سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 785186

  بازدید امروز : 324

  بازدید دیروز : 209

میاب دان بیر سس

 
میوه دانش، با کردار نیک چیده می شود نه با گفتار نیک . [امام علی علیه السلام]
 
نویسنده: ابوالفضل روزی طلب ::: پنج شنبه 93/10/4::: ساعت 12:37 صبح

گوشه ای از زیبایی های شهرستان خلخال

خلخال

شهرستان خلخال یک منطقه کوهستانی با طبیعتی بکر و بسیار زیبای ایران و آذربایجان است که در جنوب استان اردبیل واقع شده است و مرکز آن شهر خلخال یا هروآباد است .این شهرستان با دارا بودن 85 در صد از جنگلهای استان اردبیل از طرف شمال به شهرستان کوثر ، از شرق به استان گیلان ، از جنوب به استان زنجان و از غرب به شهرستان میانه  آذربایجان شرقی حدود می شود .شهرستان خلخال در 37 درجه و 7 دقیقه تا 37 درجه و 56 دقیقه عرض شمالی و همچنین 48 درجه و 1 دقیقه تا 48  درجه و 54 دقیقه طول شرقی قرار دارد ارتفاع مرکز شهرستان از سطح دریا حدود 1800 متر می باشدمساحت این شهرستان حدود 3980 کیلو متر مربع است ، طول آن از شمال به جنوب حدود 120 کیلومتر و عرض آن از 48 تا 90 کیلومتر متغیر است .در حال حاضر دسترسی به خلخال از طریق جاده معروف و توریستی اسالم به خلخال از شرق ( 75 کیلومتر ) ، جاده خلخال - پونل از جنوب شرق ( حدود 75 کیلومتر ) جاده اردبیل به خلخال از شمال (115 کیلومتر ) و جاده سرچم-خلخال ( منشعب شده از جاده سرچم - اردبیل ) با طول حدود 120 کلومتر در غرب صورت می گیرد.

خلخال

خلخال

جاده 70 کیلومتری خلخال به اسالم با داشتن ارتفاع سه هزار و 300 متری از سطح دریا یکی از محورهای سخت گذر به شمار میرود. هرچقدر که این جاده خطرناک است به همان نسبت به مانند بهشت زیباست.چشم انداز ییلاق و کلبه های چوبی روستاییان و مه ای که دره ها را سفیدپوش میکند و گاهی حتی تا روی جاده می آید و درختان بلند و انبوه که سایه شان جاده کوهستانی را گاهی تاریک میکند، اینها از تابلوهای زیبای این مسیر هستند که انگار واقعا در دنیای دیگری قدم گذاشته اید.

جاده اسالم به خلخال (یکی از زیباترین جاده های ایران)

اسالم خلخال

اسالم به خلخال

اسالیم خلخال

معرفی دو منطقه زیبای شهرستان خلخال در ادامه مطلب...

لینک مجموعه پست های آرتاویل، اورمو، زنگان


پل معلق پیر تقی

رودخانه قزل اوزن یکی از رودخانه های پرآب و زیبا می باشد که از کوههای کردستان سرچشمه گرفته و پس از مشروب ساختن زمینهای کردستان و زنجان و خلخال نهایتا در پشت سد سفید رود آرام میگیرد . اما در محل تلاقی رودخانه کیوی چای با قزل اوزن در نزدیکی های روستای پیر تقی از توابع هشتجین خلخال یک پل معلق بسیار زیبائی بر روی این رودخانه قرار دارد که عبور از روی این پل معلق یک یاد و خاطره زیبا همراه با هیجان را برای شما رقم خواهد زد . اگر از علاقمندان طبیعت و دوستداران هیجان هستید  شما را دعوت میکنیم تا با سفر به خلخال ، هیجان ایستادن بر بلندترین پل معلق ایران را تجربه کنید.رودخانه قزل اوزن یکی از رودخانه های پرآب و زیبا می باشد که از کوههای کردستان سرچشمه گرفته و پس از مشروب ساختن زمینهای کردستان و زنجان و خلخال نهایتا در پشت سد سفید رود آرام میگیرد.

پل پیر تقی
 در محل تلاقی رودخانه کیوی چای با قزل اوزن در نزدیکی های روستای پیر تقی از توابع هشتجین خلخال یک پل معلق بسیار زیبائی بر روی این رودخانه قرار دارد که عبور از روی این پل معلق یک یاد و خاطره زیبا همراه با هیجان را برای شما رقم خواهد زد . اگر از علاقمندان طبیعت و دوستداران هیجان هستید  شما را دعوت میکنیم تا با سفر به خلخال ، هیجان ایستادن بر بلندترین پل معلق ایران را تجربه کنید.

پل پیر تقی
این پل که حدود 5 یا 6 سال پیش توسط شرکت آب و بمنظور انجام مطالعات و آزمایشات خاک جهت اجرای سد ساخته شده بود و با توجه به پرآب بودن رودخانه در اکثر فصول سال و عدم امکان دسترسی به طرف دیگر رودخانه بمنظور تردد مهندسین و تکنسین ها سد سازی احداث شده و از آن پس بعنوان یکی از مراکز گردشگری در اخر هفته شاهد ماجراجویی و اوج هیجان دوستداران طبیعت می باشد .
پل پیر تقی
 
مسیر دسترسی : جاده سرچم - اردبیل مابین تونهلهای 9 و 10 یک کیوسک (قهوه خانه) بین راهی هستش و که جاده خاکی کنار کیوسک بطول تقریبا 500 متر شما را به داخل دره ای هدایت می کند که می توانید در زیر سایه درختان ماشینها را پارک نموده و با طی یک پیاده روی سبک 15 دقیقه ای ( تقریبا 700 یا 800 متر) یک هیجان زیبا را تجربه نمایید . (میتوانید با ماشین تا نزدیکی پل بروید اما جاده اش خوب نیست و اصلا توصیه نمی شود ).
پل پیر تقی
 در کنار درختان یک چشمه آب ( بلاغ) با آب گوارای از دل کوه می جوشد که می توانید ساعات خوشی در آنجا تجربه نمایید.البته مابین پلهای 8 و 9 باز یه جاده خاکی وجود داره که جاده کارگاه ساخت سد هستش و می توانید از آنجا تا نزدیکی های پل با ماشین بروید .
پل پیر تقی
پل پیر تقی درست شبیه پلهای معلق و ترسناکی است که تصویر آن را دیده اید پلی مرتفع و طولانی که از کنار هم قرار گرفتن طنابها و چوبهای لرزان در کنار هم تشکیل شده و صدای چوبهای پل و صدای آب رودخانه و نسیم خنک که همچون گهواره پل را تکان میدهد یک رویای ترسناک و پرهیجان را برای شما رقم میزند که پس از طی نمودن مسافتی هفتاد متری تبدیل به آرامشی دل نشین میگردد.
پل پیر تقی
پل بطول 70 متر و عرض یک متر و ارتفاع تقریبی 60 متر بوده که بر روی چهار عدد سیم بکسل محکم و قطور بنا شده و با تعدادی سیم بکسل مهار گردیده تا لرزشهای بیشتر پل را مقابل باد حفظ کند .  
پل پیر تقی
خطر
 با اینکه پل خیلی محکم و از ایمنی بالائی برخوردار است ولی عبور از پل برای افراد مصروع و کسانیکه ترس از ارتفاع  دارند به هیچ عنوان توصیه نمی شود.
خلخال
منطقه گردشگری ازناو

منطقه گردشگری ازناو در جنوب شهر خلخال و در فاصله پنج کیلومتری از آن قرار دارد و شامل کوه ازناو ، چشمه ازناو با آبی بسیار گوارا و باغهای زیبا و مفرح است که همواره پذیرای میهمانان و گردشگران عزیز است.
ازناو
بلندترین نقطه این منطقه قله زیبای ازناو است که ارتفاعی حدود 2350 متر از سطح دریا دارد که از پای این قله و در شمال شرقی آن چشمه آبی گوارا و خنک با دبی بسیار بالا خارج می شود که به چشمه ازناو شهرت دارد .
ازناو
ازناو
به برکت وجود این چشمه و ظرفیت آبدهی بالای آن که هیچ موقع از سال هم خشک نمی شود ، باغهای بسیار زیبا و مفرح در امتداد رودخانه بوجود آمده از این چشمه بوجود آمده که زیبایی این منطقه را چندین برابر می کند .
ازناو

قرار داشتن این ناحیه در یک فاصله اندک از جاده اسالم به خلخال ، ارزشهای تفریحی آن را دو چندان می نماید . به سبب وجود تعداد پنج غار طبیعی بزرگ و کوچک در سازه های آهکی ، شرایط زیستگاهی بسیار مناسبی برای زندگی انواع حیوانات و پرندگان وحشی از جمله کل و بز وحشی و کبک و ... بوجود آمده است . وجود موقعیت کوهستانی مناسب و همچنین راه ارتباطی مناسب باعث شده تا این منطقه از قابلیت مناسبی برای توسعه برخوردار باشد . شهرداری خلخال اخیرا امکانات تفریحی مناسبی را برای ازناو تدارک دیده تا شهروندان بتوانند اوقات فراغت خوبی را در این منطقه زیبا داشته باشند .

ازناو
گل

از طبیعت هیچ چیز نگیریم جز عکس و هیچ چیز بر جای نگذاریم جز رد پای...



برچسبها: شهرستان خلخال، پل معلق پیر تقی، منطقه ازناو، جاده اسالم خلخال، قله ازناو، اردبیل،  


 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

لوگوی دوستان

 

درباره خودم


میاب دان بیر سس

ابوالفضل روزی طلب
اینجانب ابوالفضل روزی طلب در 13شهریور سال 1342 در روستای میاب از توابع شهرستان مرند متولد شده ام. از کودکی عاشق شعر و ادبیات و معارف دینی و قرآنی می باشم، امیدوارم به لطف الهی بتوانم خدمتی هر چند ناقابل به هموطنانم انجام داده باشم.
 

حضور و غیاب

 

اشتراک