 

 -چگونه متوجه بیماری دیابت شویم؟ 
براساس علایم دیابت در بیماران، هر چند که باید به خاطر داشته باشیم در بیماران دیابتی نوع 2 شروع این علامت‌ها ممکن است به طور تدریجی باشد و حتی فرد مبتلا هیچ‌یک از علایم دیابت را تجربه نکند و یا اینکه تا سالها دیابت او تشخیص داده نشود

 -علایم دیابت چیست؟ 
یک یا چند علایم زیر می‌تواند نشانه دیابت باشد: 
1 – تشنگی بیش از حد 
2 – تکرر ادرار (افزایش دفعات ادرار)
3 – کاهش وزن 
4 – خستگی و احساس از دست دادن انرژی 
5 – تاری دید 
6 – خشکی و خارش پوست 
7 – عفونت‌های عود کننده مانند برفک، عفونت‌های دستگاه ادراری و عفونت‌های پوستی 
8 – از بین رفتن حس بخش‌های مختلف اندمها در قسمت انتهایی مانند احساس گزگز و مور مور در پاها 

 - تفاوت دیابت نوع یک با دو چیست؟ 
دیابت نوع یک را دیابت وابسته به انسولین نیز می گویند، این نوع دیابت به دلیل بروز علایم به سرعت تشخیص داده می‌شود و درمان شروع می‌شود. 
دیابت نوع دو یا دیابت غیروابسته به انسولین، در آن علایم پرکنومی پدیدار می‌شود و معمولاً چندین سال طول می‌کشد تا شخص از بیماری خود آگاهی یابد. اغلب این بیماران با رعایت رژیم غذایی و ورزش درمانمی‌شوند. گاهی اوقات برای رساندن قند خون به میزان طبیعی از قرص‌های خوراکی پایین آورنده قند خون و یا انسولین هم استفاده می‌شود. 

-  دیابت نوع یک در چه افرادی دیده می‌شود؟ 
در افراد مبتلا به دیابت نوع یک انسولین یا اصلاً تولید نمی‌شود و یا به مقدار ناچیز تولید می‌شود، بدن نمی‌تواند از قند (سوخت) حاصل از مصرف غذاها استفاده نماید و کاهش وزن شدید پدید می‌آید. در این حالت سلول‌های بتای لوزالمعده تخریب شده و انسولین کافی نمی‌سازد و بدن به تزریق انسولین نیاز دارد. 

 - دیابت نوع دو در چه بیمارانی دیده می‌شود؟ 
دیابت نوع 2 شایعترین شکل بیماری قند است به طوری که 95 – 90 درصد مبتلایان به دیابت از این نوع بیماری رنج می‌برند. 
در اینحالت سلول‌های بدن پاسخ‌دهی مناسب به انسولین موجود در خون ندارند و به تدریج تولید انسولین توسط سلول‌های بتا نیز کاهش می‌یابد. پس بعضی از افراد دیابتی نوع 2 به مصرف قرص‌های خوراکی پایین آورنده قند خون یا تزریق انسولین نیاز پیدا می‌‌کنند

 - در چه افرادی احتمال ابتلا به دیابت نوع دو بیشتر است؟ 
1 – وجود سابقه خانوادگی دیابت 
2 – وزن بالا 
3 – سن بالای 40 سال 
4 – سابقه دیابت در دوران بارداری 
5 – مصرف داروها مانند کورتون 
6 – فشار خون بالا 
7 – سابقه حمله قلبی یا سکته مغزی  نوشته شده توسط یوسفی  | لینک ثابت | نظر بده


 
نویسنده: ابوالفضل روزی طلب ::: سه شنبه 94/4/30::: ساعت 5:59 عصر

میاب یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در 38کیلومتری مرندو12کیلومتری خط آهن جلفا مرندودهستان هرزندات شرقی بخش مرکزی شهرستان مرند واقع شده‌است.واز طرف شمال باروستاهای داران -قشلاق وازطرف جنوب باروستاهای هرزندجدید(چای هرزن)واز طرف مفرب باروستاهای بابره سفلی وبابره علیا وازطرف مشرق باروستاهای خانه سر - یینجه - ییلاق قرچی همسایه میباشد.

از شمال کوههای قلینج و قانلی داغ آن را احاطه کرده است و در جنوب آن زمینهای کشاورزی و چرمیش قرار دارد و در غرب آن گوزئی و گونئی واقع است . و اما از شرق توسط چراگاهها و مزارع کشاورزی به مکان خوش آب و هوایی به نام یئینجه ختم می شود که زمانی دهی بوده مسکون و عده ای در آن منطقه سکونت دلشته اند که عده ای گبر نیز در بین آنها زندگی می کرده اند تعدادی از اهالی آنجا به روستای میاب مهاجرت کرده اند و آن ده به مرور زمان از بین رفته است و از اتفاقات و دلایل از بین رفتن ده اطلاع دقیقی در دست نیست . وجه تسمیه اسم میاب را می توان از آب آشامیدنی میگوار آن ( می + آب ) و یا قرار گرفتن روستا بین دو دره ( هیرین دره ) و ( کارخانه دره سی ) که مقدار آب این دو رودخانه و نسبت کم یا زیاد آنها بستگی به ریزش برف و نزولات آسمانی دارد. نام میاب ( میانه دو آب ) گرفته شده باشد .ولی قول قویتر آنست که رضاشاه پهلوی جهت حذف لغات غیر فارسی اقدام به تعویض بعضی اسامی کرد ونام اصلی میاب قبلاًمی اُو miov بودهاست والان روستاهای همجوار به نام اسم اصلی صدامیکنند.ودر کتاب کوههای آذربایجان به صورت زیز توضیح داده شده است. --->> مییاب MIYAB:مکان((می))،مکان((مای))،نیروی ((می))قدرت ((مای))

=مییوMIYO

الف - میMIY:قوانین آسمانی

ب - آبAB: پسوندتاکید

پ -اوO:نیرو

=مایابMAYAB

ت - مای MAY:ایزدبانوی حافظ بچه ها

و اما راجع به چرمیش که اشاره شد ( چر + میش ) که این کلمه ریشه فارسی دارد یعنی چراگاه میش . به گفته اهالی این جا روزگاری چراگاه گله های گاو و گوسفند شخص خیر و نیکوکاری به نام « بجان » بوده است و قبر وی در ضلع جنوب شرق دشت چرمیش واقع است که پیر مراد اهالی روستاهای اطراف از قبیل : هرزندات ‘بابرتین و میاب و میزاب بوده و هست . بجان به بخشندگی و گذشت مشهور بوده است گویند بر اساس قحطی و خشکسالی تمام احشام و دارایی او از بین میرود و اهالی اطراف به او پیشنهاد گاو چرانی میدهند و او از این پیشنهاد و نمک نشناسی رنجیده خاطر و دلشکسته میشود و از روزگار خود اینگونه شکوه میکند: بجانا دئدیلر گل گت ناخیرا بجان بئل باغلامازدی یوزیوک تاخیلا بجان بودر دیلن اؤلجک اولدی چرمیشین دؤزونده قالاجک اولدی به به جان گفتند بیا برای ما گاو چرانی کن زمانی که بجان به هزاران تن کمر نمیبست به جان با این درد مردنی شد و در پهن دشت چرمیش ماندنی شد و اینک دشت چرمیش و املاک بجان بصورت اوقافی چراگاه و محل کشت و کار مردم اطراف شده است . ازچرمیش که بگذریم در سرازیری آن دره اؤلن واقع شده است این دره با آبشار های بلندبنام اَول و سنگ های خارا عظیم‌الجثه بسیار دیدنی است و راه رسیدن به روستای میاب از بین این دره می باشد که راه و محل گذر ایلات و عشایر یکانات به ییلاق خوش آب و هوا قره چی می باشد. روستای میاب تنها از طریق همین راه با شهر ارتباط پیدا می کند و در حال حاضر آسفالته ماشین رو می باشد. وقبل اینکه ماشین باشد راه مالرو ازطرف شهر زنوز بوده ومردم پیاده ویاباقاطر واسب به شهر رفت وآمدمیکردند. از نمونه یافته های زیر خاکی پیداست که روستای میاب به حدود حکومت ساسانی مسکون بوده است ولی در نوشته های نویسندگانی چون صمد سرداری نیا و رحیم رئیس نیا این روستا محل گذر قوم آسی و اقوام ماننایی از آسیای میانه به سوی آسیای جنوب غربی بوده است ( نقل به مضمون ). از نظر باستانی و دارای تمدن بودن اثری که بشود به آن استناد کرد موجود نیست ولی در محل بین تلاقی دو کوه قیلینج و قانلی داغ محلی به نام کلیسا واقع است که مسیر گذر قوم هایی از آسیای میانه به سوی آسیای صغیر می باشد.

مکانها و موقعیت های روستای میاب

مکانها و زمینهایی که در مالکیت این روست هستند بدین قرارند: 1- چرمیش - اؤلن دره سی - اؤلن قیراقی - اؤلن یولی – کارخانه قاباقی – آشاقی کؤفشن –یوفاری کؤفشن – قاسمعلی آقاشلیقی – رجب دره سی – ملا علی کؤفشنی – قوربان بایری – گونئی – گلین قیه – کاهار اوستی - گؤزی – قاباخ داغ – گویلر – میرزی باغی – دگیر مان دره سی – زالدیر – چاشیرلی دره سی – چاشیرلی – ایمان گدیگی – قلینج – گوی چشمه – بالدیر قانلیخ – هاچا – تکه دوندوران – اوزون چشمه – پتک لیخ – قانلی داغ – کوسینه –لووه سر – دمیرچی قیه سی – قیه باشی – لیلی وان- چمن بوغازی – پیخ پیخ چشمه – اوجامرس- سالللار آلتی –چانقیلیخ – داغ باشی – ائولر یئری – کولاماهار – کد باشی – ایری یورد – مارالان بایری – کند بالان – آق ساللار – هیلین دره – خشدره – قاشلار – دار دلن – عبدالله پشدسی – ایلچی ید گدیگی – آرخاج – بایقوشلی – چاخماقلی – تبریز یولدی – یئیینجه – جان پاشا –باش چشمه – قیرخ کلک – میدانلار - گؤللر- ساری قیه – قجیر لیخ – نی نو –بایرام علی گئدیگی –مهدی چشمه سی – قره قیه – قوشا آرخاج – قاباخ داغ- هوره – لوله بین – یول آیرمی – قارقا قونماز – قریب علی کشی - مرگی.قالاجیق

محلات میاب

روستای میاب از چند محله تشکیل شده است از جمله : محله کارخانا قاباقی – یوخاری محله – آشاقی محله – چمنلیک – آخوند محله سی – چشمه باشی – گول باشی – این روستا طبق سرشماری جهاد سازندگی در سال 1375 دارای 276 خانوار و 1307 نفر جمعیت داشته است در آن موقع راه آن شوسه بود که در سال 1378 به همت جهاد سازندگی و اهالی حدود 12 کیلومتر خاکی آن از اول جاده ترانزیت مرند جلفا تا داخل روستا آسفالت گردید. در میدان اصلی ده چشمه ای به نام چشمه ملا نوروز و. همچنین مسجدی نیز در ضلع جنوبی به نام همین شخص پا بر جا بود بنا به روایت اهالی ملا نوروز مردی با فضیلت و کوشا بوده است گویند این چشمه را با حفر قنات از بالای ده از جنب زمینی معروف به ( اوجا مرس ) به داخل ده هدایت کرده است و در جنب آن چشمه مسجد ملانوروز را بنا کرده است .به روایتی در حدود چهارصد سال قبل . در سال 1374 آب چشمه دیگری را به نام تکه دوندوران و چشمه دیگری در مسیر همین چشمه از محلی به نام دمیرچی قیه سی را با همدیگر مربوط نموده و آقای عباس دشتی فرزند میرزاعلی به همت جهاد سازندگی واهالی روستا توسط لوله از دامنه کوه به داخل روستا هدایت شد و در ورودی روستا با ایجاد و بنای ساختمانی به صورت منبع آب (در زمین اهدایی آقای محمد خیالی میاب) ذخیره گردید و آب چشمه ها از منبع توسط لوله به منازل اهالی روستا هدایت می شود.ولی بعداًآب وفاضلاب روستایی باهمکاری بخشداری مرکزی اقدام به حفرچاه به عمق 250متر و3اینچ کردوالان آب همیشه در شبکه موجود می باشد. و اما حوضچه هایی که در مسیر چشمه بنا شده است جهت شرب دام و همچنین شست‌وشوی رخت مورد استفاده قرار میگیرد. بنای قدیمی مسجد ملانوروز در سال 1373 توسط اهالی تخریب وبه جای آن در فضای گسترده تری با الحاق حیاط مسجد به بنای قدیمی و قسمتی از میدان روستا با نظارت مهندس محمد صادق مصطفوی و نظارت معمار حاج حسن رحمانی و به همت و همکاری شادروان حاج احد روزه دار و مردم روستا مسجدملانوروز امروزی بنا گردید که در نوع خود در منطقه بی همتاست .این مسجد برای روستا حائز اهمیت فراوان می باشد اهالی از این مسجد بیشتر برای مراسم ختم و نزورات و اطعام و سایرامور خیریه و همچنین در ایام ماه محرم جهت عزاداری عزاداران امام حسین ( ع) از قبیل تعزیه خوانی زنجیر و سینه زنی و سخنرانی استفاده میکنند.بیشتر مراسم ختم و عزاداری در این مسجد برگزار میشود به گفته قدیمی ها حدود چهارصد سال بلکه بیشتر اهالی از این مسجد و آب این چشمه بهره ها برده‌اند . چشمه دیگری نیز در شرق روستا به نام کهریز چشمه سی در محله آخوند محله سی موجود است که مورد استفاده اهالی شرق روستا می باشد. از بناهای عمومی دیگر روستا می توان از مسجد جامع قدیمی نام برد که بنای آن در نوع خود بینظیر است که تقریباً قدمت آن نامشخص بوده استوسال1393 آنراتخریب وباز سازی میکنند.ویک باب زینبیه توسط خیرمرحوم هاجرهمتی در جای حمام قدیمی ساخته شد وزیرزمین آن نیزباکاربری کتابخانه روستا میباشدو سه مسجددیگربنامهای مسجدبایرامعلی - مسجدحاجی مهدی -مسجدطبرّیک درروستای میاب جهت خواندن قران - زیارت عاشورا دعای کمیل دراین روستا قرار دارد

چگونگی احداث اولین مدرسه و تحصیل در آن

قبل از تاسیس مدرسه تحصیل و تعلیم و تربیت توسط ملای مکتب انجام میگرفت این اشخاص که همگی به رحمت ایزدی پیوسته اند از اینقرارند:

  1. .مرحوم ملا علی ذاکری
  2. .مرحوم ملا اشرف فتاحی
  3. .ملا محمدعلی ذاکری
  4. .ملا عباس ذاکری
  5. .ملا یوسف نوری ثانی
  6. .ملا اوروج اکبری
  7. .شیخ النقی فقیری.

غیر از یادشدگان بالا خانمهایی نیز بودند که به بچه ها اموزش قرآن میدادن از جمله این خانمها می توان از بانو بنی علمی] نرگس خانی یاد کرد این اشخاص ضمن کار تبلیغ‘مدرس مکتبخانه بوده اند و نقش مهمی در باسواد کردن مردم داشتند از تدریس ان بزرگان کم کم عده باسوادان زیاد گردید. محصلین و دانش اموزان آن دوره بیشتر از کتا ب قران‘گلستان وبوستان سعدی و جامع عباسی- بهره می گرفتند و از این کتابها اموزش میدیدند. مرحوم ملا محمد علی ذاکری چندین شاگرد در منزل خود داشته است از جمله می توان از مرحوم میر علی شفیعی ومرحوم حاج مهدی قلی کمالی نام برد. که به مکتب آن مرحوم رفته و خوانده و نوشتن و تلاوت قرآن را از آن بزرگوار فرا گرفته اند.مرحوم شیخ النقی که نابینا و حافظ کل قران بوده و مرحوم ملا اوروج نیز هر دوره شاگرد قران داشتند . قابل ذکر است که ملا اشرف: در تدریس قران .و تعزیه خوانی تبحر خاصی داشته است . آنان به جای دستمزد از جهت حق‌التدریسی اقلامی از قبیل : لبنیات – گندم و غیره دریافت میکردند.رسم هر طلبه ای که برای آموزش یا قرائت قرآن به مکتب میرفت با خود تشکچه برای نشستن روی آن و هیزم جهت سوخت میبرد.دراینجا قسمتی از نامه فرزند برومند ملا اوروج حاج آقا محمد اکبری را جهت مطالعه همشهریان درج مینمایم : « یادم هست که در سال 1337 هجری شمسی اولین ساخت مدرسه را که در محله قبرستان بنا شد اولین کلنگ را خدابیامرز مشهدی ملا اوروج اکبری با کمک خدا بیامرز معلم گرام استاد محمد صادق مرادی به زمین زد. استاد گرامی که آن زمان حدود پنجاه سال داشت در ساخت مدرسه کار وتلاش می کرد و بنده فرزند کوچک ایشان که تا کلاس چهارم در مدرسه ای که مکان آن در خانه شخصی بود تحصیل میکردم و بعد از آن در مدرسه جدیدالتاسیس ادامه تحصیل دادم و اکثر دانش آموزان بعد از تمام کردن درس برای آموزش قرآن کریم در منزل شخصی آن مرحوم برای آموزش قرآن به خانه ما می آمدند و ایشان تدریس میکرد خدایش بیامرزد. یکی ازکارهای نیک این پدرپیر در خاک خفته تربیت نمودن اولاد صالح که لقمه حلال با کار و کوشش خود بدست آورده و توانسته همه را در صراط مستقیم هدایت کرده امرار معاش خود را با کارگری ادامه داده وبا دسترنج خودش تامین زندگی را به آخر رساند. مرحوم پدرم یادگرفتن سواد در مکتب خانه پیش استادان آن زمان همراه با یاد گرفتن قرآن بطور درست انجام داده بود و بعد از مدتی خودش برای تعزیه خوانی در روستای میاب که محل زندگی خودش بود ادامه میداد و در نقش حربن ریاحی در روز عاشورای حسینی تعزیه میخواند و قلبها را در عزای حسینی محزون میکرد و علاقه زیادی به پیامبر خدا و ولایت او 12 امام داشت و خود مقلد آیت‌الله بروجردی بود و از او رساله گرفته بود و به خویشاوندان احکام یاد میداد و خود به مساله اش وارد بود.در ایام بیکاری برای جوانان 15 الی 18 سال چه دختر و چه پسر آموزش قرآن را تا پایان سال یاد میداد و سال دیگر شاگردان دیگری را برای آموزش قبول میکرد در بین مردم از احترام خاصی برخوردار بود. در جامعه مرد با ایمان و صبوری بود.در شب های جمعه مردم او را به مهمانی دعوت میکردند وی با تلاوت قرآن برای رفتگان آنها طلب مغفرت مینمود همچنین در منزل خودمان یک زندگی ساده ولی پرمحتوا داشتیم برای ما نه تنها پدر بلکه برکت عظیم در زندگی ما بود ما را با قرآن آشنا و تعلیم نمود بخصوص بنده را درست تربیت کرد و راه درست زیستن را به من نشان داد خدایش بیامرزد» لازم به اشاره است مدرسه ای که در محل قبرستان میاب برای تحصیل ایجاد گردید توسط مرد دانش دوست مرحوم میرزا آقا نجف زاده در اختیار اهالی روستا قرار گرفت. ایشان فردی فرهیخته و طالب علم و یادگیری بودند و نقش بسزایی در تحصیل دختران در این روستا در آن زمان داشته اند. ودر زمان مشروطیت شخصی بنام مشهدی اسماعیل میابی بوده که از مبارزان مشروطیت وازسربازان ستارخان بوده ولی متاسفانه آن زمان ایشان رادستگیر ودرزندان مرند به قتل میرسانندواین نوشته در تاریخ کسروی آمده است. ازشهدای عزیز که این روستا تقدیم نظام وانقلاب کرده است به شرح زیل میباشد1-شهیداسرافیل مختاری 2-شهیدهاشم گودرزی 3-شهیدحسن علیپوراقدم 4-شهیدقریب فراستی 5-شهیدمحمدعلی ربیعی میاب 6-شهیدزین العابدین مسعودی 7-شهیدناصرصدقی 8-شهیدنادرسجیعی 9-شهیدناصرسجیعی 10-شهیدعلی اصغرفلاح خانه سر 11-شهیدعبدالرحمن رفتاری 12-شهیدجبراییل ملتی 13-شهیدفرشیدعلی زاده میاب 14-شهیدمحمدرضاعیوض پورمیابی 15-شهیدشمس اله فتاحی میاب 16-شهیدحسین فتاحی 17-شهیدعسگریوسفی میاب 18 -شهیدمحمدرفتاری 19-شهیدعلی ضیایی 20-شهیدعباس علیوندمرتدی 21شهیدحسین استادی 22-شهیدداریوش فتوحی

منابع

«سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1385، جمعیت تا سطح آبادی‌ها بر حسب سواد»(فارسی)‎. مرکز آمار ایران، 1385. بایگانی‌شده از نسخه? اصلی در 15 نوامبر 2012


 
 
 
نویسنده: ابوالفضل روزی طلب ::: سه شنبه 94/4/30::: ساعت 3:58 عصر

روستای " میاب "یکی از زیباترین و معروفترین روستاهای شهرستان مرند است. تاریخ روستا به دوران پیش از اسلام وشاید هم ده دوران پیش از میلاد مسیح می رسد. در طول تاریخ چندین بار محل سکونت روستا بنابر تغییر شرایط عوض شده است. محل اولیه روستا به احتمال زیاد در شمال غربی روستا در نزدیکی کاشیرلی دره سی که امروزه به اولر یری معروف است بوده است و آثار باقی مانده در این محل موید این نظر است.برای اطلاع از تاریخ قدیم و جدید روستای میاب می توان به این منابع مراجعه کرد.

1-لغتنامه دهخدا

2-تاریخ آذربایجان نوشته احمد کسروی

3- تاریخ مرند نوشته دکترمیر هدایت سید مرندی

4-تاریخ مرند نوشته حسن جلالی عزیزیان

5-دیدار با هم رزم ستارخان نوشته آتشباک

6- سایت ها و وبلاگ های مربوط به میاب


 
نویسنده: ابوالفضل روزی طلب ::: سه شنبه 94/4/30::: ساعت 2:53 عصر



ناسگر رکورد : 686696
شماره بازیابی : 10/155/16/1/113 ج
شماره بازیابی : 10/155/16/1/113
موضوع کارتن : آذربایجان
زبان اثر : Per(فارسی)
عنوان اصلی : ‏? [کربلائی] حسین و عباسقلی و [مشهدی] مرادعلی [ میابی، رعایای قریه میاب مرند] شکایت از حاج جواد گنجویان [ مبنی بر بیرون راندن آنها از قریه مزبور]?
نام عام مواد : [[نامه]
تاریخ سند : 1314/4/27 تا 23/12/1314
نام خاص و کمیت اثر : ‏? 11 برگ، 1 پاکت،6 نامه?
مواد همراه اثر : +تمبر، مهر
شناسگر رکورد : 703194
شماره بازیابی : 9/77/15/1/379 ج
شماره بازیابی : 9/77/15/1/379
موضوع کارتن : آذربایجان
زبان اثر : Per(فارسی)
عنوان اصلی : ‏? کربلایی مرادعلی [ از قریه میاب مرند]، راجع به هیجده سال خدمت پسرش نجفقلی در نظام و عسرت عائله مشارالیه [ که تقاضای مرخصی و یا اخراج وی را نموده]?
نام عام مواد : [[نامه]
تاریخ سند : 1313/9/27 تا 12/1/1314
نام خاص و کمیت اثر : ‏? 7 برگ، 2 پاکت، 3 نامه?
مواد همراه اثر : +تمبر، مهر

منبع :سایت مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی

 

« حاکمیت اربابان بر روستا و چگونگی خریداری روستا از ارباب»-

وبلاگ آقای احد علمی

 

 

              « حاکمیت اربابان بر روستا و چگونگی خریداری روستا از ارباب»  

روستای میاب از قدیم زیر نظر اربابان اداره می شده این روستا و چند روستای همجوار در تملک یک یا چند ارباب بوده که در حق مردم ظلم بیش از حد میکردند. نوچه های ارباب « گزیر» نامیده میشدند. وظایف آنها نظارت و برداشت حق ارباب از درآمد روستایی بود و  کلا حافظ منافع ارباب بودند. ادعای اربابهای ده نسبت به مالکیت روستا این بود که میگفتند: این روستا جزء اموال پدری آنها بوده که نسل اندر نسل به آنها رسیده است . اربابهای میاب به گفته اهالی : اصلیت روسی داشته اند و به زورگویی و ستمگری مشهور بوده اند. اسامی بعضی از آنها را که از پیرمردان روستا شنیده ام آنهایی هستند که با مردم به خوشرفتاری معروف بوده اند. خبیر آقا و بعد از آن حاجی جواد و پسر ودختر خواهر حاجی جواد  بنامهای علیرضا وتوفیق گنجویان ارباب روستا بوده اند. پس از حاجی جواد مالکیت روستا بدست شخصی بنام علیرضا گنجویان می افتد که خود در تبریز مقیم بوده و در حال حاضر نیز نوادگان او در تبریز ساکنند که یکی دو نفر از آنان به شغل طبابت مشغولند. این روستا اولین روستایی بود که از بین روستاهای همجوار توسط هفت نفر بنامان ( یدی قارداش ) حاجی فرج شیری – حاج ولی قلی باقری(باقرپوررابع) – مراد علی مرادی – میرزا علی دشتی – حاج علی ذینی – کربلا بخشعلی جودی و رحیم محمودی(رحیم خان) به مبلغ دویست و چهل هزار تومان خریداری میشود  که مبلغ صد و بیست هزار تومان آنرا این هفت نفر و مابقی آن توسط مردم تقریبابیش ازصدنفرازاهالی روستای میاب پرداخت شده است.

باتشکر ازآقای احدعلمی

+منبع:وبلاگ آقای احدعلمی
.......................................................................
با تشکر از استاد باقر باقر پوررابع و دوستان عزیزم آقایان احد علمی و علی عادلی میاب
 ارادتمند همه عزیزان محقق و نویسنده : ابوالفضل روزی طلب میاب



 
نویسنده: ابوالفضل روزی طلب ::: سه شنبه 94/4/30::: ساعت 2:45 عصر

 

 

با شکر به درگاه الهی و سلام و صلوات بر محمد ئآل محمد(ص)

بسیار خرسندیم که شاهد آغاز بکار سایت استاد عزیزمان جناب آقای باقر باقرپوررابع هستیم. ایشان علاوه بر آنکه حق استادی بر گردن ما دارند

یکی از مردان زحمتکش و فر هنگیان افتخار آفرین میاب هستند. ایشان اطلاعات بسیار ذی قیمتی از تاریخ معاصر میاب در سینه دارند که باید علاقه مندان

به فرهنگ وادب و تاریخ میاب تا دیر نشده از این گنجینه گرانقدر استفاده کنند.

ایشان به لطف الهی  علارغم مشغله زیاد و سن بالا به عنوان یکی از اعضای فعال شورای اسلامی میاب

شب و روز در خدمت عمران  و آبادی میاب و حل مشکلات میابی های عزیز می باشد.

از خدواند متعال برای استاد عزیزمان و خانواده گرامی ایشان سلامتی و توفیق روز افزون آرزومندیم.

انشاالله شاهد نشر مطالب بسیار مفیدی در سایت استاد خواهیم بود.

بوسه بر دستان استاد عزیزمان بزرگترین افتخار ماست.

قدر زر زرگر بداند قدر گوهر گوهری

((به سایت باقرباقرپوررابع میاب خوش آمدید))

 

عضو اصلی شورای اسلامی روستای میاب

دبیربازنشسته آموزش وپرورش شهرستان مرند

برادران مرحوم ولیقلی باقری ومرحوم مختارباقرپوررابع میاب

مختارباقرپوررابع - حاج ولی قلی باقری میاب

مختارباقرپوررابع - ولیقلی باقری(باقرپوررابع)

مرحوم مختارباقرپوررابع میاب

مختارباقرپوررابع - ولیقلی باقری(باقرپوررابع)

 

با تشکر از وبلاگ دوست عزیزم جناب آقای علی عادلی میاب

 

 


 
نویسنده: ابوالفضل روزی طلب ::: سه شنبه 94/4/30::: ساعت 2:22 عصر

 

گل محمدی میابگل محمدی میاب

جدول کشی میابجدول کشی میابجدول کشی میابسنگ آسیاب میابسنگ آسیاب میابسنگ آسیاب میابسنگ آسیاب میاب

نوشته شده توسط عادلی میاب در ساعت 14:20 | لینک 

..............................................................................................................

با تشکر از وبلاگ دوست عزیزم آقای علی عادلی میاب


 
نویسنده: ابوالفضل روزی طلب ::: سه شنبه 94/4/30::: ساعت 2:16 عصر

 

امام جمعه محبوب شهرستان مرند درتاریخ1394/4/21 جهت دیدار با امام جمعه سابق شهرستان سراب آیت ا... شیخ عیاس کمالی میاب به روستای میاب شرفیاب شدند.

امام جمعه مرند-میتب

آیت ا... حاج شیخ عباس کمالی میابآیت ا... حاج شیخ عباس کمالی میابآیت ا... حاج شیخ عباس کمالی میابآیت ا... حاج شیخ عباس کمالی میابآیت ا... حاج شیخ عباس کمالی میاب

حضرت آیت ا... کمالی امام جمعه سابق سراب طبق سالهای گذشته از اوایل خردادماه از شهرقم  به زادگاهش روستای میاب تشریف آورده اندو هرصبح - ظهر- مغرب  نماز جماعت برگزار میکنندودر مراسم ختم قران دارالقرآن میاب شرکت نموده واهل قران ازبیانات ایشان درمورد قرائت ومفاهیم قران ومسائل شرعی واحکام  استفاده میکنندوهمچنین در مراسم شبهای قدر شرکت می کنند

برچسب‌ها: http, abolfazlroozitalab, parsiblog, com
نوشته شده توسط عادلی میاب در ساعت 11:24 | لینک  |  نظر بدهید
........................................................................................................
با تشکر از وبلاگ دوست عزیزم آقای علی عادلی میاب

 
نویسنده: ابوالفضل روزی طلب ::: دوشنبه 94/4/29::: ساعت 1:11 صبح

با عرض سلام به استحضار دوستان عاشق طبیعت بکر و زیبا می رساند که در قبل ظهر روز یکشنبه مورخ 94/04/28 توفیق دیدار از طبیعت زیبای " گونی " میاب نصیب اینجانب گردید. وصف زیبایی های این دشت و دمن و کوه و دره ها از توان حقیر خارج است. باید آمد این شکوه و طراوت طبیعت را از نزدیک دید و سپس باورکرد که خداوند مهربان چگونه با قدرت و حکمت خود این همه زیبایی را یکجا افریده است. اکنون عزیزانم را به تماشای گوشه ای ازاین طبیعت بکر و دیدنی دعوت می کنم.

کارخانا دره سی و منظره گونی کاملا دیده می شود. یاد ایام کودکی بخیر باد که درزمستان ها در سرازیری این دره روی برف ها سر سره بازی می کردیم.

.............................................................................................................................................................................................

باغ هنرمند پیشکسوت میاب آقای شیخعلی زینالی و کوه استوار و سرافراز " گونی " و " قاباق داغ " و " زالدیر دره سی " به روشنی دیده می شوند. در اواخر پاییز این دره مسکن  گله های آهو می شود.

 

......................................................................................................................................................................................

 

...................................................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................................

 

شب بخیر دوستان به امید دیداری دیگر


 
   1   2      >
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

لوگوی دوستان

 

درباره خودم


میاب دان بیر سس

ابوالفضل روزی طلب
اینجانب ابوالفضل روزی طلب در 13شهریور سال 1342 در روستای میاب از توابع شهرستان مرند متولد شده ام. از کودکی عاشق شعر و ادبیات و معارف دینی و قرآنی می باشم، امیدوارم به لطف الهی بتوانم خدمتی هر چند ناقابل به هموطنانم انجام داده باشم.
 

حضور و غیاب

 

اشتراک