سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 784897

  بازدید امروز : 35

  بازدید دیروز : 209

میاب دان بیر سس

 
خداوند، بخشش را دوست می دارد وناخنْ خشکی را دشمن می دارد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
نویسنده: ابوالفضل روزی طلب ::: پنج شنبه 94/5/1::: ساعت 11:34 عصر

میاب - مرند - آذربایجان شرقی تاریخ : پنجشنبه، 5 مرداد ماه ، 1391
موضوع : سایتها و وبلاگها


 

سایتها و وبلاگهای روستای میاب
شهرستان مرند - استان آذربایجان شرقی
www.miyab.ir/
miyab.persianblog.ir/

alimiab.blogfa.com
roustayemiyab.blogfa.com/
ahadelmi.blogfa.com






Normal 0 MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-style-parent:""; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman";}

میاب یکی از روستاهای استان اذربایجان شرقی است که دردهستان هرزندات شرقی بخش مرکزی شهرستان مرند واقع شده‌است.روستای میاب در 38 کیلو متری شهرستان مرند قرارداردو را ه ارتباطی آن آسفالت بوده ودارای امکانات آب آشامیدنی لوله کشی شده، گاز لوله کشی شده و برق میباشد درآمد اصلی مردم روستا از دامداری توام با کشاورزی میباشد، کشاورزی در این روستا بیشتر به صورت دیم کاری بوده وآب آّشامیدنی و کشاورزی آن از چشمه تامین میشود جمعیت میاب در فصول بهار وتابستان بیشتر از سایر فصول سال میباشد زیرا در این مواقع از سال با توجه به شرایط آب و هوای مناسبی که دارد(خنک و دلپذیر)خصوصا اواخر بهار واوایل تابستان باعث جذب مردم شهر نشین به این روستا میشود که اکثرا اصالتا متعلق به همین روستا هستند در کنار موقعیت کوهستانی که این روستا دارد ییلاق قرچی جاذبه ایی بی نظیر در منطقه است که از اواسط فصل بهار پذیرای گردشگران بسیاری است که از مناطق محتلف به آنجا می آیند، هر چند منطقه ییلاقی قرچی میاب با همه زیبایی هایی که دارد مورد کم لطفی وبی مهری سازمانهای مربوطه در حفظ ونگهداری آن میشود و هرساله این منطقه زیبا و سرسبز مورد هجوم ایلات مهاجر قرار میگیرد و در فصل پاییز چیزی جز خاک و سنگ از آن همه زیبایی و سر سبزی باقی نمی ماند و این باعث تاسف است. اگر تاکنون پنیر یا عسل یا گردو یا گوشت گوسفند یا گل محمدی روستای میاب را میل نفرموده ایدوبه چمنزار قره چی یا یینجه نرفته اید به صراحت بگویم که نصف یا حتی کل عمرتان بر باد رفته تا فرصت هست به دیدنش بشتابیدوببینید.حتما یک سری هم به ینجه بزنید.ضررنمی کنید


موقعیت مکانی میاب :
از شمال کوههای قلینج و قانلی داغ آن را احاطه کرده است و در جنوب آن زمینهای کشاورزی و دشت وسیع  چرمیش قرار دارد و در غرب آن دشت نسبتاَ وسیع گوزئی و گونئی واقع است . و اما از شرق توسط چراگاهها و مزارع کشاورزی به مکان خوش آب و هوایی به نام یئینجه ختم می شود که زمانی دهی بوده مسکون و عده ای در آن منطقه سکونت دلشته اند که عده ای گبر نیز در بین آنها زندگی می کرده اند تعدادی از اهالی آنجا به روستای میاب مهاجرت کرده اند و آن ده به مرور زمان از بین رفته است و از اتفاقات و دلایل از بین رفتن ده اطلاع دقیقی در دست نیست .
وجه تسمیه اسم میاب را می توان از آب آشامیدنی میگوار آن ( می + آب ) و یا قرار گرفتن روستا بین دو دره ( هیلین دره ) و ( کارخانه دره سی ) که مقدار آب این دو رودخانه و نسبت کم یا زیاد آنها بستگی به ریزش برف و نزولات آسمانی دارد. نام میاب ( میانه دو آب ) گرفته شده باشد .
و اما رجع به دشت چرمیش که اشاره شد ( چر + میش ) که این کلمه ریشه فارسی دارد یعنی چراگاه میش . به گفته اهالی این دشت پهناور روزگاری چراگاه گله های گاو و گوسفند شخص خیر و نیکوکاری به نام « بجان » بوده است و قبر این شخصیت در ضلع جنوب شرق دشت چرمیش واقع است که پیر مراد اهالی روستاهای اطراف از قبیل : هرزندات ‘بابرتین و میاب و میزاب بوده و هست .
بجان به بخشندگی و گذشت مشهور بوده است گویند بر اساس قحطی و خشکسالی تمام احشام و دارایی او از بین میرود و اهالی اطراف به او پیشنهاد گاو چرانی میدهند و او از این پیشنهاد و نمک نشناسی  رنجیده خاطر و دلشکسته میشود و از روزگار خود اینگونه شکوه میکند:
بجانا دئدیلر گل گت ناخیرا                          بجان بئل باغلامازدی یوزیوک تاخیلا
بجان بودر دیلن اؤلجک اولدی                     چرمیشین دؤزونده قالاجک اولدی
به به جان گفتند بیا برای ما گاو چرانی کن    زمانی که بجان به هزاران تن کمر نمیبست
به جان با این درد مردنی شد                      و در پهن دشت چرمیش ماندنی شد
و اینک دشت چرمیش و املاک بجان بصورت اوقافی چراگاه و محل کشت و کار مردم اطراف شده است .
از دشت چرمیش که بگذریم در سرازیری آن دره اؤلن واقع شده است این دره با آبشار های بلنئ و سنگ های خارا عظیم الجثه بسیار دیدنی است و راه رسیدن به روستای میاب از بین این دره می باشد که راه و محل گذر ایلات و عشایر یکانات به ییلاق خوش آب و هوا قره چی می باشد. روستای میاب تنها از طریق همین راه با شهر ارتباط پیدا می کند و در حال حاضر آسفالته  ماشین رو می باشد.
از نمونه یافته های زیر خاکی پیداست که روستای میاب به حدود حکومت ساسانی مسکون بوده است ولی در نوشته های نویسندگانی چون صمد سرداری نیا و رحیم رئیس نیا این روستا محل گذر قوم آسی و اقوام ماننایی از آسیای میانه به سوی آسیای جنوب غربی بوده است ( نقل به مضمون ).
از نظر باستانی و دارای تمدن بودن اثری که بشود به آن استناد کرد موجود نیست ولی در محل بین تلاقی دو کوه قیلینج و قانلی داغ محلی به نام کلیسا واقع است که مسیر گذر قوم هایی از آسیای میانه به سوی آسیای صغیر می باشد.و همچنین اصطلاح و واژه های فارسی دری  در این روستا نشان از مراوده قومیت های مختلف با یکدیگر بوده است که در زیر به چند نمونه از آن که در گویش های اهالی و نام محل مشاهده شده است اشاره می شود.

محلات میاب:

روستای میاب از چند محله تشکیل شده است از جمله : محله کارخانا قاباقی – یوخاری محله – آشاقی محله – چمنلیک – آخوند محله سی – چشمه باشی – گول باشی –

این روستا طبق سرشماری جهاد سازندگی در سال 1375 دارای 276 خانوار و 1307 نفر جمعیت داشته است در آن موقع راه آن شوسه بود که در سال 1370 به همت جهاد سازندگی و اهالی حدود 12 کیلومتر خاکی آن از اول جاده ترانزیت مرند جلفا تا داخل روستا آسفالت گردید.

در میدان اصلی ده چشمه ای به نام چشمه ملا نوروز و. همچنین مسجدی نیز در ضلع جنوبی به نام همین شخص پا بر جا بود بنا به روایت اهالی ملا نوروز مردی با فضیلت و کوشا بوده است گویند این چشمه را با حفر قنات از بالای ده از جنب زمینی معروف به ( اوجا مرس ) به داخل ده هدایت کرده است و در جنب آن چشمه مسجد ملانوروز را بنا کرده است .به روایتی در حدود چهارصد سال قبل .

در سال 1364 آب چشمه دیگری را به نام تکه دوندوران و چشمه دیگری در مسیر همین چشمه از محلی به نام دمیرچی قیه سی را با همدیگر مربوط نموده و به همت جهاد سازندگی  واهالی روستا توسط لوله از دامنه کوه به داخل روستا هدایت شد و در ورودی روستا با ایجاد و بنای ساختمانی به صورت منبع آب و آب چشمه ها از منبع توسط لوله به منازل اهالی روستا هدایت شد.

و اما حوضچه هایی که در مسیر چشمه بنا شده است جهت شرب دام و همچنین شست و شوی رخت مورد استفاده قرار میگیرد.

بنای قدیمی مسجد ملانوروز در سال 13 توسط اهالی تخریب وبه جای آن در فضای گسترده تری با الحاق حیاط مسجد به بنای قدیمی و قسمتی از میدان روستا با نظارت مهندس محمد صادق مصطفوی و نظارت معمار حاج حسن رحمانی و به همت و همکاری شادروان حاج احد روزه دار و مردم روستا مسجد جامع امروزی بنا گردید که در نوع خود در منطقه بی همتاست .این مسجد برای روستا حائز اهمیت فراوان می باشد اهالی از این مسجد بیشتر برای مراسم ختم و نزورات و اطعام و سایرامور خیریه و همچنین در ایام ماه محرم جهت عزاداری عزاداران امام حسین ( ع) از قبیل تعزیه خوانی زنجیر و سینه زنی و سخنرانی استفاده میکنند.بیشتر مراسم ختم و عزاداری در این مسجد برگزار میشود به گفته قدیمی ها حدود چهارصد سال بلکه بیشتر اهالی از این مسجد و آب این چشمه بهره ها برده اند .

چشمه دیگری نیز در شرق روستا به نام کهریز چشمه سی موجود است که مورد استفاده اهالی شرق روستا می باشد.

از بناهای عمومی دیگر روستا می توان از مسجد جامع قدیمی نام برد که بنای  آن در نوع خود بینظیر است که تقریبا ششصد سال قدمت دارد .

از بناهای دیگر یک باب ساختمان حسینیه مشهور به بایرام علی مسجدی که اخیرا مورد مرمت قرار گرفته است می توان نام برد که بیشتر مورد استفاده برای تدریس  و تلاوت قرآن و برگزاری زیارت عاشورا و از این قبیل مراسم مورد استفاده قرار میگیرد.

و تعداد سه مکان مقدس به نام های اوجاق یا  پیر در روستا موجود است . که یکی از آنها دایر و آباد و مابقی به صورت خرابه می باشد. مکان پیر که به پیر شفا مشهور است به گفته اهالی دارای کراماتی می باشد میگویند در گذشته کسانی که مرض هاری  یا جنون آنی دچار میشده اند برای شفا به این پیر مراجعه میکرده اند و گاهاَ شفا میگرفتند . از قول بعضی از اهالی روستا شنیده شده است که در بعضی شبها مخصوصا شبهای جمعه از بالای مزار آن نور سفید ساطع میشده است .

از دیدنی های میاب میشود ازغار هایی که اهالی قدیم در دل کوه حفر کرده اند اشاره کرد این غارها توسط مردم در دو نقطه در دشت گونی برای پناه گوسفندان خود از سرمای زمستان ایجاد شده است که در هر کدام 7 الی 10 عدد غار میباشد.

از بناهای عمومی دیگر روستا که باید نام برده شود : یک باب حمام عمومی در ضلع جنوب غربی میدان که در 1340 بنا گردیده بود مورد استفاده مردم بود و طرز استفاده از آن بدین قرار بود:

شبها آب چشمه ملانوروز در منبع آب حمام ذخیره میشد و مردانه و زنانه بصورت نوبتی قبل از اذان صبح تا ساعت 9:30 مردانه و از ساعت 9:30 الی 5 بعدازظهر بصورت زنانه دایر بود و از ساعت 10:30 شب دوباره مورد استفاده مردان قرار میگرفت. با گذشت چند سال از عمر حمام ساختمان آنجا را تخریب کردند در سال 1369 به همت اهالی و جهاد سازندگی بنای گرمابه جدیدی در 2 قسمت مجزا بصورت مردانه و زنانه احداث گردید و در حال حاضر مورد استفاده عموم قرار دارد .

از اماکن عمومی دیگر قهوه خانه قدیمی مربوط  به خاندان سلیمانی ها بود و در حال حاضر نیز فعالیت دارد . این قهوه خانه تنها مکانی بود که مردان و ریش سفیدان در اوقات فراغت برای صرف چای و گفتگو در امور روزمره و کشاورزی و دامداری به آنجا میرفتند و خرید و فروش ارزاق ‘دام و املاک در آنجا انجام میگرفت. در حقیقت محل کسب اطلاعات وشنیدن وقایع و هم مرکزی بوده برای غریبه ها و کسانی که از روستاهای اطراف برای خرید و فروش دام و فراورده های دامی و زراعی در آنجا اتراق میکردند.در جنب این قهوه خانه تنها میدان بزرگ ده و چشمه در ضلع جنوب شرقی آن قرار دارد. در قدیم در گوشه و کنار میدان چشمه باشی عصر ها جوان ها بعد از پایان کار روزانه با دوست و رفیق خود در اوقات بیکاری جمع میشدند و وقت خود را با صحبت و گفتگو سپری میکردند. آنهایی که ازدواج نکرده بودند سر چشمه دختران مورد علاقه خود را که با کوزه و ظروف دیگر جهت آب بردن به منازل خود می آمدند دیده و به عنوان همسر آینده خود انتخاب میکردند.

از اماکن دیگر یک باب دکان سلمانی در ضلع شمال شرق میدان متعلق به مرحوم اوستا جعفر و فرزند مرحومش محمد قلی تراشی بود.در قدیم کار سلمانی تنها به آرایشگری ختم نمیشد بلکه دندان کشیدن – ختنه کردن پسران و دعوت مردان  برای مجلس ختم یا عروسی به عهده شخص سلمانی بود. به این صورت اسامی کسانی را که صاحب مجلس ختم یا عروسی میخواست دعوت کند بعلت نداشتن سواد ‘زبانی به او میگفتند و او نیز به یکایک خانه های افراد مورد نظر مراجعه کرده و دعوت را انجام میداد. دعوت زنان نیز توسط یک نفر بانو انجام میگرفت .

 

 


سایتها و وبلاگهای روستای میاب شهرستان مرند استان آذربایجان شرقی



منبع این مقاله : روستاهای ایران
http://iranvillage.ir

آدرس این مطلب : 
http://iranvillage.ir/modules.php?name=News&file=article&sid=4327

 
نویسنده: ابوالفضل روزی طلب ::: پنج شنبه 94/5/1::: ساعت 11:30 عصر

با سلام 

بعد از مدتها که عشق پرواز تو میاب رو داشتیم بالاخره امروز جمعه 5 در 92 در یک روز آفتابی با اقا مجید تصمیم به کوهنوردی و پرواز گرفتیم . سایت میاب در سمت شمالی روستای میاب از توابع مرند واقع شده که حدود 800 متر ارتفاع از لندش هست و به لحاظ موقعیت مستعد برای پروازای کراس ! که در آینده از این سایت بیشتر خواهیم شنید . و البته یادمون نره مردم مهربان و خونگرم این روستا که ما رو شرمنده محبت هاشون کردن . مردم میاب ممنون

باد در تیک آف 10 تا s  دمای هوا در تیک آف  بالای صفر5 

+ نوشته شده توسط بهروز جعفرزاده در جمعه ششم دی 1392 و ساعت 22:8 | یک نظر

 
نویسنده: ابوالفضل روزی طلب ::: پنج شنبه 94/5/1::: ساعت 11:26 عصر

میاب

لغت نامه دهخدا

میاب . (اِخ ) دهی است از دهستان هرزندات بخش زنوز شهرستان مرند، واقع در 12هزارگزی خط آهن جلفا - مرند. آب آن از چشمه و جمعیت آن 1862 تن است . (از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 4).


 
نویسنده: ابوالفضل روزی طلب ::: پنج شنبه 94/5/1::: ساعت 11:23 عصر
تاریخ : پنجشنبه 1392/06/28 | 13:47 | نویسنده : مرادی
 تصاویر زیباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نویسان،آپلودعکس، کد موسیقی، روزگذر دات کام http://roozgozar.com
محمد صادق مرادی معلم دلسوز روستای میاب
  

 از فرهنگیان دلسوز و با گذشت و معلم بزرگ اخلاق مرحوم شادروان محمد صادق مرادی از مدرسین با فرهنگ این روستا (میاب )بود.او اولین معلمی بود که قلم به دست تک تک بچه های این روستا داده است،محبت و مهربانی این شخصیت در دل تمام محصلین این مدارس جایی دارد. این معلم دلسوز و بخشنده در کارهای عام المنفعه همیشه پیش قدم بود.زمانی که جهاد سازندگی اقدام به لوله کشی آب آشامیدنی کرد در دامنه زمین زراعی ایشان  یک چشمه کوچکی بود وقف نمود تا آب آن را داخل لوله های آب جاری شود و به روستا هدایت کنند.همچنین بخشش و هدیه زمین ارث پدری خود به خانه بهداشت که این مرکز در سال 1367 به همت اهالی با هزینه دولت و کمک مردمی راه اندازی شد.(برگرفته از سایت میاب)

 

دشت زیبای قره چی میاب

 تصاویر زیباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نویسان،آپلودعکس، کد موسیقی، روزگذر دات کام http://roozgozar.com

http://8pic.ir/images/d1b3nspspae2qkcn24i.jpg


این معلم دلسوز و بخشنده در کارهای عام المنفعه همیشه پیش قدم بود.از دیدن مسجد کاه گلی وسط میدان روستا بدون هیچ گنبد و گلدسته رنج می برد و تنها دغدغه ایشان باز سازی این بنای مقدس روستای میاب بود و آن را  یه آدم غریبی در دیاری ناآشنا تشبیه می کرد که از غربت و تنهایی خسته شده  پس از این که با خبر شد از طرف جهاد تمهیداتی برای باز سازی آن شده شبانه روز در فکر طرح و نما و زیبا سازی  آن خواب و آرامش نداشت هر روز پیگیر روند کار مسجد بود و  پیشرفت بنا را با شور و هیجان به اعضای خانواده توضیح و گزارش می داد ولی افسوس که در روز های پایانی کار اعجل مهلت نداد و مسجد را با دو گلدسته  بلندش ندیدو اهالی روستا ناراحت از این که  چرا ایشان پایان مسجد را ندید و اولین مراسم ختم این مسجد نوساز ،باید محل برگزاری ختم این معلم دلسوز میاب باشدالبته بعد ها از خواهر عزیزم شنیدم که نظرمرحوم میر علی شفیعی (پدر شوهر مومن و مهربان خواهرم) آن زمان براین بوده به دلیل خشک نشدن گچ مسجد احتمال بیماری مردم شرکت کننده در مراسم می رفت که آقای مرادی در زمان حیات خود به هیچ عنوان راضی به اذیت دیگران نبود و به همین خاطر مراسم ختم این اولین معلم روستای میاب در مسجد دیگری (میدان مسجدی)برگزار شد .  یادش گرامی و روحش شاد

نامبرده در فرازی از وصیت نامه اش می نویسد :

آنطور که باید به مردم خدمت کنم نتوانستم امیدوارم از قصورات بنده بگذرندو مرا حلال کنند.

.................................................................................................................................

با تشکر از دوست عزیزم آقای مرادی

 


 
نویسنده: ابوالفضل روزی طلب ::: پنج شنبه 94/5/1::: ساعت 11:15 عصر
نبه 1393/04/21 | 19:41 | نویسنده : مرادی
تماشای بارش باران در اوج تابستان در میاب 
لذت دیگری دارد.



 
نویسنده: ابوالفضل روزی طلب ::: پنج شنبه 94/5/1::: ساعت 11:6 عصر

                                 باعرض سلام خدمت هم ولایتیهای عزیز

                                 معرفی آرخاج باغ بزرگ روستای میاب

آرخاج معروف به تومن آرخاجی باغی است درچند کیلو متری شرق  روستای  میاب  به سمت  جاده   روستاهای

اویندون وخانه سروییلاق قره چی ازجنوب به دارد لن وازسمت شمال به میدانلار سمت غرب به با یرام قلی چمنی

وازشرق به تبریز یوردی وبای گوشلی متصل می باشد و با چند ین هکتار زمین پوشیده ازدرختان مختلف از جمله

انواع قلمه های تبریزی بید ون ونیز درختان میوه ای چون  الوچه  زردالو  سیب  گردو  البالووغیره وانواع پوشش

گیاهان ازجمله گیاهان دارویی مختلف نظیر ککلیک اوتی  افشد  یارپیز گوی زبان وغیره وچندین چشمه جوشان اب

سرد وگوارا وبرکه های معرف وحیوانا تی  نظیر انواع مارها مار مولکها وخزند گان دیگر وپرند گا نی چون کبک

کبوتر وانواع بلبلها سره ها وزاغ وکلاغ قرقی عقاب وسار وبناهای کشاورزی قدیمی بهشت زیبایی رابوجود  اورده

است واز نیاکان قدیمی شنیده ایم که این مکان براثر رانش زمین بوجودآمده است وملک خصوصی اسدا..دلیلی وپسر

عموهای ماعبدا.. جولایی ومحرم جولایی میباشد وخاطرات خوشی برای ما درزمانهای کودکی وجوانی بوده وهمواره

خواهد بود امیدوارم ازبازدید ازانجا لذت ببرید

  

 

       .......................................................................................................................

با تشکر از وبلاگ دوست عزیزم آقای احمد دلیلی 

آز آقای دلیلی درخواست می کنم که این یادداشت کوتاه را مفصل و با عکس هایی از  تومن آرخاجی آن را کامل کنند.



 
نویسنده: ابوالفضل روزی طلب ::: پنج شنبه 94/5/1::: ساعت 10:15 عصر

سند تاریخی تعیین حدود اراضی روستای میاب که در مورخ 94/04/31 برای اولین بار توسط استاد گرامی آقای باقر باقر پور رابع در وبلاگ استاد انتشار یافته است. به همین خاطر از استاد صمیمانه تشکر می کنیم و در انتظار مطالب و اسناد ذیقیمت دیگر هستیم.با تشکر ویژه از وبلاگ استاد.


 
نویسنده: ابوالفضل روزی طلب ::: پنج شنبه 94/5/1::: ساعت 10:1 عصر

 

کتابخانه عمومی شهدای روستای میاب توسط آقای علمی وبا همکاری آقای اسماعیل عادلی در ساختمانی که مرحومه خانم هاجرهمتی احداث ووقف نموده است در قبل از ظهر روز چهارشنبه مورخ 94/04/10 با حضور حجت الاسلام و المسلمین حاج عباس کمالی میاب راه اندازی شدوصدهاکتب برادران علمی اهدانمودند وتقریباً300جلدکتاب نیز بسیج میاب اهدانمود.ان شا ا... وامیداست اداره کل فرهنگ وارشاداسلامی استان آذربایجانشرقی ومرندودیگر نهاد های مسوول از این طرح حمایت کنندومجوزفعالیت صادرنمایند.چراکه این مردم در دفاع از آرمانهای انقلاب اسلامی سهم زیادی دارندوهمه ما باید برای اعتلای فرهنگ و ادب روستاهاودفاع از خون شهیدان تلاش کنیم انشاءالله 

کتابخانه شهدای میابکتابخانه شهدای میابکتابخانه شهدای میابکتابخانه شهدای میابکتابخانه شهدای میاب

با تشکر از وبلاگ دوست عزیزم آقای علی عادلی میاب

 


 
<   <<   6   7   8      
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

لوگوی دوستان

 

درباره خودم


میاب دان بیر سس

ابوالفضل روزی طلب
اینجانب ابوالفضل روزی طلب در 13شهریور سال 1342 در روستای میاب از توابع شهرستان مرند متولد شده ام. از کودکی عاشق شعر و ادبیات و معارف دینی و قرآنی می باشم، امیدوارم به لطف الهی بتوانم خدمتی هر چند ناقابل به هموطنانم انجام داده باشم.
 

حضور و غیاب

 

اشتراک