سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 782781

  بازدید امروز : 134

  بازدید دیروز : 228

میاب دان بیر سس

 
بدترینِ برادران، کسی است که به هنگام آسایش [با دوست خود] رفت و آمد می کند و به هنگام سختی و بلا [از او] می بُرد . [امام علی علیه السلام]
 
نویسنده: ابوالفضل روزی طلب ::: یکشنبه 93/9/30::: ساعت 8:36 عصر
با چراغ عقل و نقل راه رسیدن به کمال را تشخیص بدهید
با چراغ عقل و نقل راه رسیدن به کمال را تشخیص بدهید
به گزارش خبرنگار اسراءنیوز: حضرت آیت الله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق هفتگی خود که در محل نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد با اشاره به جایگاه عقل و نقل در رسیدن انسان به کمال، اظهار داشتند: 
انسان کمالی دارد و راهی برای رسیدن به آن کمال. خدای سبحان هم راه رسیدن انسان به کمال را و هم راهنما را و هم همراهان انسان در این مسیر را مشخص کرده است. 

ایشان در تبیین جایگاه عقل در رسیدن انسان به کمال فرمودند: 
خداوند دو چراغ به انسان داد: یکی چراغ عقل و یکی چراغ نقل که به وسیله آنها راه رسیدن به کمال را ببینیم. ما باید بین سراج و صراط فرق بگذاریم. عقل، راه نیست بلکه عقل، چراغ راهی است که ذات اقدس الهی آن راه را ترسیم می‌کند. مبادا کسی ـ خدای ناکرده ـ به عقل خودش اکتفا کند و بگوید ـ معاذ الله ـ ما از وحی بی‌نیازیم. چراغ هرگز کارِ راه را انجام نمی‌دهد؛ لذا ذات اقدس الهی فرمود من صراطی دارم و به وسیله انبیا این صراط را به شما نشان می‌دهم و شما با چراغ عقل و نقل راه رسیدن به کمال را تشخیص بدهید. 

معظم له راه رسیدن به کمال را راهی سخت و پرفراز و نشیب دانستند و اذعان داشتند: 
راه رسیدن به کمال گرچه مستقیم است یعنی انحرافی در آن نیست و کسی که وارد این مسیر بشود یقیناً به مقصد می‌رسد اما این راه فراز و نشیبی دارد و پیمودن این راه این کار دشواری است برای اینکه ما می‌خواهیم امّاره بالسوء را به امّاره بالحُسن تبدیل کنیم. 

حضرت آیت الله جوادی آملی در تفسیر آیه ?فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً ? إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً? بیان داشتند: 
خداوند در این آیه فرمود بعد از هر دشواری یک آسانی است، این دو جمله چند پیام دارد پیام اوّلش این است که آسانی در کنار دشواری است نه بعد از آن، پیام دیگرش هم این است که این عُسر دومی که الف و لام دارد عین همان عُسر اوّلی است که الف و لام دارد اما این یُسر دومی که الف و لام ندارد غیر از آن یُسر اوّلی است که الف و لام ندارد پس می‌شود دو یُسر و یک عُسر، هر جا یک دشواری باشد دو برابر آن آسانی هست. 

ایشان در ادامه اظهار داشتند: 
اگر کسی اینها را باور کرد در هر رشته‌ای کارآمد و موفق می‌شود، هم خودش به مقصد می‌رسد هم خیلی‌ها را به مقصد می‌رساند، اینکه به ما گفتند همّت‌تان بلند باشد از بیانات نورانی سیّدالشهداء(سلام الله علیه) است، خدای سبحان همّت‌های بلند، فکرهای بلند، طرح‌های نو و بلند و اندیشه‌های بلند را دوست دارد فکرهای نازل و فرومایه و پَست را دوست ندارد.

 



مربوط به موضوع : » علما

 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

لوگوی دوستان

 

درباره خودم


میاب دان بیر سس

ابوالفضل روزی طلب
اینجانب ابوالفضل روزی طلب در 13شهریور سال 1342 در روستای میاب از توابع شهرستان مرند متولد شده ام. از کودکی عاشق شعر و ادبیات و معارف دینی و قرآنی می باشم، امیدوارم به لطف الهی بتوانم خدمتی هر چند ناقابل به هموطنانم انجام داده باشم.
 

حضور و غیاب

 

اشتراک