سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 783437

  بازدید امروز : 3

  بازدید دیروز : 140

میاب دان بیر سس

 
دانشمند بی کردار، مانند چراغی است که خود را می سوزاند و به مردم روشنی می دهد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
نویسنده: ابوالفضل روزی طلب ::: دوشنبه 93/10/29::: ساعت 7:16 عصر
                              صمدصباحی ازپیشگامان تئاتر آذربایجان وایران

 

    شهر باستانی مرند به علت قرار گرفتن در سه راه حوادث و هم چنین مرکزبرخورد فرهنگ های مختلف به خصوص در زمان مشروطیت به بعد یکی از اولین شهرهای آذربایجان و ایران بود که تحت تأثیر افکار روشنفکر گرایانه افراد و نشریات دیگر کشورهای همجوار مثل ترکیه و آذربایجان قرار می گرفت .> در آن زمان ها وجود و یا اجرای تئاتر یکی از نشانه های مدنیت شمرده می شد که مرندی ها این نشانه مدنیت را دریافت و در اجرایش کوشیدند و اکنون هم گروه های تئاتری مرند یکی از فعالترین و موفق ترین گروه های استان و کشور به شمار می آیند .

   قدیمی ترین نوشته ای که حاکی از اجرای تئاتر در مرند می باشد ، نوشته مرحوم" جبار باغچه بان" است که در خاطراتش از اجرای تئاتر « خِر خِر » در مدرسه احمدیه مرند به سال 1298 شمسی یاد می کند .

     در سال های بعد ما از گروه های تئاتر مرند ، نشانه های زیادی می یابیم که با امکانات کم ، نمایش هائی را به روی صحنه آورده اند و با آن امکانات کم مادی ومعنوی ، سعی نموده اند لباس بازیگر ها و صحنه روی سن را با نقاشی های بزرگ مطابق متن نمایشنامه در آورند . کاری که اکنون در صحنه تئاتر هایمان کمتر شاهد آن هستیم . چرا که شاید هنر مندتر شده ایم !

   در این میان نویسندگان بزرگی مثل گنجعلی صباحی ( پدر نثر نوین آذربایجان ) و کارگردان بزرگی همانند صمد صباحی برای تئاتر آذربایجان و ایران زحمات زیادی کشیده اند و در حال حاضر نیز نادر برهانی مرندی و گریمور بزرگ که به پدر گریمور ایران معروف است یعنی فرهنگ معیری و جلیل فرجاد وشیرین بینا و...از شهر مرند برخاسته اند .

    صمد صباحی یکی از هنرمندان بزرگ ایران است که حق او به خوبی ادا نشده است . او یکی از مؤثرترین کارگردانان تئاتر و سینما و بازیگر نمایش های آذربایجانی و ایران به شمار می رود . صمد صباحی برادر کوچکتر استاد گنجعلی صباحی است که در بهمن 1293 شمسی در شهر مرند ( به قولی در شهر گنجه ) چشم به جهان گشود . خانواده او از روستای میاب مرند بود که پدرش جهت کار در آن سوی ارس ، به شهر گنجه رفت و آمد می کرد . وی در سال 1317 پس از گذراندن تحصیلات تئاتری در ( تکنیکوم تئاتر ) شوروی به ایران برگشته و در شهرهای کوچک ایران همانند مراغه و مرند نمایش هایی اجرا می کند . وی در سال 1320 نمایش اود گلینی ( عروس آتش ) نوشته جعفر جبارلی را در تبریز به اجرا می گذارد .

    صباحی در تبریز اکتورال های « حقیقت » ، « ایران » ، و « تبریز » را تشکیل داده و به عنوان کارگردان و سرپرست گروه به فعالیت تئاتری مشغول می شود . بعد چندی ، عمده فعالیت تئاتری خود را در هیات هنرپیشگی انجمن روابط فرهنگی ایران و شوروی ( شعبه تبریز ) و بعدها در گروه تئاتر دولتی آذربایجان متمرکز می کند .

     صباحی بین سالهای 1321 تا 1323 نمایشنامه های « آرشین مال آلان » کمدی موزیکال « مشهدی عیباد » « آبی و رابی » کمدی موزیکال « اللی یاشیندا جاوان » « چاقاق کرم » نمایشنامه « 1905 » و... را کارگردانی کرد . پس از انحلال حکومت دموکرات وی حدود سه سال از فعالیت باز ماند . سال 1328 به تهران رفته و در تئاتر پارس به عنوان کارگردان مشغول به کار شد . در این سالهاست که مجبور می شود برادر بزرگ هنرمند و نویسنده خود یعنی گنجعلی صباحی را که تازه از زندان و تبعید رها شده بود ، زیر بال و پر خود بگیرد .

    صباحی در تهران به تعلیم بازیگران جوان پرداخت و رفته رفته به سینما هم روی آورد . نخستین فیلم خود را در سال 1332 به نام « مشهدی عباد » را روی پرده برد . متاسفانه صمد صباحی در سوم تیرماه 1357 و زودتر از برادر بزرگتر خود دارفانی را وداع گفت .

فیلمهایی که صمد صباحی کارگردانی کرده است :

مشهدی عباد (1332) ـ گمگشته (1333) ـ چشمه عشاق (1339) چشم عشاق (1339) ـ آرشین مال آلان (1339) ـ سرکش (1343) ـ آلیش ، دختر کولی ( 1343) ـ گنج و رنج (1346) ـ فردای باشکوه (1346) ـ آخرین نبرد (1351).

نویسندگی سناریو : مشهدی عباد ـ چشم عشاق ـ چشمه عشاق ـ آرشین مال آلان ـ سرکش ـ آلیش ، دختر کولی ـ گنج و رنج .

بازیگری در 19 فیلم :

آتش و خاکستر ـ جدال به خاطر عشق ـ سه دزد در شهر ـ آلیش ، دختر کولی ـ سه تا بزن بهادر ـ جلاد ـ دو انسان ـ گنج و رنج ـ دزد سیاهپوش ـ لوطی قرن بیستم ـ گرفتار ـ شب اعدام ـ یک میلیونر و دو مفلس ـ نانجیب ـ خیلی هم ممنون ـ آخرین نبرد ـ علی کنکوری ـ مردی در آتش ـ دلقک .

تهیه کنندگان فیلم :

سرکش ـ آلیش ، دختر کولی ـ آخرین نبرد.

تدوین فیلم : آخرین نبرد

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

    1) ماهنامه آفتاب آذربایجان شماره 46دی ماه 1389 و شماره 332 نشریه خوش خبر اردیبهشت90


 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

لوگوی دوستان

 

درباره خودم


میاب دان بیر سس

ابوالفضل روزی طلب
اینجانب ابوالفضل روزی طلب در 13شهریور سال 1342 در روستای میاب از توابع شهرستان مرند متولد شده ام. از کودکی عاشق شعر و ادبیات و معارف دینی و قرآنی می باشم، امیدوارم به لطف الهی بتوانم خدمتی هر چند ناقابل به هموطنانم انجام داده باشم.
 

حضور و غیاب

 

اشتراک