سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 778567

  بازدید امروز : 35

  بازدید دیروز : 268

میاب دان بیر سس

 
هر کس نیکو بپرسد، بداند . [امام علی علیه السلام]
 
نویسنده: ابوالفضل روزی طلب ::: دوشنبه 93/10/22::: ساعت 12:18 صبح
زبان هرزنی-امروز محل اصلی«زبان هرزنی»روستای«گلین قیه»است‌ که در پنج فرسخی«مرند»و پانزده قرسخی تبریز واقع و دارای دو هزار نفر جمعیت‌ میباشد.«بابره»نیز دهی است در نزدیکی«گلین قیه»که مردم آن بزبان«هرزنی» آشنائی دارند.ده سوم که«ربان هرزنی»در آن رواج دارد«کهن هرزن» میباشد که دهی است کوچک با چند خانوار جمعیت در دامن«کوه هرزن»علت‌ تسمیهء زبان مورد بحث یه«هرزنی»مرکزیت«کهن هرزن»و سابقهء تاریخی و قدمت‌ آنست و بطوریکه از«روایات سینه‌به سینه»و«برخی مدارک مکتوب»بر میآید اغلب روستاهای واقع در اطراف«کهن هرزن»از جمله«هرزن جدید» و«بابره»و«گلین قیه»در روزگار گذشته یا وجود نداشته و یا جزء مراتع و پایگاهای زراعتی و ییلاق و قشلاقهای«کهن هرزن»بوده‌اند و«کهن هرزن» که تطبیق وقع و محل آن با محل فعلی«کهن هرزن»قابل تردید و درخور تأمل‌ بیشتر میباشد شامل سرزمین وسیع و آبادی بوده که امروزه بیش از ده روستااست

 

1‌ -امروز باین ده در لهجهء آذری-ترکی«داش هرزن»و در مکاتبات رسمی‌ «هرزن عتیق»گفته میشود و در زبان هرزنی ?KO-Horzan-? گویند.

(2)-از جملهء این مدارک،«یک سند کهن»را که در شمارهءدوم از دورهء پنجم نشریهء دانشکدهء ادبیات بوسلیهء دوست دانشمندم آقای دکتر نوابی معرفی شده است باید نامبرد.

(3)- هرزندجدید- در لهجهء آذری‌ترکی«چای هرزن»و در مکاتبات رسمی«هرزند جدید»و در زبان هرزنی ?Coy-Horzan? گفته میشود


 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

لوگوی دوستان

 

درباره خودم


میاب دان بیر سس

ابوالفضل روزی طلب
اینجانب ابوالفضل روزی طلب در 13شهریور سال 1342 در روستای میاب از توابع شهرستان مرند متولد شده ام. از کودکی عاشق شعر و ادبیات و معارف دینی و قرآنی می باشم، امیدوارم به لطف الهی بتوانم خدمتی هر چند ناقابل به هموطنانم انجام داده باشم.
 

حضور و غیاب

 

اشتراک