سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 784683

  بازدید امروز : 30

  بازدید دیروز : 289

میاب دان بیر سس

 
[ و چون از صفین باز مى‏گشت ، به گورستان برون کوفه نگریست و فرمود : ] اى آرمیدگان خانه‏هاى هراسناک ، و محلتهاى تهى و گورهاى تاریک ، و اى غنودگان در خاک اى بى کسان ، اى تنها خفتگان اى وحشت زدگان شما پیش از ما رفتید و ما بى شماییم و به شما رسندگان . امّا خانه‏ها ، در آنها آرمیدند ، امّا زنان ، به زنى‏شان گزیدند . امّا مالها ، بخش گردیدند . خبر ما جز این نیست ، خبرى که نزد شماست چیست ؟ [ سپس به یاران خود نگریست و فرمود : ] اگر آنان را رخصت مى‏دادند که سخن گویند شما را خبر مى‏دادند که بهترین توشه‏ها پرهیزگارى است . [نهج البلاغه]
 
نویسنده: ابوالفضل روزی طلب ::: جمعه 93/11/17::: ساعت 11:18 عصر

نشانه‌های تمدن 3 هزار ساله در روستای هرزند عتیق



 قلعه‌ای 3 هزار ساله با معماری منحصر به فرد و دیوارهای عظیم و پشت بندهای مستحکم، در روستای هرزند عتیق شهرستان مرند واقع شده ا‌ست.
تراب محمدی در گفتگو با خبرنگار فارس در تبریز افزود: قلعه «هولاکو» در نزدیکی کاروانسرای «تیموری‌آیراندیبی» در سمت غربی راه آهن «جلفا- مرند» واقع شده و به دلیل ویژگی‌هایی که داراست، با شماره 6177 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی اظهار داشت: قلعه «هولاکو» حصار بسیار محکمی دارد که فقط عرض آن بیش از 40/3 سانتی‌متر است و با لبه اره‌ای شکل و بدون ملات ساخته شده و هنوز هم آثار پشت‌بندهای دیواره‌ها کاملاً مشهود است.
به گفته وی در سطح مرتفع قلعه آثاری از محل دروازه و بقایای دیوارهای داخلی نیز دیده می‌شود.
محمدی با اشاره به کشف سفال‌های مربوط به هزاره نخست قبل از میلاد و سبک معماری قلعه و یافته‌های باستان‌شناسان این بنا را متعلق به دوره اورارتویی می‌داند که بعدها به دلیل موقعیت ویژه در دوره مغول هم مورد استفاده مجدد قرار گرفته است اما امروزه و به دلیل فرسایش طبیعی و تخریب‌های انسانی ناشی از حفاری غیر مجاز دچار آسیب‌دیدگی شده است.
وی ابراز امیدواری کرد با تعیین حریم و مرمت قلعه و مشخص شدن وضعیت کشاورزی در پایین تپه‌ای که قلعه روی آن است، وضعیت کاربری قلعه هولاکو از متروکه بودن خارج شود و از آن برای اقدامات فرهنگی بهره برد.
محمدی به ماده 562 قانون مجازات‌های اسلامی اشاره کرد و افزود: طبق این ماده قانونی هرگونه حفاری و کاوش به قصد به دست آوردن اموال تاریخی و فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال و ضبط اشیای مکشوفه به نفع سازمان میراث فرهنگی و آلات و ادوات به نفع دولت محکوم می‌شود.
وی یادآور شد: این منطقه دارای بناهای دیگری نیز هست در ضلع شرقی قلعه در کنار جاده «مرند – جلفا» کاروانسرای «آیراندیبی» که تنها بقایای سنگ ازاره سیاه‌رنگ آن پدیدار است و مورد تخریب واقع شده وجود دارد، این کاروانسرا احتمالاً مربوط به قرن هفتم است.
محمدی ادامه داد: همچنین در پنج کیلومتری شمال شرقی این کاروانسرا و جاده مرند به جلفا سد قدیمی معروف به سد «خضیر» از دوره صفویه و یا قبل از آن نیز وجود دارد و چنین به نظر می‌رسد که قلعه هولاکو کاروانسرای آیراندیبی و سد خضیر چراگاه امیر با هم در ارتباط و مورد استفاده مردم بوده‌اند.

کد: 3837

 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

لوگوی دوستان

 

درباره خودم


میاب دان بیر سس

ابوالفضل روزی طلب
اینجانب ابوالفضل روزی طلب در 13شهریور سال 1342 در روستای میاب از توابع شهرستان مرند متولد شده ام. از کودکی عاشق شعر و ادبیات و معارف دینی و قرآنی می باشم، امیدوارم به لطف الهی بتوانم خدمتی هر چند ناقابل به هموطنانم انجام داده باشم.
 

حضور و غیاب

 

اشتراک