سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 788771

  بازدید امروز : 2

  بازدید دیروز : 193

میاب دان بیر سس

 
در سختی، دوست آزموده می شود . [امام علی علیه السلام]
 
نویسنده: ابوالفضل روزی طلب ::: جمعه 93/10/5::: ساعت 10:43 عصر
نویسنده : جعفر جاودانی - ساعت 3:59 ‎ب.ظ روز پنجشنبه 28 اردیبهشت 1391

استان آذربایجان شرقی به دلیل دارا بودن شرایط اقلیمی و آب و هوای معتدل کوهستانی دارای پوشش گیاهی و جنگلی بسیار انبوه و منحصر به فردی است، به همین دلیل یکی از قطبهای گردشگری و توریستی کشور محسوب می شود و در زمینه صنعت گردشگری پتانسیل و قابلیت های زیادی دارد. یکی از این پتانسیل ها ، منطقه حفاظت شده آینالو است که در 45 کیلومتری شهر کلیبر واقع شده و از توابع بخش خداآفرین شهر کلبیر می باشد.


اینجا محدوده بخش بسیار کوچکی از منطقه 80 هزار هکتاری حفاظت شده ارسباران است که از شمال غربی به روستای وایقان و از جنوب شرقی به روستاهای بالان و بهروز منتهی میشود. هر چند جاده منتهی به آینالو پر پیچ و خم بوده و برای رانندگان وسایل نقلیه همیشه خطرآفرین است، اما طبیعت بسیار زیبای آن که در میان کوههای سربه فلک کشیده و مملو از درختان وحشی قرار دارد، خستگی راه پر پیچ و خم را کاهش می دهد. منطقه جنگلی آینالو در حقیقت منطقه نگهداری مارال ها  و آهوهای وحشی است که از چند سال پیش به این منطقه آورده شده اند. همچنین این منطقه دارای پوشش جنگلی و مرتعی فراوانی بوده  که از جمله آنها می توان به: بلوط، ممرز، افرا، گیلاس وحشی، سرخدار، بارانک، نارون، ارس، گردو، گلابی وحشی، زالزالک، انار و ... اشاره کرد. در این منطقه گونه های جانوری دیگری که در تبعیت از کل اکوسیستم ارسبارانی است زیست می کنند که شاخص آنها: شوکا ، پلنگ، خرس قهوه ای، گربه وحشی و جنگلی و سیاه گوش، کل و بز وحشی است. در مسیر رسیدن به آینالو بر فراز کوهی، عمارتی زیبا بنا شده  که با توجه به شیوه معماری و ساختمان سازی آن به عهد قاجار مربوط است. شکوه و زیبایی ساختمان معماری و هنر اصیل ایرانی در امر ساختمان سازی را به نمایش می گذارد که چگونه سالها پیش با آن وسایل و ابزار ساده این چنین بنای با شکوه و با عظمتی را خلق کرده اند. آنچه در منطقه حفاظت شده آینالو اهمیت فراوانی دارد ایجاد امکانات مناسب برای گردشگران است. از جمله این امکانات وجود کانکس های اقامتی است. در این رابطه یکی از کارشناسان محیط زیست می گوید: با توجه به اینکه منطقه آینالو محل اجرای طرح احیای نسل مارال است همواره مورد بازدید گردشگران زیادی قرار می گیرد.

مطالب بر گرفته از وبلاگ بهار طبیعت


 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

لوگوی دوستان

 

درباره خودم


میاب دان بیر سس

ابوالفضل روزی طلب
اینجانب ابوالفضل روزی طلب در 13شهریور سال 1342 در روستای میاب از توابع شهرستان مرند متولد شده ام. از کودکی عاشق شعر و ادبیات و معارف دینی و قرآنی می باشم، امیدوارم به لطف الهی بتوانم خدمتی هر چند ناقابل به هموطنانم انجام داده باشم.
 

حضور و غیاب

 

اشتراک