سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 783727

  بازدید امروز : 27

  بازدید دیروز : 266

میاب دان بیر سس

 
آنکه عبرت اندوزد، بینا شود و آنکه بینا شود، دریابد و آنکه دریابد، بداند . [امام علی علیه السلام]
 
نویسنده: ابوالفضل روزی طلب ::: دوشنبه 93/10/29::: ساعت 7:39 عصر

 

 

 3-         1285 گونش ایلینده گنجعلی صباحی  مرندین « میاب» کندینده دونیایا گلیب .باکیدا دیل و ادبیات دانشکده سین قورتاریب اورتا مکتب ( دبیرستان ) مودیری اولور. اونون اثرلریندن : اؤتن گونلریم / شئعریمیز زامانلا آددیملاییر / قارتال / حیات / فاجعه سی  و .....چاپ اولوبدور.

  1368 – جی ایلده بو سایین یازار دونیا سینی دگیشدی. 

 

4-       شهریار 1285 جی ایل  تبریزده دونیایا گلیر. «حئیدر بابا یا سالام» شئعری ایله تورک دونیاسیندا تانینیر. شهریار، بولود قارا چورلو یازدیغی شئعره غظمتلی بیر جاواب یازیر و «سهندیه »شئعری  هم شهریاری ،هم سهندی ابدی لشدیریر.بو شئعرتورک دیلینین گوجونو و گؤزللیگینی آیدینجاسینا اعلان ائدیر. شهریارین فارسجا شئعرلری ده واردیر. 1367 جی ایل(زومار آیینین29 اوندا) بو بؤیوک شاعیر دونیاسینی دییشیر. شهریار احترامینا اونون اؤلوم گونو «شئعر و ادب » گونو آدلانیبدیر. قبری تبریزین مقبره الشعرا سیندا دیر.

نگاهی به زندگی و آثار صمد صباحی کارگردان بزرگ سینمای آذربایجان و ایران.
صمد صباحی یکی از هنرمندان بزرگ آذربایجان است که در کارگردانی تئاتر و سینما و نیز بازیگری از افراد معروف و موثر در تاریخ نمایش ایران و آذربایجان به شمار میرود. صمد صباحی در بهمن 1293 شمسی در شهر مرند چشم به جهان گشود. خانواده او از روستای میاب مرند بود که پدرش جهت کار در آنسوی ارس به شهر گنجه رفت و آمد می کرد. او برادر کوچک استاد گنجعلی صباحی پدر نثر نوین ترکی آذربایجانی است.

صمدصباحی بین سالهای 1321 تا 1...

See More
.....................................................................................................................
 · Co

استاد گنجعلی صباحی
یکی از بزرگترین مردان ادبیات نثر ترکی آذری می باشند، استاد در دوم بهمن 1285 در روستای میاب از توابع شهرستان مرند پا به عرصه جهان گشود. ایشان برای زنده نگه داشتن زبان و ادبیات آذربایجان سر از پا نمی شناختند . و همیشه در پی ارتقای فرهنگ آذربایجان بودند

 

‎استاد گنجعلی صباحی یکی از بزرگترین مردان ادبیات نثر ترکی آذری می باشند، استاد در دوم بهمن 1285 در روستای میاب از توابع شهرستان مرند پا به عرصه جهان گشود. ایشان برای زنده نگه داشتن زبان و ادبیات آذربایجان سر از پا نمی شناختند . و همیشه در پی ارتقای فرهنگ آذربایجان بودند‎

 

....................................................................................................................

مشاهیر مرند
نویسنده : غفار صفری لیواری موضوع : فرهنگ و هنر شنبه سیزدهم شهریور 1389

 صمد صباحی 

 

منطقه ی مرند از دیر باز یکی از مهد های علم و هنر بوده است و عالمان بزرگی را پرورش داده و تقدیم جامعه ی هنری کرده است.در عالم تئاتر قدیمترین نوشته ای که حاکی از اجرای تئاتر مرند می باشد نوشته مرحوم جبار باغچه بان است که در خاطراتش می نویسد او و گروهش تئاتر( خیش خیش) را درمدرسه ی احمدیه و در سال 1298 شمسی اجرا  کرده اند . 
ما در سال های بعد نیز نشان از گروه های تئاتری مرند می یابیم که با امکانات کم ، نمایش هایی را به روی صحنه آورده اند و با آن امکانات کم سعی نموده اند لباس بازیگرها و صحنه روی سن ، با نقاشی های بزرگ مطابق متن نمایشنامه باشد ، کاری که اکنون در تئاترهایمان کمتر شاهد ان هستیم . شاید ، چرا که هنرمند تر شده ایم !! 
و در این میان نویسندگان بزرگی  مثل مرحوم گنجعلی صباحی ( پدر نثر نوین ترکی آذربایجان ) 
و کارگردانی بزرگ همانند صمد صباحی و در حال حاضر نادر برهانی و گریمور بزرگ که به پدر گریمور ایران معروف است یعنی مرحوم فرهنگ معیری و چندین هنر پیشه سینمایی مثل جلیل فرجاد را تحویل جامعه ی هنری داده ایم . 
صمد صباحی( 1) یکی از هنرمندان بزرگ ایران است که در کارگردانی تئاتر و سینما و نیز بازیگری از افراد معروف و مؤثر د رتاریخ نمایش ایران و آذربایجان به شمار می رود . صمد صباحی دربهمن 1293 شمسی در شهر مرند چشم به جهان گشود . خانواده او از روستای میاب مرند بود که پدرش جهت کار در آنسوی ارس به شهر گنجه رفت و آمد می کرد او برادر کوچک استاد گنجعلی صباحی پدر نثر نوین ترکی آذربایجانی است . وی در سال 1317 پس از گذراندن تحصیلات تئاتری در (( تکنیکوم تئاتر ))  شوروی به ایران بر میگردد و در شهر های کوچک ایران مثل مراغه و مرند نمایش هایی را اجراء یکند . در سال 1320 نمایش اودگلینی
 ( عروس آتش ) نوشته جعفر جبارلی را در تبریز به اجرا می گذارد . صباحی در تبریز اکتورال های ( حقیقت ) ، ( ایران) 
( تبریز)  را تشکیل داده و به عنوان کارگردان  و سرپرست گروه به فعالیت تئاتری مشغول می شود . بعد چندی ، عمده فعالیت تئاتری خود را در هئیت هنر پیشگی انجمن روابط فرهنگ یایران و شوروی ( شعبه تبریز ) و بعدها د رگروه تئاتر دولتی آذربایجان وابسته به فرقه ی دموکرات آذربایجان متمرکز می کند . 
صباحی بین سالهای 1321 تا 1323 نمایشنامه های آرشین مال آلان , کمدی موزیکال مشدی عباد ، آبی ورابی کمدی موزیکال اللی یاشیندا جوان – قاچاق کرم – نمایشنامه 1905 – جان جور صمد و ... را کارگردانی کرد . پس از انحلال فرقه حدود سه سال از فعالیت باز می ماند . سال 1328 – به تهران رفته و در تئاتر پارس به عنوان کارگردان تئاتر مشغول کار می شود . در همین سالها است که مجبور می شود برادر بزرگ و نویسنده و هنرمند اما در مانده ی خود یعنی گنجعلی صباحی را که تازه از زندان و تبعید آزادشده است را زیر بال وپر بگیرد . صباحی د رتهران به تعلیم بازیگران جوان پرداخت و رفته رفته به سینما هم روآورد و نخستین فیلم خود را در سال 1332 با نام مشدی عباد به روی پرده می برد . 
کارهای سینمایی دیگر او عبارتند از گمگشته ( 1332) – چشم عشاق ( 1337) – آرشین مال آلان ( 1339 )-  آلیش دختر کولی ( 1341 ) – سرکش ( 1343 ) -  گنج و رنج ( 1346) – فردای با شکوه (1347 ) – آخرین نبرد ( با شرکت ایلوش معروف در 1351 )
 صباحی در برخی از این فیلم ها به عنوان بازیگر نیز حضور داشت . صمد صباحی در سوم تیرماه 1357 در تهران در گذشت . 
___________________________________________________________________________
زیر نویس : 1- برداشت آزاد از کتاب سیر تطور هنر در آذربایجان ، تالیف روح اله عباس خانی

(  میر هدایت سید مرندی )

فیلم شناسی صمدصباحی:  

 کارگردان (10) / نویسنده (7) / بازیگر (19) / تهیه کننده (3) / تدوین  (1)

 


 (10)مورد 
(1350)(1340)(1330)

  1. 1 -   
    2 -   
    3 -   
    4 -   
    5 -   
    6 -   
    7 -   
    8 -   
    9 -   
    10 -   


 (7)مورد 
(1340)(1330)

  1. 1 -   
    2 -   
    3 -   
    4 -   
    5 -   
    6 -   
    7 -   



 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

لوگوی دوستان

 

درباره خودم


میاب دان بیر سس

ابوالفضل روزی طلب
اینجانب ابوالفضل روزی طلب در 13شهریور سال 1342 در روستای میاب از توابع شهرستان مرند متولد شده ام. از کودکی عاشق شعر و ادبیات و معارف دینی و قرآنی می باشم، امیدوارم به لطف الهی بتوانم خدمتی هر چند ناقابل به هموطنانم انجام داده باشم.
 

حضور و غیاب

 

اشتراک