سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 788709

  بازدید امروز : 133

  بازدید دیروز : 155

میاب دان بیر سس

 
صدقه دارویى است درمانبخش و کردار بندگان در دنیاى آنان پیش دیده‏هاشان بود در آخرت ایشان هرچه را در این جهان کنند ، در آن جهان بینند . [نهج البلاغه]
 
نویسنده: ابوالفضل روزی طلب ::: چهارشنبه 93/10/3::: ساعت 8:49 عصر

قدمت 300 ساله حوزه علمیه مرند

فعالیت حوزه علمیه در مرند بیش از 300 سال قدمت دارد و بزرگانی نیز که از شهر مرند به جهان اسلام معرفی شده اند، از ستارگان درخشان جهان تشیع هستند که از نمونه های بارز آن در عصر معاصر، می توان به آیت الله العظمی حجت کوه کمری(ره) و آیت الله العظمی مرندی(ره) اشاره کرد. 

اولین مدرسه علمیه برادران شهرستان مرند، در پیش از انقلاب اسلامی، با عنوان طلابیه، به دست مبارک آیت الله سید خلیل مرندی و آیت الله احمد نجفی مرندی در شهر مرند راه اندازی شده بود.

 تحصیل 200طلبه خواهر

بیش از 200 طلبه خواهر نیز در مدرسه علمیه حضرت فاطمه زهرا(س) خواهران شهرستان مرند تحصیل می کنند، ساختمان جدیدی نیز در حدود یک هکتار با 16 کلاس، همراه با سایت های مختلف رایانه‌ای، کتابخانه، نمازخانه و قسمت اداری با هزینه فعلی 11 میلیارد ریال در شهرک میلاد مرند، کلنگ زنی شده که تا مهرماه سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

مدرسه علمیه صاحب الزمان(عج) شهرستان مرند که دو سال گذشته احداث و چند ماه گذشته به بهره برداری رسمی رسید، به گفته بزرگان و علمای این شهر، در 115 سال پیش بعنوان مدرسه علمیه احمدیه فعالیت می کرد، اما در زمان رضاشاه به تصرف درآمده و به صورت مدرسه دخترانه ادامه فعالیت می‌دهد که با پیگیری‌های که صورت گرفته، سند اولیه این مدرسه در حالی که امحا شده بود، به نام مدرسه علمیه صاحب الزمان(عج) احیا شد.

توجه به حوزه های علمیه در استان آذربایجان شرقی از سوی مسئولین ضعیف است، ساختمان جدید این مدرسه علمیه با سختی های فراوان با هزینه ای بیش از یک میلیارد تومان احداث شد. طلبه ها در حالی که ساختمان این مدرسه علمیه در دست ساخت بود، در ساختمانی نیمه کاره، مشغول تحصیل بودند تا از درس و بحث عقب نمانند.

هم اکنون بیش از 120 طلبه از هشت استان کشور و 30 شهرستان در این مدرسه علمیه در حال تحصیل هستند که در دو سال گذشته نیز رتبه اول علمی سطح استان را کسب کرده و اخیرا نیز در المپیاد علمی شمال‌غرب کشور حائز رتبه برتر شد. ما به مقام اول علمی استانی قانع نیستیم، بلکه به دنبال کسب مقام اول علمی در بین حوزه های علمیه سراسر کشور هستیم و دست یافتن به این رتبه دور از دسترس نیست. 

 

زمین دیگری نیز برای احداث حوزه علمیه برادران تهیه شده که می توان شعبه بین المللی حوزه علمیه برادران را در این قسمت تأسیس کرد، چرا که شهرستان مرند مسیر اصلی دو  کشور همسایه ترکیه و آذربایجان است.

ضرورت نکو داشت علمای بزرگ حوزه علمیه

حوزه علمیه شهر مرند دارای 12 شهید روحانی است که همایش بزرگداشتی در سال های گذشته برای این شهدا برگزار شده همایش بزرگداشت آیت الله مرندی(ره) نیز در شهرستان مرند برگزار شد که مقالات متعددی هم به دبیرخانه همایش ارسال شد. اما همایش نکوداشت شخصیت آیت الله حجت کوه کمری(ره) باید در سطح بین المللی برگزار شود، برای برگزاری چنین بزرگ‌داشتی، باید از خدمت علما و بزرگان و رهبر معظم انقلاب اسلامی راه‌کار و نقشه راهی اخذ شود.  

هماهنگی و وحدت رویه مبلغان

حدود 20 روحانی طرح هجرت و 20 روحانی مستقر نیز در روستاهای شهر مرند حضور دارند، جلسات ماهیانه ای نیز با حضور این روحانیون و مبلغان برگزار می شود، تا با نقشه راه مقام معظم رهبری به پیش برویم. وحدت رویه ای نیز در امر تبلیغ بین این مبلغان وجود دارد تا مشکلات اجتماعی فرهنگی شهر مورد توجه و تاکید قرار گیرد، اخیرا طرح سبک زندگی اسلامی و قرآنی، مبنای تبلیغ مبلغان قرار گرفته و در ماه مبارک رمضان نیز، محور برنامه های مبلغان، آیات قرآن کریم بود، تا بدین طریق مردم انس بیشتری با قرآن کریم پیدا کنند. 

طلبه ها امکانات فعلی حوزه های علمیه را قدر بدانند

برنامه رژیم پهلوی این بود که با فشارهای اقتصادی و روانی، حوزه های علمیه منقرض شود و کسی به این حوزه وارد نشود، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، پیشرفت‌های فراوانی در حوزه های علمیه صورت گرفت، هرچند هنوز به پیشرفت مدنظر حضرت امام(ره) و حضرت آیت الله خامنه ای نرسیده ایم.

رشته های مختلف و امکانات متعددی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه های علمیه راه اندازی و فراهم شده که طلبه ها باید قدر این نعمت و امکانات را بدانند، چرا که تحول عظیمی در نشر دین اسلام و امکانات تحصیل در بین طلاب ایجاد شده است.

 ما تا حد توان امکاناتی را برای تحصیل طلبه ها فراهم کرده ایم و از آنها تنها توجه به درس طلبگی را انتظار داریم و موفقیت در دروس و علم طلبگی ممکن نیست، جز با اخلاص و شب زنده داری و دل بریدن از دنیا.

رسانه ها زیبایی های حوزه های علمیه را تبیین کنند

کار خبرنگاری، کار مبارک، حساس و امانت‌داری سنگینی است و انتقال زیبایی ها و نوع نقل ضعف ها و قوت ها و بویژه خبرنگار مراکز حوزوی و حوزه های علمیه بودن یک هنر است.

بیان زیبایی های حوزه های علمیه یک ضرورت است که موجب تحکیم و تثبیت ارتباط مردم با روحانیت می شود، امام رضا(ع) نیز می فرمایند که اگر مردم به زیبایی های بیان ما پی ببرند، به ما روی می‌آورند و از ما رویگردان نخواهند شد.

انتقال نقاط قوت و ضعف مدارس علمیه، به رشد حوزه های علمیه کمک می‌کند، چرا که حوزه های علمیه تشیع امروز رسالت سنگینی دارند، دنیا امروز از دیگر مکاتب رویگردان شده و به مکتب اهل بیت(ع) روی آورده اند؛ حوزه های علمیه خاستگاه اسلام است و باید به این حوزه ها توجه بیشتری صورت بگیرد.

مراکز علمی دینی مسئولیت بالاتری دارند، باید از سلامت و نقاط قوت این مراکز صیانت شود، علمای بزرگی باید از این مراکز به جامعه اسلامی معرفی شود. علمای دینی باید بومی و تولید مکتب تشیع باشند و وارداتی نیستند. ریشه اصلاح ادارات و سازمان ها باید از حوزه علمیه صورت بگیرد و برنامه و نقشه راه آنها از این مرکز باید تدوین و صادر شود.

امام جمعه شهرستان مرند در یکی از روستاهای آذربایجان شرقی متولد شده است. پس از تحصیل در حوزه های علمیه آذربایجان شرقی و قم، مشغول خدمت‌رسانی به مردم ولایت‌مدار آذربایجان شرقی، شهرستان مرند می باشد.
ارسال شده توسط غلامرضا قاسمی در ساعت 22:52 | نظرات شما (0)

 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

لوگوی دوستان

 

درباره خودم


میاب دان بیر سس

ابوالفضل روزی طلب
اینجانب ابوالفضل روزی طلب در 13شهریور سال 1342 در روستای میاب از توابع شهرستان مرند متولد شده ام. از کودکی عاشق شعر و ادبیات و معارف دینی و قرآنی می باشم، امیدوارم به لطف الهی بتوانم خدمتی هر چند ناقابل به هموطنانم انجام داده باشم.
 

حضور و غیاب

 

اشتراک