سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 784677

  بازدید امروز : 24

  بازدید دیروز : 289

میاب دان بیر سس

 
[ و فرمود : ] هیچ بى‏نیازى چون خرد نیست ، و هیچ درویشى چون نادانى و هیچ میراثى چون فرهیخته بودن و هیچ پشتیبان چون مشورت نمودن . [نهج البلاغه]
 
نویسنده: ابوالفضل روزی طلب ::: جمعه 94/5/23::: ساعت 1:1 صبح

وجه تسمیه روستاهای ایراندیبی و گلین قیه مرند

وجه تسمیه‌ی آیران دیبی(عریان تپه)

بر خلاف نظر آقای جلالی در صفحه 303 کتاب (تاریخ مرند ) که آیران دیبی را (ته دوغ!) معنی کرده است ، باید گفته شود که نام این روستا هیچ ربطی به دوغ و ماست نداشته وندارد!

وجه تسمی? اصلی نام روستا ار آنجا گرفته شده است که بالای کوه نزدیک آیران دیبی روستایی قرار داشته به نام (آیران ) یا (آیراند) که هنوز خرابه های آن روستا وجود دارد.

     اهالی یا به علت خرابی های جنگ و یا برودت زیاد روستای بالای کوه و نیز مشکل تردّد به بالای تپه ، خانه های خود را به پائین کوه منتقل کرده و روستای جدید خود را (آیران دیبی) یعنی کنار و ته روستای آیران ، نام نهاده اند.  متأسفانه در جغرافیای رسمی کشوری آمده اند (آیران دیبی) را که حامل بار قدمت روستا بوده به (عریان تپه) که حامل بار منفی خشکی ولم یزرعی منطقه است ، تبدیل کرده اند !********************************************************************

        وجه تسمیه‌ی روستای گلین قیه

هر چند عمر روستا به 300-400 سال قبل بر می گردد. اما یکی از مناطق مهم مرند است که گویش بومی آن مورد بحث زبان شناسان قرار دارد. با اینهمه نام روستا  می رساند که هر چند روستا به دست اسماعیل نامی از هرزنات ایجاد شده که اسماعیل ونوه نتیجه های او به زبان هر زنی گویش دارند ، ولی معلوم نیست که چر اسماعیل تاتی زبان سیصد – چهارصد سال قبل اسم روستا را (گَلَن قیه – تخته سنگ در حال فرود ) گذاشته است! در ضلع شمال غربی روستا و بالای بلندای تپه تخته سنگ بزرگی است که  گویی در حال فرود است واحتمال دارد که در سالهای آینده با شسته شدن پای تخته سنگ ، به پائین فرو افتد.در محاوره عامیانه گَلَن قیه به گلین قیه که آنهم ترکی است تغیر یافته است .(گلین قیه – تخته سنگی به شکل عروس)

*************************************************************


 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

لوگوی دوستان

 

درباره خودم


میاب دان بیر سس

ابوالفضل روزی طلب
اینجانب ابوالفضل روزی طلب در 13شهریور سال 1342 در روستای میاب از توابع شهرستان مرند متولد شده ام. از کودکی عاشق شعر و ادبیات و معارف دینی و قرآنی می باشم، امیدوارم به لطف الهی بتوانم خدمتی هر چند ناقابل به هموطنانم انجام داده باشم.
 

حضور و غیاب

 

اشتراک