سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 784224

  بازدید امروز : 30

  بازدید دیروز : 494

میاب دان بیر سس

 
در حقیقت، کسی تو را دوست دارد که برایت چاپلوسی نکند و کسی تو را می ستاید که [ستایش خود را] به گوش تو نرساند . [امام علی علیه السلام]
 
نویسنده: ابوالفضل روزی طلب ::: سه شنبه 94/5/13::: ساعت 1:52 صبح

مزارشهدای میاب

پست با عنوان «مزارشهدای میاب» از وبلاگ «سیمای میاب» به صورت خودکار از وبلاگهای معتبر فارسی دریافت و با ذکر منبع نمایش داده شده است همچنین مسولیت مطالب آن بر عهده نگارنده آن میباشد و این سایت هیچ گونه مسولیتی در قبال محتوای آن ندارد.

(مزار شهدای میاب)


 


شهیدشهیدشهیدشهیدشهیدشهید شهید


 


ششهیداسرافیل مختاریشهیدقریب فراستیشهیدهاشم گودرزیشهیدحسن علیپوراقدمشهیدناصرسجیعیشهیدشمس اله فتاحیشهیدفرشید(حسین)علی زاره میابشهیدداریوش فتوحیشهیدجبراییل ملتیشهیدزین العابدین مسعودیشهیدشهیدشهیدناصرسجیعیشهیداسرافیل مختاریشهیداسرافیل مختاریشهیدزین العابدین مسعودیشهیدقریب فراستیشهیدداریوش فتوحیشهیدعبدالرحمان رفتاری


وبلاگ «مزارشهدای میاب» به صورت خودکار از وبلاگهای معتبر فارسی دریافت و با ذکر منبع نمایش داده شده است همچنین مسولیت مطالب آن بر عهده نگارنده آن میباشد و وبلاگ سیتی هیچ گونه مسولیتی در قبال محتوای مطلب «سیمای میاب» ندارد.
 

 
نویسنده: ابوالفضل روزی طلب ::: سه شنبه 94/5/13::: ساعت 1:47 صبح

با عرض سلام



روستای میاب راه اندازی شد .


امیدوارم که ما را در پر بار کردن سایت روستایمان


یاری دهید.


 

http://miyab.ir

+ نوشته شده در  جمعه بیست و ششم آبان 1391ساعت 21:33  توسط محمد باقر فتحی ثانی  |  نظر بدهید

 

فرم اطلاعات مربوط به شهدا

الف) اطلاعات فردی

 

ب) عکس شهید

1- نام و نام خانوادگی شهید

عسگر یوسفی

 

 

2- وضعیت تأهل

مجرد

3- تاریخ تولد

 

4- محل تولد(شهر – استان)

 

5- تحصیلات

 

6- مدت حضور در جبهه

 

7- شرکت در عملیات ها

 

8- دفعات جانبازی

 

9- مسئولیت های قبل از شهادت

 

10- آخرین مسئولیت شهید

 

11- محل شهادت

خرمشهر

12- نام آخرین عملیات

بیت المقدس

13- تاریخ شهادت

10/2/1361

14- علت شهادت

رزم در جبهه

15- مزار شهید

 

16- شغل و صنف

 

ج) وصیت نامه شهید: بسم الله الرحمن الرحیم

فلیقاتل فی سبیل الله الذین یسرون الحیوة الدنیا بالاخرة و من یقاتل فی سبیل الله فیقتل او یغلب فسوف نوتیه اجرا عظیما

مومنان باید در راه خدا با آنانکه حیوة مادی دنیا را بر آخرت گزیدند جهاد کنند و هر کس در جهاد براه خدا کشته شد یا فاتح گردید زود باشد که او را (بهشت ابدی ) اجر عظیم دهیم.

حضور شریف فرزند گرامی اسلام، برادر عزیزم محمد سلام و درود ما و من بر خانواده و مومنان باد. ای محمد امید است که به مانند نام پاکت از تبار پاکان باشی هر چند که اطمینان دارم هستی و امیدوارم بیشتر از این باشی و دست و دلت یکی باشد که شرط اخلاص مومنین چنین است برادرم از اینکه بدون اطلاع شما را ترک کرده و آبادان آمدم و در این مدت نیز نتوانستم حضور مبارکتان نامه بنویسم و از احوال شریفتان و خانواده با خبر شوم عذر و پوزش می خواهم برادرم از طرف من به تمام بچه ها سلام برسان و روی تک تک شان ببوس و به زن داداش نیز سلام مخصوص سلام برسان.

برادر عزیزم از اینکه به شما در آمدن به آبادان متوسل به دروغ شدم  خیلی معذرت می خواهم چون چاره ای نبود و دشمن به پیشروی و یا لااقل در خاک ما نفوذ کرده بود و باید جلودارش می بود برادرم روحیه بسیار بسیار ضعیف می باشد و چون بی ایمان است فقط تیراندازی بلد جز آن هیچ چیز دیگر را نمی داند ولی به هرحال جنگ جنگ است و دشمن دشمن است و باید با آن مبارزه کرد برادرم از من اصلا نگران نباشید من روی تانگ کار می کنم و مشغول مبارزه هستیم یکی هم که با ماشین بزرگ مهمات حمل می کنم. اصلا نگران نباشید باورکنید که خداوند نگهبان همه مومنان و مبارزان است برادرم باور کنید که دشمن چیزی نیست و دفع کردنش نیز آسان است اما نمی دانم چه دستهایی در کار است که دشمن تا اینجا یعنی تا 7 تا 8 آبادان آمده ولی نیرو نرسیده است. الحمدالله الان نیرو زیاده داریم جای نگرانی اصلا نیست. حدود چهار پنج ماه پیش دشمن خودش تا آبادان رسانده بود ولی حالا 7 تا 8 کیلومتر عقب نشینی کرده و ضعیف و خار شده است به لطف پروردگار متعال. باوری برادرم بزودی می آئیم و دیداری تازه می کنیم یکی هم اینکه اصلا حرفهای رادیو بغداد باور نکنید بیشرفها خیلی خیلی دروغ می گویند به خدا قسم 99/99 در صد حرفهایش دروغ می باشد. برادرم به همکارانت از قول من سلام برسان و به آنها بگو که بابا زیاد از روحانیت انتقاد نکنید دم از مبارزه با امپریالیسم نزنید اگر براستی مرد میدان هستید بفرمائید که به خدا قسم امپریالیسم با تمام قدرتش در اینجا هست و در مقابل آن تجهیزاتی که دارد هیچ نمی داند چه کار کند چون ما بالاترین قدرت ها را داریم و آن هم خداست. بگو آخر چرا این همه جر زدن چه کاری برای این کشور کرده اید که عملا ما هم شما را تحسین کنیم. آخر انسان باید انصاف داشته باشد اگر ایمان هم نداشته باشد لااقل بقول امام حسین آزادمرد باشد دیگر چقدر انتقاد پول ملت را گرفتن و کار کردن با آنهمه انتقاد کردن و خیانت کردن و کم کاری کردن انصاف نیست باور کنید که خیانت است و آب به آسیاب دشمن ریختن است چه نفعی این گروهکها برای ما داشته اند جز به آتش کشیدن کردستان جز فتنه و فساد بر پا کردن – جز ستون پنجمی در همین شهر آبادان آخر چکار کرده اید که این همه ناراضی هستید یعنی شما این قدر بینش ندارید که بفهمید اگر نفت که آمریکا به زور می برد اگر به آمریکا ندهید بالاجبار با دست صدام کافر پالایشگاه به آتش می کشد خوب این چیزی ست که ثابت شده است و باید در مقابل آن مقاومت باید کرد زیاده عرض ندارم برادرم خواهش می کنم که به همکارانت بگو که خوشبین باشید و امید به خداوند داشته باشید به همه احوالپرسان به خصوص مریم و عابدین و خانواده و عمه خانم و میرزا علی عمو سلام ما را برسان و احوالپرسی کن بیش از این مزاحم نمی شوم انشاء الله اول فروردین می آئیم. خداحافظ شما باد – پیروز باد امت مسلمان ایران  

 

د) زندگینامه

باسمه تعالی

شهید عسگر یوسفی در پاییز سال 1338 در یک خانواده مذهبی واقع در روستای میاب 45 کیلومتری مرند دیده به جهان گشود دوران ابتدایی را در همان روستا و دوران راهنمایی و متوسطه را به علت شغل پدر به ترتیب در تهران و مرند سپری کرد وی دوران کودکی بسیار شیرینی داشت و پس از این دوران وارد دبستان در همان روستا شد و دوره ابتدایی را به خوبی پشت سر گذراند و به علت شغل پدر دوره راهنمایی را در تهران با موفقیت به پایان رسانید و باز به علت شغل پدر به همراه خانواده به مرند آمده و در دبیرستان سیدزاده تحصیلات دوره متوسطه را هم به پایان رساند. چون پایان تحصیلات ایشان همراه با پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود و ایشان نقش مهمی در دبیرستان و هدایت گروههای مبارز داشت و از طرف دیگر دانشگاههای کشور تعطیل بودند بنابراین ایشان تصمیم گرفتند وارد تربیت معلم شوند و آن دینی که نسبت به جامعه داشت ادا  کند و پس از فارغ التحصیلی از تربیت معلم به زادگاه خود برگشت و ادامه خدمت به روستائیان نمود و چون ایشان دفاع از خاک و ناموس را یک وظیفه انسانی و دینی و ملی می دانستند افتخاری اعزام به جبهه های جنگ گردید و پس از سه ماه حضور در جبهه مجروح شده  و مجددا به همان شغل ادامه داد و مجددا در اسفند ماه 1361 به جبهه اعزام گردید و در جبهه شلمچه خرمشهر حضور فعال داشت و در تاریخ 25/2/61 بر اثر اصابت ترکش خمپاره و قطع پای راست به پشت جبهه اعزام و در تاریخ 26/2/61 بعلت خونریزی شربت شهادت نوشید. روح بلندش شاد

 

ه) نحوه شهادت:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بسم ربّ الشهداء و الصدیقین
سلام بر جبهه
سلام بر یادگاران سالهای دفاع مقدس
سلام بر قتلگاه شلمچه،سلام بر اذان خط شلمچه،سلام بر چفیه های معطر،سلام بر خون مطهر،سلام بر کربلا های مکرر،سلام بر ویلچرهای خستگی ناپذیر،سلام بر بجا ماندگان سر به زیر،سلام بر وصیّت نامه ها،سلام بر نصیحت نامه ها و سلام و سلام بر بچه های پایگاه،کاشکی می شد شهدا را دوباره زنده کرد و از آنان از حال و هوای جبهه پرسید.
نمی دانم شاید این چیزها امروز قدیمی شده،شاید امروز باید بیشتر فکر زندگی بود،شاید این چیزها کهنه شده اما راستی ما نباید بدانیم میراث خوار چه کسانی هستیم؟ ما نباید بدانیم این تابوتهای چوبی که هنوز فوج فوج به پرچم سه رنگ می پیچند از کجا می آیند؟ نباید بدانیم آنها برای چه رفته اند و ما چرا مانده ایم.

به خواهرم می گویم که باید افتخار کنند که یکی از اعضاء خانواده شان در این را کشته می شود.
پیروزی از آن ماست چون حق با ماست.
(از وصیت نامه شهید اسرافیل مختاری میاب)

باری پدرم از شما باز معذرت می خواهم که بدون اطلاع شما به آبادان آمدم تا در خدمت اسلام و در خدمت وطن باشم.پدرم هر شب قرآن را بخوانید،مخصوصاً سوره نساء و توبه را بخوانید و معنی و تفسیرهای آیت ا... طالقانی را از کتابخانه ام در بیاورید و مطالعه کنید.
(از وصیت نامه معلم شهید عسگر یوسفی میاب)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 
نویسنده: ابوالفضل روزی طلب ::: سه شنبه 94/5/13::: ساعت 1:43 صبح

همانطور که قبلا ذکر شد از فرهنگیان دلسوز و با گذشت و معلم بزرگ اخلاق مرحوم شادروان محمد صادق مرادی یکی از مدرسین با فرهنگ این روستا  بود. او اولین معلمی بود که قلم به دست تک تک بچه های این روستا داده است ‘ محبت و مهربانی این شخصیت در دل تمام محصلین این مدارس جای دارد . این معلم دلسوز و بخشنده در کارهای عام المنفعه  نیز همیشه پیشقدم بود. زمانی که جهاد سازندگی  اقدام به لوله کشی آب آشامیدنی به روستا کرد ایشان در دامنه زمین زراعی خود که چشمه ای کوچک بود وقف نمود تا آب آن را وارد لوله کرده و به روستا هدایت کنند. همچنین بخشش و هدیه زمین ارث پدری خود به خانه بهداشت که این مرکز در سال1367 به همت اهالی و  با هزینه دولت و کمک مردمی راه اندازی شد. 

 

نامبرده در فرازی از وصیتنامه اش مینویسند:

 

« آنطور که باید به مردم خدمت کنم نتوانستم امیدوارم از قصورات بنده بگذرند»

دوستانی که اطلاعات بیشتر و جامع دارند ما را در کامل کردن مطلب یاری کنند.

روانش شاد و راهش پر رهرو باد.

+ نوشته شده در  پنجشنبه سیزدهم بهمن 1390ساعت 21:47  توسط محمد باقر فتحی ثانی  |  یک نظر

 


استاد گنجعلی صباحی

 

یکی از بزرگترین مردان ادبیات نثر ترکی آذری می باشند، استاد در دوم بهمن 1285 در روستای میاباز توابع شهرستان مرند پا به عرصه جهان گشود. ایشان برای زنده نگه داشتن زبان و ادبیات آذربایجان سر از پا نمی شناختند و همیشه در پی  ارتقای فرهنگ آذربایجان بودند و در اواخر دهه چهل و اوایل دهه پنجاه تا انقلاب اسلامی ایران به همراه چند تن از  دوستان محفل دوستلار گوروشو را تشکیل می دهد که محل تجمع ادبا و شاعران از جمله شهریار  بود. و شعرها و نوشته هایش راد ر مجله های یولداش، وارلیق، اولکلر ، اینقلاب یولیندا، یئنی یول   چاپ می شدند با تخلص گ. دونمز،بعد از شروع دهه شصت نیز در اکثر محافل ادبی  و هنری حاضر بودند وآموخته های خویش  را به جوانان منتقل  می کردند و بالاخره  این چراغ جاویدان  ادبیات ایران و آذربایجان در سال 1368 چشم از جهان فروبست و به ابدیت شتافت. یادش گرامی.

 

نگاهی به زندگی و آثار صمد صباحی کارگردان بزرگ سینمای ایران


صمد صباحی یکی از هنرمندان بزرگ ایران است که در کارگردانی تئاتر و سینما و نیز بازیگری از افراد معروف و موثر در تاریخ نمایش ایران و آذربایجان به شمار میرود. صمد صباحی در بهمن 1293 شمسی در شهر مرند چشم به جهان گشود. خانواده او از روستای میاب مرند بود که پدرش جهت کار در آنسوی ارس به شهر گنجه رفت و آمد می کرد. او برادر کوچک استاد گنجعلی صباحی پدر نثر نوین ترکی آذربایجانی است. وی در سال 1317 پس از گذراندن تحصیلات تئاتری در تکنیکوم تئاتر شوروی به ایران بر میگردد و در شهرهای کوچک ایران مثل مراغه و مرند نمایشهایی را اجرا می کند. در سال 1320 نمایش "اود گلینی" (عروس آتش) نوشته جعفر جبارلی را در تبریز به اجرا میگذارد. صباحی در تبریز آکتورال های (حقیقت) ایران (تبریز) را تشکیل داده و به عنوان کارگردان، سرپرست گروه به فعالیت تئاتری مشغول می شود.بعد چندی، عمده فعالیت تئاتری خود را در هیئت هنرپیشگی انجمن روابط فرهنگی ایران و شوروی (شعبه تبریز) و بعدها در گروه تئاتر دولتی آذربایجان وابسته به فرقه ی دموکرات آذربایجان متمرکز می کند.

صباحی بین سالهای 1321 تا 1323 نمایشنامه های آرشین مال آلان، کمدی موزیکال مشدی عباد، آبی ورابی، کمدی موزیکال اللی یاشیندا جوان، قاچاق نبی-نمایشنامه 1905- جان جور صمد و ... را کارگردانی کرد. پس از انحلال فرقه حدود سه سال از فعالیت باز می ماند. سال 1328 – به تهران رفته و در تئاتر پارس به عنوان کارگردان تئاتر مشغول کار می شود. در همین سالها است که مجبور می شود برادر بزرگ و نویسنده و هنرمند اما در مانده ی خود یعنی گنجعلی صباحی را که تازه از زندان و تبعید آزاد شده است را زیر بال و پر بگیرد. صباحی در تهران به تعلیم بازیگران جوان پرداخت و رفته رفته به سینما هم رو آورد و نخستین فیلم خود را در سال 1332 با نام مشدی عباد به روی پرده برد.

کارهای سینمایی دیگر او عبارتند از گمگشته (1332) چشم عشاق (1337) آرشین مال آلان (1339) آلیش دختر کولی (1341) سر کش (1343) گنج و رنج (1346) فردای باشکوه (1347) آخرین نبرد با شرکت ایلوش معروف در سال 1351.

 

صباحی در برخی از این فیلم ها به عنوان بازیگر نیز حضور داشت. صمد صباحی در سوم تیر ماه 1357 در تهران درگذشت

 

منبع: هفته نامه خوش خبر – شنبه 27 فروردین 1390 – شماره 332


 
نویسنده: ابوالفضل روزی طلب ::: سه شنبه 94/5/13::: ساعت 1:42 صبح
عکس ذیل که مربوط به حدود 45 سال پیش می باشد  از دبستان عنصری روستای میاب گرفته شده است  که سرور عزیزم پژوهشگر و محقق ارزنده تاریخ شهرمان جناب آقای سید مرندی لطف نموده در اختیار اینجانب قرار داده است   
در باره وجه تسمیه نام میاب موفق به استخراج دلیلی محکم نشدم ولی از بعضی از بزرگان سئوال نمودم که جواب های متنوعی شنیدم که بیشترین آنها طبق یک روال مصطلح که معمولا اسامی امکنه تاریخی و فرهنگی و محلات را با زبان فارسی ارنج نموده وچیزی برای خالی نماندن عریضه اعلام می کنند ، بنابراین با توجه به اینکه این روستا در ما بین دو دره یا رودخانه قرار گرفته آن را میاب یعنی میان دو آب گذاشته اند لازم به ذکر است که در  گویش محلی قدیم این روستا بنام میاو یا میو نامیده می شد البته بضاعت بنده در این حد بود لذا از کلیه هم ولایتی ها واهل قلم و تحقیق انتظار دارم اگر چنانچه اطلاعات و مطالبی در این زمینه دارند ارسال نمایند تا جهت افزایش اطلاعات عمومی مردم فرهنگ دوست منطقه قرار گیرد . 
+ نوشته شده در  دوشنبه دهم بهمن 1390ساعت 22:58  توسط محمد باقر فتحی ثانی  |  نظر بدهید

محلات میاب:
روستای میاب از چند محله تشکیل شده است از جمله : محله کارخانا قاباقی – یوخاری محله – آشاقی محله – چمنلیک – آخوند محله سی – چشمه باشی – گول باشی –
این روستا طبق سرشماری جهاد سازندگی در سال 1375 دارای 276 خانوار و 1307 نفر جمعیت داشته است در آن موقع راه آن شوسه بود که در سال 1370 به همت جهاد سازندگی و اهالی حدود 12 کیلومتر خاکی آن از اول جاده ترانزیت مرند جلفا تا داخل روستا آسفالت گردید.
در میدان اصلی ده چشمه ای به نام چشمه ملا نوروز و. همچنین مسجدی نیز در ضلع جنوبی به نام همین شخص پا بر جا بود بنا به روایت اهالی ملا نوروز مردی با فضیلت و کوشا بوده است گویند این چشمه را با حفر قنات از بالای ده از جنب زمینی معروف به ( اوجا مرس ) به داخل ده هدایت کرده است و در جنب آن چشمه مسجد ملانوروز را بنا کرده است .به روایتی در حدود چهارصد سال قبل .
در سال 1364 آب چشمه دیگری را به نام تکه دوندوران و چشمه دیگری در مسیر همین چشمه از محلی به نام دمیرچی قیه سی را با همدیگر مربوط نموده و به همت جهاد سازندگی  واهالی روستا توسط لوله از دامنه کوه به داخل روستا هدایت شد و در ورودی روستا با ایجاد و بنای ساختمانی به صورت منبع آب و آب چشمه ها از منبع توسط لوله به منازل اهالی روستا هدایت شد.
و اما حوضچه هایی که در مسیر چشمه بنا شده است جهت شرب دام و همچنین شست و شوی رخت مورد استفاده قرار میگیرد.
بنای قدیمی مسجد ملانوروز در سال 13 توسط اهالی تخریب وبه جای آن در فضای گسترده تری با الحاق حیاط مسجد به بنای قدیمی و قسمتی از میدان روستا با نظارت مهندس محمد صادق مصطفوی و نظارت معمار حاج حسن رحمانی و به همت و همکاری شادروان حاج احد روزه دار و مردم روستا مسجد جامع امروزی بنا گردید که در نوع خود در منطقه بی همتاست .این مسجد برای روستا حائز اهمیت فراوان می باشد اهالی از این مسجد بیشتر برای مراسم ختم و نزورات و اطعام و سایرامور خیریه و همچنین در ایام ماه محرم جهت عزاداری عزاداران امام حسین ( ع) از قبیل تعزیه خوانی زنجیر و سینه زنی و سخنرانی استفاده میکنند.بیشتر مراسم ختم و عزاداری در این مسجد برگزار میشود به گفته قدیمی ها حدود چهارصد سال بلکه بیشتر اهالی از این مسجد و آب این چشمه بهره ها برده اند .
چشمه دیگری نیز در شرق روستا به نام کهریز چشمه سی موجود است که مورد استفاده اهالی شرق روستا می باشد.
از بناهای عمومی دیگر روستا می توان از مسجد جامع قدیمی نام برد که بنای  آن در نوع خود بینظیر است که تقریبا ششصد سال قدمت دارد .
+ نوشته شده در  دوشنبه دهم بهمن 1390ساعت 22:57  توسط محمد باقر فتحی ثانی  |  2 نظر

مکانها و موقعیت های  روستای میاب: 
 
مکانها و زمینهایی  که در مالکیت این روست هستند بدین قرارند:
1- چرمیش - اؤلن دره سی - اؤلن قیراقی -  اؤلن یولی – کارخانه قاباقی – آشاقی کؤفشن –یوفاری کؤفشن – قاسمعلی آقاشلیقی – رجب دره سی – ملا علی کؤفشنی – قوربان بایری – گونئی – گلین قیه – کاهار اوستی - گؤزی – قاباخ داغ – گویلر – میرزی باغی – دگیر مان دره سی – زالدیر – چاشیرلی دره سی – چاشیرلی – ایمان گدیگی – قلینج – گوی چشمه – بالدیر قانلیخ – هاچا – تکه دوندوران – اوزون چشمه – پتک لیخ – قانلی داغ – کوسینه –لووه سر – دمیرچی قیه سی – قیه باشی – لیلی وان- چمن بوغازی – پیخ پیخ چشمه – اوجامرس- سالللار آلتی –چانقیلیخ – داغ باشی – ائولر یئری – کولاماهار – کد باشی – ایری یورد – مارالان بایری – کند بالان – آق ساللار – هیلین دره – خشدره – قاشلار – دار دلن – عبدالله پشدسی – ایلچی ید گدیگی – آرخاج – بایقوشلی – چاخماقلی – تبریز یولدی – یئیینجه – جان پاشا –باش چشمه – قیرخ کلک – میدانلار - گؤللر- ساری قیه – قجیر لیخ – نی نو –بایرام علی گئدیگی –مهدی چشمه سی – قره قیه – قوشا آرخاج – قاباخ داغ- هوره – لوله بین – یول آیرمی – قارقا قونماز – قریب علی کشی .
+ نوشته شده در  دوشنبه دهم بهمن 1390ساعت 22:56  توسط محمد باقر فتحی ثانی  |  یک نظر

موقعیت مکانی میاب :
از شمال کوههای قلینج و قانلی داغ آن را احاطه کرده است و در جنوب آن زمینهای کشاورزی و دشت وسیع  چرمیش قرار دارد و در غرب آن دشت نسبتاَ وسیع گوزئی و گونئی واقع است . و اما از شرق توسط چراگاهها و مزارع کشاورزی به مکان خوش آب و هوایی به نام یئینجه ختم می شود که زمانی دهی بوده مسکون و عده ای در آن منطقه سکونت دلشته اند که عده ای گبر نیز در بین آنها زندگی می کرده اند تعدادی از اهالی آنجا به روستای میاب مهاجرت کرده اند و آن ده به مرور زمان از بین رفته است و از اتفاقات و دلایل از بین رفتن ده اطلاع دقیقی در دست نیست .
وجه تسمیه اسم میاب را می توان از آب آشامیدنی میگوار آن ( می + آب ) و یا قرار گرفتن روستا بین دو دره ( هیلین دره ) و ( کارخانه دره سی ) که مقدار آب این دو رودخانه و نسبت کم یا زیاد آنها بستگی به ریزش برف و نزولات آسمانی دارد. نام میاب ( میانه دو آب ) گرفته شده باشد .
و اما رجع به دشت چرمیش که اشاره شد ( چر + میش ) که این کلمه ریشه فارسی دارد یعنی چراگاه میش . به گفته اهالی این دشت پهناور روزگاری چراگاه گله های گاو و گوسفند شخص خیر و نیکوکاری به نام « بجان » بوده است و قبر این شخصیت در ضلع جنوب شرق دشت چرمیش واقع است که پیر مراد اهالی روستاهای اطراف از قبیل : هرزندات ‘بابرتین و میاب و میزاب بوده و هست .
بجان به بخشندگی و گذشت مشهور بوده است گویند بر اساس قحطی و خشکسالی تمام احشام و دارایی او از بین میرود و اهالی اطراف به او پیشنهاد گاو چرانی میدهند و او از این پیشنهاد و نمک نشناسی  رنجیده خاطر و دلشکسته میشود و از روزگار خود اینگونه شکوه میکند:
بجانا دئدیلر گل گت ناخیرا                          بجان بئل باغلامازدی یوزیوک تاخیلا
بجان بودر دیلن اؤلجک اولدی                     چرمیشین دؤزونده قالاجک اولدی
به به جان گفتند بیا برای ما گاو چرانی کن    زمانی که بجان به هزاران تن کمر نمیبست
به جان با این درد مردنی شد                      و در پهن دشت چرمیش ماندنی شد
و اینک دشت چرمیش و املاک بجان بصورت اوقافی چراگاه و محل کشت و کار مردم اطراف شده است .
از دشت چرمیش که بگذریم در سرازیری آن دره اؤلن واقع شده است این دره با آبشار های بلنئ و سنگ های خارا عظیم الجثه بسیار دیدنی است و راه رسیدن به روستای میاب از بین این دره می باشد که راه و محل گذر ایلات و عشایر یکانات به ییلاق خوش آب و هوا قره چی می باشد. روستای میاب تنها از طریق همین راه با شهر ارتباط پیدا می کند و در حال حاضر آسفالته  ماشین رو می باشد.
از نمونه یافته های زیر خاکی پیداست که روستای میاب به حدود حکومت ساسانی مسکون بوده است ولی در نوشته های نویسندگانی چون صمد سرداری نیا و رحیم رئیس نیا این روستا محل گذر قوم آسی و اقوام ماننایی از آسیای میانه به سوی آسیای جنوب غربی بوده است ( نقل به مضمون ).
از نظر باستانی و دارای تمدن بودن اثری که بشود به آن استناد کرد موجود نیست ولی در محل بین تلاقی دو کوه قیلینج و قانلی داغ محلی به نام کلیسا واقع است که مسیر گذر قوم هایی از آسیای میانه به سوی آسیای صغیر می باشد.و همچنین اصطلاح و واژه های فارسی دری  در این روستا نشان از مراوده قومیت های مختلف با یکدیگر بوده است که در زیر به چند نمونه از آن که در گویش های اهالی و نام محل مشاهده شده است اشاره می شود.
+ نوشته شده در  دوشنبه دهم بهمن 1390ساعت 22:55  توسط محمد باقر فتحی ثانی  |  2 نظر

برای تکمیل این سایت از همشریان عزیز که اطلاعاتی در مورد روستای میاب دارند دعوت به همکاری می نماییم.

 

 

 

با تشکر از شما همشهریان عزیز

 مدیر سایت 

+ نوشته شده در  یکشنبه دهم خرداد 1388ساعت 21:37  توسط محمد باقر فتحی ثانی  |  2 نظر

میاب یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان هرزندات شرقی بخش مرکزی شهرستان مرند واقع شده‌است.

(این بخش به مرور کامل میشود)

.................................................................................

با تشکر از سایت میاب و با تشکر از دوست بزرگوارم آقای احد علمی


 
نویسنده: ابوالفضل روزی طلب ::: سه شنبه 94/5/13::: ساعت 1:39 صبح
قبل از تاسیس مدرسه تحصیل و تعلیم و  تربیت توسط ملای مکتب انجام میگرفت این اشخاص که همگی به رحمت ایزدی پیوسته اند از اینقرارند:
  1.مرحوم ملا علی ذاکری   
 2.مرحوم ملا اشرف فتاحی
 3.ملا محمدعلی ذاکری
4.ملا عباس ذاکری
5.ملا یوسف نوری ثانی
6.ملا اوروج اکبری
 7.شیخ النقی فقیری.    
این اشخاص ضمن کار تبلیغ‘مدرس مکتبخانه بوده اند و نقش مهمی در باسواد کردن مردم داشتند از تدریس ان بزرگان کم کم عده باسوادان زیاد گردید. 
محصلین و دانش اموزان آن دوره بیشتر از کتا ب قران‘گلستان وبوستان سعدی و جامع عباسی- بهره می گرفتند و از این کتابها اموزش میدیدند. مرحوم ملا محمد علی ذاکری چندین شاگرد در منزل خود داشته است  از جمله می توان از مرحوم میر علی شفیعی ومرحوم حاج مهدی قلی کمالی نام برد. که به مکتب آن مرحوم رفته و خوانده و نوشتن و تلاوت قرآن را از آن بزرگوار فرا گرفته اند.مرحوم شیخ النقی که نابینا و حافظ کل قران بوده و مرحوم ملا اوروج نیز هر دوره شاگرد قران داشتند . قابل ذکر است که ملا اشرف: در تدریس قران .و تعزیه خوانی تبحر خاصی داشته است . آنان به جای دستمزد از جهت حق التدریسی اقلامی از قبیل : لبنیات – گندم و غیره دریافت میکردند.رسم هر طلبه ای که برای آموزش یا قرائت قرآن به مکتب میرفت با خود تشکچه برای نشستن روی آن و هیزم جهت سوخت میبرد.دراینجا قسمتی از نامه فرزند برومند ملا اوروج حاج آقا محمد اکبری را جهت مطالعه همشهریان درج مینمایم :
« یادم هست که در سال 1342 هجری قمری اولین ساخت مدرسه را که در محله قبرستان بنا شد اولین کلنگ را خدابیامرز مشهدی ملا اوروج اکبری با کمک خدا بیامرز معلم گرام استاد محمد صادق مرادی به زمین زد. استاد گرامی که آن زمان حدود پنجاه سال داشت در ساخت مدرسه کار وتلاش می کرد و بنده فرزند کوچک ایشان که تا کلاس چهارم در مدرسه ای که مکان آن در خانه شخصی بود تحصیل میکردم و بعد از آن در مدرسه جدیدالتاسیس ادامه تحصیل دادم و اکثر دانش آموزان بعد از تمام کردن درس برای آموزش قرآن کریم در منزل شخصی آن مرحوم برای آموزش قرآن به خانه ما می آمدند و ایشان تدریس میکرد خدایش بیامرزد. یکی ازکارهای نیک این پدرپیر در خاک خفته تربیت نمودن اولاد صالح که لقمه حلال با کار و کوشش خود بدست آورده و توانسته  همه را در صراط مستقیم هدایت کرده امرار معاش خود را با کارگری ادامه داده وبا دسترنج خودش تامین زندگی را به آخر رساند. مرحوم پدرم یادگرفتن سواد در مکتب خانه پیش استادان آن زمان همراه با یاد گرفتن قرآن بطور درست انجام داده بود و بعد از مدتی  خودش برای تعزیه خوانی در روستای میاب که محل زندگی خودش بود ادامه میداد و در نقش حربن ریاحی در روز عاشورای حسینی تعزیه میخواند و قلبها را در عزای حسینی محزون میکرد و علاقه زیادی به پیامبر خدا و ولایت او 12 امام داشت و خود مقلد آیت الله بروجردی بود و از او رساله گرفته بود و به خویشاوندان احکام یاد میداد و خود به مساله اش وارد بود.در ایام بیکاری برای جوانان 15 الی 18 سال چه دختر و چه پسر آموزش قرآن را تا پایان سال یاد میداد و سال دیگر شاگردان دیگری را برای آموزش قبول میکرد در بین مردم از احترام خاصی برخوردار بود. در جامعه مرد با ایمان و صبوری بود.در شب های جمعه مردم او را به مهمانی دعوت میکردند وی با تلاوت قرآن برای رفتگان آنها طلب مغفرت مینمود همچنین در منزل خودمان یک زندگی ساده ولی پرمحتوا داشتیم برای ما نه تنها پدر بلکه برکت عظیم در زندگی ما بود ما را با قرآن آشنا و تعلیم نمود بخصوص بنده را درست تربیت کرد و راه درست زیستن را به من نشان داد خدایش بیامرزد»     

+ نوشته شده در  پنجشنبه سیزدهم بهمن 1390ساعت 21:48  توسط محمد باقر فتحی

....................................................................................................................

با تشکر از دوست عزیزم آقای احد علمی


 
نویسنده: ابوالفضل روزی طلب ::: سه شنبه 94/5/13::: ساعت 1:34 صبح
بسم ربّ الشهداء و الصدیقین
سلام بر جبهه
سلام بر یادگاران سالهای دفاع مقدس
سلام بر قتلگاه شلمچه،سلام بر اذان خط شلمچه،سلام بر چفیه های معطر،سلام بر خون مطهر،سلام بر کربلا های مکرر،سلام بر ویلچرهای خستگی ناپذیر،سلام بر بجا ماندگان سر به زیر،سلام بر وصیّت نامه ها،سلام بر نصیحت نامه ها و سلام و سلام بر بچه های پایگاه،کاشکی می شد شهدا را دوباره زنده کرد و از آنان از حال و هوای جبهه پرسید.
نمی دانم شاید این چیزها امروز قدیمی شده،شاید امروز باید بیشتر فکر زندگی بود،شاید این چیزها کهنه شده اما راستی ما نباید بدانیم میراث خوار چه کسانی هستیم؟ ما نباید بدانیم این تابوتهای چوبی که هنوز فوج فوج به پرچم سه رنگ می پیچند از کجا می آیند؟ نباید بدانیم آنها برای چه رفته اند و ما چرا مانده ایم.

به خواهرم می گویم که باید افتخار کنند که یکی از اعضاء خانواده شان در این را کشته می شود.
پیروزی از آن ماست چون حق با ماست.
(از وصیت نامه شهید اسرافیل مختاری میاب)

باری پدرم از شما باز معذرت می خواهم که بدون اطلاع شما به آبادان آمدم تا در خدمت اسلام و در خدمت وطن باشم.پدرم هر شب قرآن را بخوانید،مخصوصاً سوره نساء و توبه را بخوانید و معنی و تفسیرهای آیت ا... طالقانی را از کتابخانه ام در بیاورید و مطالعه کنید.
(از وصیت نامه معلم شهید عسگر یوسفی میاب)


+ نوشته شده در  یکشنبه دهم خرداد 1388ساعت 21:31  توسط محمد باقر فتحی ثانی  |  نظر بدهید


 
 
نویسنده: ابوالفضل روزی طلب ::: سه شنبه 94/5/13::: ساعت 1:28 صبح

فرا خوان برگزاری شهدای میاب درسال94

بسم رب الشهدا  والصدیقین 

بسیج شهدای میاب در نظر دارد در تابستان1394 دومین یادواره شهدای روستای میاب و میزاب را بر گزار کند لذا ازکلیه ی میابیها ومیزابیهای عزیز و علاقه مندان به شهدای عزیز خواهشمنداست در صورت هرگونه همکاری بافرمانده پایگاه شهدای میاب  آقای ابراهیم روحانی میاب تماس بگیرند این پایگاه آماده هرگونه نظر وپیشنهاد شما عزیزان میباشد

افراد مورد نیاز در اولویت همکاری 1- مجری برنامه 2-مداحی 2- گروه سرود4-سخنران 5- طراح پوستر واعلامیه  

واحد فرهنگی بسیج شهدای میاب

kamkidaghmiyab.blogfa.com :منبع

سایر مطالب همین و

 


 
نویسنده: ابوالفضل روزی طلب ::: سه شنبه 94/5/13::: ساعت 1:23 صبح

صاویرشهدای شهرستان مرند - روستای میاب و روستای میزاب

دسته بندی: مناسبت ها

بِسمِ رَبِّ الشُّهَداءِ وَالصِّدّیقیِن

 

 

لاله های سرخ روستای میاب و روستای میزاب (شهرستان مرند)

 

 

 (این مطلب توسط اعضای سایت ارسال شده است)  

ش ش ش ش
       شهید محمدعلی ربیعی            شهید ناصرسجیعی          شهید نادرسجیعی      شهید زین العابدین مسعودی
ش ش ش شهید
        شهید جبرائیل ملتی       شهید شمس اله فتاحی           شهید حسین فتاحی         شهید ناصرصدقی
ش ش ش ش
        شهید محمد رفتاری        شهید عباس علیوندمرند          شهید علی ضیایی         شهید هاشم گودرزی
ش ش معلم شهیدعسگریوسفی میاب ش
        شهید داریوش فتوحی         شهید اسرافیل مختاری          شهید عسگریوسفی         شهید حسن علیپوراقدم
ش شهیدمحمدرضاعیوض پورمیابی شهیدعبدالرحمان رفتاری شهیدفرشید(حسین)علی زاره میاب
         شهید حسین استادی       شهید محمدرضاعیوض پور         شهید عبدالرحمن رفتاری          شهید فرشیدعلی زاده
ش شهیدعلی فرجی میزاب ش شهیدعلی اصغرفلاح خانه سر
       شهید حسین صادق زاده        شهید علی فرجی میزاب           شهید قریب فراستی      شهید علی رضا فلاح خانه سر
       
       

ابر تگ‌ها: بسیج شهدای میاب


 
نویسنده: ابوالفضل روزی طلب ::: سه شنبه 94/5/13::: ساعت 1:21 صبح
 

 شهدای روستای میاب  شهرستان مرند

 

بسم رب الشهداء والصدیقین

 
(این مطلب توسط اعضای سایت ارسال شده است)
 
1) سربازشهیداسرافیل مختاری- فرزند عزت اله - تاریخ ولادت:1338 - تاریخ شهادت:1359/11/4- محل شهادت:سوسنگرد- گلزارشهدا:بهشت زهرا-قطعه 26- ردیف63- شماره 19 (اصالت مرند-روستای میاب)
2) پاسدارشهیدهاشم گودرزی - فرزندعشقعلی -تاریخ ولادت:1343 - تاریخ شهادت:1361/2/10 - محل شهادت:خونین شهر- گلزارشهدا:بهشت زهرا-قطعه 26-ردیف61-شماره49 (اصالتاً مرند-روستای میاب)
3) سربازشهیدقریب فراستی- فرزند محمدعلی- تاریخ ولادت:1340 -تاریخ شهادت:1361/2/20- محل شهادت نامعلوم- گلزارشهای بهشت زهرا-قطعه26-ردیف43-شماره 3 (اصالتاً مرند-روستای میاب)
4)سربازشهیدحسن علیپوراقدم-فرزندآقامعلی -تاریخ ولادت:1341-تاریخ شهادت:1362/9/2 - محل شهادت شیلر- گلزارشهدای بهشت زهرا:قطعه28-ردیف1-شماره 12 (اصالتاً مرند-روستای میاب)
5) سربازشهیدناصرسجیعی-فرزندمقصودعلی-تاریخ ولادت:1341-تاریخ شهادت:1363/1/12-محل شهادت:جزابه - گلزارشهدای بهشت زهرا:قطعه27-ردیف20-شماره 12(اصالتاً مرند-روستای میاب)
6)ستوانیکم شهربانی شهیدشمس اله فتاحی-فرزند علی- تاریخ ولادت:1328 - تاریخ شهادت:1363/12/19-محل ولادت:مرند روستای میاب-محل شهادت:بانه-گلزارشهدای بهشت زهرا:قطعه27-ردیف115 سربازشهیدنادرسجیعی- فرزند مقصودعلی-تاریخ ولادت:1343-تاریخ شهادت:1363/6/25 - محل شهادت:سومار- گلزارشهدا:بهشت زهرا:قطعه27-ردیف68-شماره8 (اصالت مرند-روستای میاب) 7) -شماره16 (اصالت مرند- روستای میاب)
8) بسیجی شهید داریوش فتوحی - فرزندقلی- تاریخ ولادت:1345-تاریخ شهادت:1361/11/18 - محل شهادت:فکه-گلزارشهدای بهشت -زهرا:قطعه 50-ردیف33-شماره6 (اصالت مرند-روستای میاب)
9) بسیجی شهیدناصرصدقی-فرزندمحمد- تاریخ ولادت:1343 - تاریخ شهادت:1361/4/31 -محل شهادت پاسگاه زید-گلزار: شهیدبی مزار مفقودالاثر(محل ولادت مرند روستای میاب)
10) بسیجی شهیدمحمدرضاعیوض پورمیابی-فرزند گل محمد-تاریخ ولادت:1346-تاریخ شهادت:1366/2/27-محل شهادت :دهلران - گلزار شهدای امامزاده عبدالله بافق یزد-(محل تولد مرند-روستای میاب)
11) بسیجی شهیدفرشید(حسین)علی زاده -فرزندجمشید-تاریخ ولادت:1349- تاریخ شهادت:1365/12/14-محل شهادت:شلمچه-گلزارشهدای بهشت زهرا-قطعه40-ردیف16-شماره24/م(اصالت مرند روستای میاب)
12) شهیدعبدالرحمان رفتاری-فرزندمحمدحسین-تاریخ ولادت:1310-تاریخ شهادت:1366/12/15-محل شهادت:بمباران هوایی تهران-گلزارشهدای بهشت زهرا-قطعه40-ردیف55-شماره14(محل تولد مرند-روستای میاب)
13) بسیجی شهیدجبرائیل ملتی- فرزندمحرم-تاریخ ولادت:1347-تاریخ شهادت:1367/4/21 -محل شهادت:ابوغریب-گلزارشهدای بهشت زهرا-قطعه50-ردیف19-شماره9-(اصالت مرند-روستای میاب)
14) جانبازشیمیایی شهیدمحمدعلی ربیعی میاب-فرزندخلیل-تاریخ ولادت:1348-تاریخ عروج:1381/3/2-گلزارشهیدبهشت زهرا-قطعه226-ردیف4-شماره15(اصالت روستای میاب)
15)شهیدزین العابدین مسعودی-فرزندمحمدعلی-تاریخ ولادت:1318-تاریخ شهادت:1377/6/1-محل شهادت:بازار تهران همراه باشهیدلاجوردی بشهادت رسید-گلزارشهدای بهشت زهرا:قطعه24-ردیف56-شماره24/م(محل تولدروستای میاب)
16) معلم شهیدعسگریوسفی میاب-فرزندحاجی آقا-تاریخ ولادت 1338-تاریخ شهادت:1361/2/26-محل شهادت:خرمشهر-گلزارشهید:قطعه شهدای معلم وفرهنگی معلم باغ رضوان مرند-محل تولد:روستای میاب
17) بسیجی شهیدمحمدرفتاری-فرزند عبدالرحیم-تاریخ ولادت:1343-تاریخ شهادت:1361/4/30-محل شهادت :رزم شبانه سپاه مرند-گلزارشهدای میاب-محل تولد:روستای میاب
18) سربازشهیدعلی ضیائی میاب-فرزندعباس-تاریخ ولادت:1342-تاریخ شهادت:1363/8/6-محل شهادت:پنجوین-گلزارشهدای میاب-محل تولد:روستای میاب
19) بسیجی شهیدحسین فتاحی-فرزندبیت اله-تاریخ ولادت:1343-تاریخ شهادت:1365/8/9-محل شهادت:جاده اهواز-گلزارشهدایباغ رضوان مرند-محل تولدروستای میاب
20)پاسداروظیفه شهیدعباس علیوندمرندی-فرزندسلطانعلی-تاریخ ولادت:1346-تاریخ شهادت:1366/6/2-محل شهادت:سردشت-گلزارشهدای روستای میاب-محل تولد:روستای میاب
21) پاسدارشهیدحسین استادی میاب-فرزندمحمدابراهیم-تاریخ ولادت:1348-تاریخ شهادت:1373/1/28-محل شهادت:کردستان بدست منافقین-گلزارشهدای روستای میاب-محل تولد:روستای میاب
 22) شهید علی اصغ  فلاح--مفقودالاثر

واحدفرهنگی بسیج شهدای روستای میاب(شهرستان مرند)

 

  توجه انتشار مطلب تنها با ذکر منبع مجاز می باشد_سپاس… 

ابر تگ‌ها: miyab


 
<      1   2   3   4   5   >>   >
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

لوگوی دوستان

 

درباره خودم


میاب دان بیر سس

ابوالفضل روزی طلب
اینجانب ابوالفضل روزی طلب در 13شهریور سال 1342 در روستای میاب از توابع شهرستان مرند متولد شده ام. از کودکی عاشق شعر و ادبیات و معارف دینی و قرآنی می باشم، امیدوارم به لطف الهی بتوانم خدمتی هر چند ناقابل به هموطنانم انجام داده باشم.
 

حضور و غیاب

 

اشتراک