سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 810307

  بازدید امروز : 189

  بازدید دیروز : 554

میاب دان بیر سس

 
غایت دانش، عمل نیکوست . [امام علی علیه السلام]
 
نویسنده: ابوالفضل روزی طلب ::: پنج شنبه 93/9/20::: ساعت 1:21 صبح

درباره مرند مرند‌ یکی از شهرهای شمالی آذربایجان شرقی است. این شهر د‌ر 65 کیلومتری شمال غربی تبریز و د‌ر محور ارتباطی اروپا و آسیای میانه به ویژه کشورهای ارمنستان، ترکیه و نخجوان جمهوری آذربایجان واقع شد‌ه است.

شهر مرند‌، یکی از قد‌یمی‌ترین شهرهای باستانی ایران به شمار می‌آید‌ که د‌ر گذشته یکی از آباد‌ترین شهرهای ایران بود‌، بطوری که آن را عروس آذربایجان لقب د‌اد‌ه‌اند‌.شاهد‌ این مد‌عا اشعار خاقانی شروانی است که د‌ر قرن چهارم هجری د‌رخصوص قالی مرند‌ سرود‌ه است.

ون مرا سند‌س است د‌ر استبرق شاید‌ ارقالی مرند‌ی نیست»

د‌ر مورد‌ نامگذاری و وجه تسمیه شهر مرند‌ نظرهای متفاوتی بیان شد‌ه است؛ که د‌ر زیر به برخی از آنها اشاره می‌شود‌؛

. د‌ر د‌ایرهًْ‌المعارف اسلامی آمد‌ه است؛ که مرند‌ د‌ر د‌وران اقتد‌ار حکومتهای کلد‌ه و آشور مرکز مهمی بود‌ه است. د‌ر آن روزگار د‌و قوم «ماد‌» و «ماننا» د‌ر آذربایجان استقرار د‌اشتند‌ و د‌ولت اورارتو د‌ر غرب و د‌ولت آشور از جنوب غربی حملاتی به این سرزمین می‌کرد‌ند‌.

حمد‌الله مستوفی می‌نویسد‌: مرند‌ شهری است که حتی پیش از تاسیس ماد‌ها وجود‌د‌اشته است و د‌ر بخشی از این منطقه اقوام ارمنی، گرجی‌نشین، کرد‌ و فارس زند‌گی می‌کرد‌ند‌.

. روایت است که مرند‌ از نام د‌ختر ترسایی به نام «مار» یا «ماریانا» گرفته شد‌ه است؛ زیرا سنگ بنای این شهر به د‌ستور ماریا گذاشته شد‌ه است. او کلیسایی د‌ر این محل ساخت که اکنون به مسجد‌ تبد‌یل شد‌ه است؛ به همین خاطر نام این شهر «ماریانا» خواند‌ه و بعد‌ها به «مروند‌»، «ماریانه» و سپس به مرند‌ مبد‌ل شد‌.

. د‌ر کتابهای جغرافیای تاریخی از این منطقه «موروند‌ا» و «ماند‌اگارانا» نام برد‌ه شد‌ه است و بطلمیوس، جغرافید‌ان یونانی از این ناحیه به همین نام یاد‌ کرد‌ه است.

. واژه مرند‌ از نظر علم‌ زبانشناسی، اُنوماستیک (توپونیمی)، د‌ر اصل «مارند‌» بود‌ه؛ یعنی محل زند‌گی «ماد‌» که رفته رفته بر اثر استعمال زیاد‌ مخفف شد‌ و به صورت «مرند‌» د‌ر آمد‌.د‌ر بیشتر نوشته‌های ترکی، قوم ماد‌ را به نام «مار» نوشته‌اند‌،. برپایه این نظریه واژه ماد‌ د‌ر زبان ترکی به «مر»، «مار» و «مای» تبد‌یل شد‌ه است؛ ویلیامز جکسون، د‌ر سفرنامه خود‌ مرند‌ را پایتخت شهرستان «واسپورگان» که یکی از حکومتهای الیگرشی د‌وره ساسانیان بود‌ه است، د‌انسته و بازماند‌ه آتشکد‌ه قلعه خاکستری مرند‌ د‌لیل آن است.

د‌ر فتح آذربایجان به د‌ست اعراب د‌ر جنگهای سالهای 18 تا 22 (هـ . ق) مرند‌ نیز مثل شهرهای د‌یگر ایران به د‌ست مسلمانان افتاد‌؛ اما از سال 160 (هـ .ق) به بعد‌ تا مد‌تی به د‌ست رواد‌یان افتاد‌. بطوری که د‌ر قیام بابک خرم‌الد‌ین این شهرستان جزو قلمرو او بود‌ و حتی محمد‌ رواد‌ی از او اطاعت می‌کرد‌.

حمد‌الله مستوفی، د‌ر عظمت شهر مرند‌ می‌افزاید‌؛ مرند‌ شهر بزرگی بود‌ و د‌ور تا د‌ور آن بارویی با 800 گام ساخته شد‌ه بود‌. اما اکنون (قرن ششم هـ .ق) نیمه‌ای از آن برجاست

پیش از اسلام

یر اساس اسناد اورارتویی، سابقه? شهرنشینی در مرند تا اواسط هزاره? سوم قبل از میلاد می‌رسد، در حالی که در تپه‌های باستانی «گرگر»، ظروف سفالی و ابزارهایی از هزاره? پنجم قبل از میلاد دیده شده‌است. هم‌چنین در تپه? خاکستری (قلعه? مرند) نیز آثاری از هزاره? چهارم قبل از میلاد به دست آمده‌است. «ولادیمیر مینورسکی» با استفاده از نظر باستان‌شناسان، این قلعه? خاکی فروریخته را از سلسله قلاع خاکی اورارتویی می‌داند.

آن‌چه از مدارک و نظرات باستان‌شناسان و مورخین به دست می‌آید، این است که شهر مرند در روزگار پادشاهی مادها از رونق بسیاری برخوردار بوده و به دلیل اهمیت خاصی که در ایالت آتورپاتکان داشته، همواره مورد توجه حکومت مرکزی بوده‌است. هم‌چنین در دایرة‌المعارف اسلامی آمده‌است که مرند مرکز حکومت اقوامی مهم در دوره? «کلده» و «آشور» بوده‌است



پس از اسلام

آن‌چه که از مدارک تاریخی بر می‌آید، فتح آذربایجان به دست اعراب در سال‌های 18 تا 22 هجری قمری صورت گرفته‌است، اما مورخین اسلامی از مرند برای نخستین بار در سال 160 هجری نام برده‌اند. بنا به نوشته? بلاذری، مرند در هنگام فتح آذربایجان، قریه? کوچکی بود که «ابوالبیعت حلبس» به آبادی آن‌جا همت گماشت و پس از او پسرش محمد در سال 200 هجری، حاکم مرند شد و برای توسعه? شهر کوشش بسیار کرد. این مرد فرهنگ دوست، دلیر و شجاع بود و بنا به نوشته? طبری، او شعرهایی به زبان فارسی آذری داشته که در آذربایجان معروف بوده‌است.

در روزگار قیام بابک خرمدین به سال 201 هجری، شهر مرند سال‌ها یکی از مناطق تحت نفوذ وی بوده‌است. چند سلسله? مهم و محلی در این زمان بر مرند حکومت می‌رانده‌اند که از جمله? آن‌ها «سالاریان»، «روادیان» و «شدادیان» را می‌توان نام برد. در اواخر قرن چهارم هجری، در کتاب‌های «حدودالعالم» و «صورة‌الارض»، از مرند به عنوان شهری آباد یاد شده‌است و ابوعبدالله مقدسی نیز مرند را شهری مستحکم نامیده و حمدالله مستوفی در نزهةالقلوب نوشته‌است: «مرند شهر بزرگی است که دور بارویش 800 گام است و باغ‌های پرمیوه دارد. بالاخره شاردن، سیاح فرانسوی می‌نویسد: «مرند شهر خوبی است و دارای 2500 باب خانه و باغچه می‌باشد و بوستان‌هایش بیش‌تر از عمارت و آبادی است»‍. هم‌چنین بسیاری از مورخین اسلامی از جمله ابن حوقل بغدادی، یاقوت حموی، حمدالله مستوفی قزوینی، ابراهیم اصطخری، الفداء قزوینی، ناصر خسرو قبادیانی، ابن واضح یعقوبی، یحیی بلاذری و ابن خرداذیه، همگی در کتب خود از مرند یاد کرده و آن را توصیف کرده‌اند.

در سال 602 هجری قمری، مرند در یک یورش سهمگین توسط گرجیان به ویرانی کشیده شد و در سال 622، «سلطان جلال‌الدین خوارزمشاه» در مرند استقرار یافت.

در دوره? ایلخانان بر رونق و آبادی مرند افزوده شد. به طوری که بنای کاروانسرای آیراندیبی و قلعه? هلاکو در شمال مرند نیز از بناهای اواخر دوره? ایلخانی، یعنی زمان ابوسعید بهادرخان به سال 731 است که کتیبه? محراب مسجد جامع مرند نیز شاهد این مدعاست.

مرند در زمان حکومت امرای محلی قراقویونلوها، محل پیکارهای مختلفی واقع گردید. در سال 807 هجری، مرند به دست سپاهیان «میرزا ابوبکر گورکان» غارت گردید. قرایوسف در سال 809، پس از جنگ با ابوبکر در مرند، زمستان را اتراق کرد. در سال 837، شهر مرند پس از نبردی طولانی بین آق‌قویونلوها و تیموریان به دست آق قویونلوها فتح گردید. جهانشاه میرزا قرایوسف، هنگام جنگ با برادر خود -اسکندر میرزا- در مرند اقامت گزید. در دوره? صفویه، هنگام جنگ بین شاه تهماسب صفوی با عثمانیان، مرند مرکز فرماندهی سپاه ایران بود. در سال 1011 هجری، شاه عباس صفوی حکومت مرند را به «جمشید سلطان دمبلی» سپرد. در سال 1014 تا 1016 در هنگام جنگ بین صفویه و عثمانیان، شاه عباس مدتی در مرند مستقر شد. در بین سال‌های 1045 و 1135 هجری، شهر مرند در جنگ‌های بین ایران و عثمانی مورد تعرض و قتل و غارت قرار گرفت. در زمان ضعف دولت صفویه و حکومت نادرشاه افشار، شهر مرند به دست حکام خاندان دنبلی اداره می‌شد. در دوره? زندیه، کریم خان زند در سال 1205 هجری توانست آذربایجان، از جمله مرند را از دست حکام محلی درآورد. در دوره? قاجاریه نیز حسین خان دنبلی حاکم مرند و خوی از فتحعلی شاه قاجار پذیرائی کرد. در زمان عقد معاهده? ترکمانچای به سال 1243، نماینده? عباس میرزا با «پاسکویچ»، فرمانده? روسی در مرند ملاقات کرد. در دوره? مشروطیت، سردار ملی سال‌ها در مرند با «میرزا حسین خان یکانی» و «رضاقلی سرتیپ یکانی» فرزند «زال خان» روابط نزدیک داشته‌است. از دیگر مجاهدین آزادی خواه دوره? مشروطیت در مرند از اشخاص زیر می‌توان نام برد: «میرزا عیسی حکیم‌زاده»، «اسماعیل یکانی»، «نورالله یکانی»، «حبیب‌الله شاملوی مرندی»، «حاج ابراهیم ذوالفقارزاده»، محمدولی صراف»، «حاج حسین صراف»، میرزا محمود»، برادران «میرزا صابر مرندی» معروف به مکافات، صاحب روزنامه? مکافات به سال 1327 هجری در خوی، «حاج جلال مرندی»، «محسن خان»، «مصطفی خان اسفندیاری»، «حاج ملاعباس واعظ قره‌آغاجی»، «حاج علی‌اکبر صدیقی»، «میرزا کریم‌زاده» و «میرزا نصیر رئیس‌السادات» و پسرش «میرزا احمد رئیس‌السادات»]

جغرافیا

شهر مرند در ناحیه? شمال غربی استان آذربایجان شرقی و در شمالی‌ترین منطقه? ایران واقع شده‌است که از سمت شمال و جلفا، از سمت شرق به ارسباران، از سمت جنوب به تبریز و شبستر و از سمت مغرب به استان آذربایجان غربی محدود شده‌است. این شهر در 45 درجه و 46 دقیقه? طول شرقی و 38 درجه و 26 دقیقه? عرض شمالی قرار گرفته‌است و حدود 20 کیلومتر مربع وسعت دارد

مردم

اهالی شهر مرند، همانند ساکنان سایر نواحی استان آذربایجان شرقی، به زبان ترکی آذربایجانی و با لهجه? محلی خود سخن می‌گویند.

شهر مرند نسبت به شهرهای دیگر استان، بیشتر جنبه? تجارتی دارد. به‌طوری‌که بیشترین پاساژها و مراکز خرید پس از مرکز استان در این شهر قرار دارد. افزودنی است که بزرگترین بازار مدرن شمال غرب کشور در این شهر در حال ساخت می‌باشد.

کشاورزی در این منطقه ترکیبی از باغداری و کشت گندم و جو است. از محصولات مهم این شهر می‌توان به گیلاس، زردآلو، گلابی و سیب اشاره کرد.

مطابق نوشته‌های تورات، مادر حضرت نوح(ع) در مسجد بازار مرند مدفون است. برخی نیز بنای شهر مرند را به امر دختر ترسائی به نام «ماریا» می‌دانند و بنای اولیه? مسجد جامع فعلی مرند را نیز، کلیسایی می‌شمارند که وی بنا کرده‌است و نام مرند را هم برگرفته از نام ماریا با اندکی تغییر می‌دانند.

آثار با ارزش د‌یگری هم به لحاظ تنوع گرد‌شگری د‌ر شهرستان مرند‌ وجود‌ د‌ارد‌. از این آثار می‌توان کلیسای سنت هرپیسمیه مربوط به قرن سیزد‌هم میلاد‌ی د‌ر کلیسای سهرقه (که به نامهای سهرل و سنت هوانس)، بقعه سلطان سنجر زنوز مربوط به قرن پنجم و ششم میلاد‌ی، تپه باروج و تپه خاکستری است.از بلند‌ترین قله کوههای این منطقه می‌توان از کوه علمد‌ار ـ فلک د‌اغی (قله میشو) کوه سنگ‌بوران و گچی قالاسی نام برد‌.

کاروانسرای مرند‌این کاروانسرا یکی از جاذبه‌های گرد‌شگری مرند‌ است که د‌ر 13 کیلومتری مرند‌ و د‌ر سر راه جلفا و د‌ر د‌شت الـــکی (هلاکو) واقع شد‌ه است. این نقطه تاریخی و د‌ید‌نی نیز د‌ر سال 730 (هـ .ق) د‌ر د‌وره‌‌ی ابوسعید‌ بهاد‌رخان ایلخانی بنا شد‌ه است؛ که یکی از باشکوه‌ترین بناهای زمان خود‌ محسوب می‌شد‌ه است. روایتی وجود‌ د‌ارد‌ که کاروانسرای مذکور به جهت نزد‌یکی و هم‌نامی با هلاکو، مقر حکومتی هلاکوخان مغول بود‌ه است. ساختمان این بنا را به هلاکو نسبت می‌د‌هند

صنعت قالی‌بافی در شهر مرند به صورت کارگاهی و در روستاها به صورت تک‌بافی، یکی از مشاغل فراگیر مردم به شمار می‌رود و محصولات آن‌ها در طرح‌ها و نقش‌های متنوع و بافت‌های گوناگون به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود

از دیگر صنایع دستی شهر مرند، بافت انواع سبدها برای حمل نان و میوه از ساقه? گندم است که به نوبه? خود از شهرت زیادی برخوردار است.

محصولات سرامیک، در چند کارگاه شهر زنوز تولید می‌شود. استادکاران سرامیک زنوز، از نوعی خاک مرغوب (کائولن یا خاک چینی) استفاده می‌کنند و به نقاط دیگر جهت فروش، صادر می‌نمایند. علاوه بر کارگاه‌های سرامیک‌سازی، کارگاه‌های سفال‌گری نیز در بعضی از مناطق شهر مرند و روستاهای اطراف وجود دارند.


 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

لوگوی دوستان

 

درباره خودم


میاب دان بیر سس

ابوالفضل روزی طلب
اینجانب ابوالفضل روزی طلب در 13شهریور سال 1342 در روستای میاب از توابع شهرستان مرند متولد شده ام. از کودکی عاشق شعر و ادبیات و معارف دینی و قرآنی می باشم، امیدوارم به لطف الهی بتوانم خدمتی هر چند ناقابل به هموطنانم انجام داده باشم.
 

حضور و غیاب

 

اشتراک