سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 786211

  بازدید امروز : 142

  بازدید دیروز : 172

میاب دان بیر سس

 
[ و گفته‏اند که در روزگار خلافت عمر بن خطاب از زیور کعبه و فراوانى آن نزد وى سخن رفت ، گروهى گفتند اگر آن را به فروش رسانى و به بهایش سپاه مسلمانان را آماده گردانى ثوابش بیشتر است . کعبه را چه نیاز به زیور است ؟ عمر قصد چنین کار کرد و از امیر المؤمنین پرسید ، فرمود : ] [ قرآن بر پیامبر ( ص ) نازل گردید و مالها چهار قسم بود : مالهاى مسلمانان که آن را به سهم هر یک میان میراث بران قسمت نمود . و غنیمت جنگى که آن را بر مستحقانش توزیع فرمود . و خمس که آن را در جایى که باید نهاد . و صدقات که خدا آن را در مصرفهاى معین قرار داد . در آن روز کعبه زیور داشت و خدا آن را بدان حال که بود گذاشت . آن را از روى فراموشى رها ننمود و جایش بر خدا پوشیده نبود . تو نیز آن را در جایى بنه که خدا و پیامبر او مقرر فرمود . [ عمر گفت اگر تو نبودى رسوا مى‏شدیم و زیور را به حال خود گذارد . ] [نهج البلاغه]
 
نویسنده: ابوالفضل روزی طلب ::: جمعه 94/7/24::: ساعت 2:48 صبح
تاریخ : دوشنبه 20 مهر 1394     |     کد : 8511
     
 
 

یاد و نام "خلیل خان " از مبارزان مشروطه در مرند گرامی داشته شد

یاد و نام "خلیل خان " از مبارزان مشروطه در روستای "گلین قیه" مرند گرامی داشته شد.


به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجا‌ن‌شرقی، "محمدحسن چمیده‌فر" معاون فرهنگی اداره کل در این آیین گفت:  یاد و نام دلاورمردان، بزرگان و سرداران آذربایجان همچون ستارخان، باقرخان، ثقه‌الاسلام و یاران قهرمان و فرهیخته‌ی آنان بدون شک زینت دفتر انقلاب مشروطه است.

وی افزود: شخصیت‌هایی همچون خلیل خان که در دوران مبارزه با استبداد با جان و دل ایستادگی کرده و از  عزت و شرف و خاک ایران اسلامی پاسداری کرده‌اند شایسته تجلیل  وگرامیداشت هستند.

وی گفت: بزرگداشت چهره‌های برجسته‌ی کشور، در ضمن آنکه ادای دینی به کوشش‌ها و مجاهدت های آنان است، موثرترین شیوه در تحکیم مبانی دینی و ملی و تداوم بخشیدن به ارزش‌های اسلامی و هنجارهای فرهنگی ملت صاحب فضیلت ایران است و این آیین نیز  در این راستا برگزار شده است.

در ادامه "نقی کرمی" فرماندار ویژه شهرستان مرند نیز گفت: مرند شهر تاریخ و فرهنگ و هنر با قدمتی به درازای تاریخ بیش از 7000 ساله خود خاستگاه بزرگ مردانی است که دلاوریهای آنان برگ زرینی در تاریخ آذربایجان است.

وی افزود: در این میان خلیل خان از یاران باوفای ستارخان بود و آن هنگام که ایران و آذربایجان در زیر سم ستوران قشون روس بود، خلیل خان به طور خودجوش برای مبارزه با متجاوزان کمر همت بست.

کرمی، تمسک بر اهل بیت (ع) و خدامحوری  را رمز پیروزی مبارزان مشروطه عنوان کرد.

گفتنی است خلیل خان گلین قیه ای (هرزنی)  یکی از مبارزان آزادیخواه مرند که خودجوش مبارزه کرد.

وی ازیاران ستارخان بود. خلیل خان در روستای گلین قیه زندگی می کرد. زمانی که کشور ایران و بخصوص آذربایجان درزیر سم ستوران قشون روس بود وآنها به کوچکترین بهانه ای وارد خاک ایران می شدند بطور خودجوش، با یک تفنگ شکاری کهنه، در روستائی دورافتاده، کمرهمت بربسته وبرای مبارزه باقشون متجاوز سربه کوه وصحرا می گذارد .

روستای گلین قیه درنزدیکی جاده‌ی نظامی جلفا به مرند قراردارد. نظامیان روس جهت رسیدن به تبریز برای دفع مشروطه خواه ها مجبور به گذر از این جاده واز نزدیکی روستای گلین قیه بودند. هرکدام از روس های تک رو که درتیررس تفنگ خلیل خان قرار می گرفت کشته ویا مجروح می شد. خلیل خان پس از درگیری،  بعلت آشنائی با کوه ها براحتی می توانست خودرا برهاند .

خلیل خان باسردارماکو دوست بوده وبه خان? هم رفت وآمدداشتند. وی طبع شعرهم داشت وصدها بیت ازاشعارترکی وفارسی او درسینه وزبان های روستائیان می گردد خلیل خان در1225 بدنیا آمده وپس از102 سال عمر در 1327 وفات یافته ودرقبرستان بالائی گلین قیه بطرف کراب مدفون است .


 
 
نوشته شده در   دوشنبه 20 مهر 1394  ساعت  12   توسط   مدیر سایت بخش خبر
PDF  چاپ ارسال برای دوستان بازگشت
 
نظرات شما :
نام :
نام خانوادگی :
  ایمیل :
 
  نظر خود را درباره این مطلب بیان بفرمائید
 
 
   
 
     

 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

لوگوی دوستان

 

درباره خودم


میاب دان بیر سس

ابوالفضل روزی طلب
اینجانب ابوالفضل روزی طلب در 13شهریور سال 1342 در روستای میاب از توابع شهرستان مرند متولد شده ام. از کودکی عاشق شعر و ادبیات و معارف دینی و قرآنی می باشم، امیدوارم به لطف الهی بتوانم خدمتی هر چند ناقابل به هموطنانم انجام داده باشم.
 

حضور و غیاب

 

اشتراک