سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 777265

  بازدید امروز : 56

  بازدید دیروز : 126

میاب دان بیر سس

 
دوست داشتن چیزی، [نسبت به کاستی های آن] کور و کَرَت می سازد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
نویسنده: ابوالفضل روزی طلب ::: یکشنبه 95/5/10::: ساعت 12:46 صبح

 

شهرستان مرند الگوی کاشت اصولی گل محمدی

 

 

کاشت اصولی و علمی گل محمدی با اصلاح زیرساختی مزارع یکی از مهم ترین عوامل افزایش بهره وری در زمان برداشت این گل می باشد و مجتمع کشت و صنعت گیاهان دارویی روستای میاب مرند الگویی در این زمینه است.

به گزارش اخبار به روز مرند :گل محمدی نام نوعی گل رز از تیره رُزاسه می باشد که از دیرباز در ایران کشت می شود؛ اراضی مناسب برای کشت گل محمدی اغلب مناطق کوهپایه ای و اقلیم خشک و نیمه خشک با تابستان های معتدل و خشک و زمستان های سرد می باشد که بر همین اساس روستای میاب شهرستان مرند مناسب ترین اقلیم برای کاشت این گل را دارد.
در ایران بیشترین قسمت قابل مصرف گل محمدی گلبرگ و گلاب گیری این گل می باشد که به تازگی نیز از اسانس آن استفاده می شود؛ اما گل محمدی دارای فرآورده های پیچیده و گران قیمتی همچون اسانس های نوع اول و دوم، آبسولوت، تامپ و روغن مطلق نیز می باشد که در کشورهایی همچون ترکیه و بلغارستان استخراج می شود و در موارد متعدد قابل استفاده است.
در روستای میاب در دامنه جنوبی ارتفاعات سر به فلک کشیده کمتال و در فاصله 40 کیلومتری، یک نفر کشاورز با راه اندازی مجتمع کشت و صنعت گیاهان دارویی توانسته است با مطالعات علمی و فنی به کاشت اصولی گل محمدی در 7 هکتار جهت رسیدن به فرآورده های مهم آن بپردازد.
مدیر این مجتمع در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه برای اولین بار به صورت الگو در شمال غرب کشور به کشت گل محمدی به صورت کشت بافتی پرداخته ایم، اظهار کرد: این نوع کشت به دلیل اینکه همه پایه های گل از نژاد یکسانی هستند دارای مزیت هایی همچون مدیریت آسان مزرعه جهت انجام عملیات کشاورزی بر روی گل ها، عاری بودن از هرگونه قارچ و میکرو ارگانیسم های مضرر و کاشت گل در زمان های مختلفی از سال می باشد.
محمدرضا بذلی ادامه داد: تا امروز نزدیک به 9 هزار پایه گل محمدی کاشت کرده ایم که به لطف خدا حتی یک ناگیرایی از این پایه ها گزارش نشده است.
وی علت افزایش بهره برداری از گل محمدی را علاوه بر نوع و کیفیت پایه گل، زیرساخت اصولی مزرعه عنوان و خاطرنشان کرد: قبل از آغاز کاشت در این مزرعه، اقلیم 12 ساله این منطقه توسط کارشناس مشاور طرح مورد مطالعه قرار گرفت و با کشورهای همسایه تطبیق داده شد و بعد از مذاکرات انجام گرفته با کارشناسان و کشاورزان کشور همسایه متوجه مشکل زیرساختی در کاشت گل محمدی شدیم.
بذلی با بیان اینکه برای اصلاح، جابه جایی و تصحیح خاک مزرعه جهت کاشت علمی، چهار میلیارد ریال هزینه شده است، افزود: پیش بینی می شود از 7 هکتار زیر کشت بیش از 40 تن گل محمدی برداشت کنیم.
مدیر مجتمع کشت و صنعت گیاهان دارویی روستای میاب از توسعه این مجتمع خبر داد و اظهار کرد: برای اجرایی کردن فاز دوم در حال مطالعه بازاریابی گیاهان دارویی جهت کشت هستیم و در فاز سوم نیز کارگاه های تبدیل فرآوری های گیاهان با دانش و فن آوری روز دنیا را ایجاد می کنیم.
بذلی افزود: پرورش شیلات، زنبورستان صنعتی و ساخت برخی مواد اولیه مورد نیاز کشاورزی از دیگر شاخه های توسعه یافته مجتمع در آینده می باشد.
وی میزان مبلغ هزینه شده برای مجتمع را تا امروز هشت میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: از مرحله کشت گل محمدی تا اتمام طرح، 15 میلیارد ریال اعتبار نیاز هست که لازم است دولت و بانک های عامل حمایت کنند.
بذلی میزان اشتغال ایجاد شده در این مجتمع را 15 نفر اعلام و خاطرنشان کرد: در صورت اجرایی نمودن فازهای دیگر پروژه این تعداد به 20 نفر افزایش می یابد و همچنین در فصل برداشت، اشتغال تا 50 نفر نیز می رسد.
فرماندار شهرستان ویژه مرند نیز در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه گل محمدی جزء محصولات کشاورزی با نیاز آبی کم است، افزود: یکی از هسته های کلیدی سند تدبیر و توسعه شهرستان مرند، ترویج محصولات کشاورزی با نیاز آبی کم همچون گل محمدی و زعفران است که در طول سه سال اخیر شاهد افزایش کشت گل محمدی به مساحت 72 هکتار در سطح شهرستان مرند هستیم.
تقی کرمی با اعلام این که دولت تدبیر و امید با نهایت تلاش از تولید کنندگان داخلی که در جهت اصلاح الگوی مصرف و اقتصاد مقاومتی قدم برمی دارند، حمایت می کند، اظهار کرد: مجتمع کشت و صنعت گیاهان دارویی روستای میاب برای دریافت تسهیلات به یکی از بانک های عامل معرفی می شود.
وی با اشاره به اینکه مزارع پرورش گل محمدی در این مجتمع به صورت یکپارچه صورت می گیرد، افزود: مزارع این مجتمع با زیرسازی مناسب و به صورت یکپارچه انجام می پذیرد که این امر باعث افزایش عملکرد در واحد سطح، افزایش درآمد بهره برداری، مکانیزه شدن کشاورزی و صرفه جویی در مصرف آب می شود.
با توجه به پیشرفت علم و فن آوری در تمام ابعاد آن به خصوص در بخش کشاورزی، تمامی کشورهای توسعه یافته در جهت هرچه بیشتر کردن بازده برداشت محصولات کشاورزی و یا غنی سازی مواد غذایی برداشتی از محصولات کشاورزی اقدام می کنند.
از این رو دولت نیز با طراحی بسته های حمایتی بیشتر به خصوص حمایت از کشاورزانی که به صورت علمی و مکانیزه به کشت کشاورزی می پردازند باید در جهت افزایش بازده برداشت محصولات کشاورزی اقدام کند.
میاب یکی از روستاهای آذربایجان شرقی است که در دهستان هرزندات شرقی بخش مرکزی شهرستان مرند و در40 کیلومتری شمال مرند واقع شده است.
این روستا دارای آب و هوای بسیار مطبوعی است به طوری که در روزهایی از تابستان هوا بسیار خنک می باشد.


 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

لوگوی دوستان

 

درباره خودم


میاب دان بیر سس

ابوالفضل روزی طلب
اینجانب ابوالفضل روزی طلب در 13شهریور سال 1342 در روستای میاب از توابع شهرستان مرند متولد شده ام. از کودکی عاشق شعر و ادبیات و معارف دینی و قرآنی می باشم، امیدوارم به لطف الهی بتوانم خدمتی هر چند ناقابل به هموطنانم انجام داده باشم.
 

حضور و غیاب

 

اشتراک