سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 782828

  بازدید امروز : 12

  بازدید دیروز : 169

میاب دان بیر سس

 
«بهترین های امّت من، کسانی هستند که چون گرفتار بلای الهی شوند، پاکدامنی ورزند» . [ابن عبّاس ـ به نقل از رسول خدا ـ]
 
نویسنده: ابوالفضل روزی طلب ::: دوشنبه 94/7/13::: ساعت 1:42 صبح

باسمه تعالی    

21 / 6/ 1394

شرح تاریخچه تاسیس مدرسه در روستای میاب .  (به زبان آقای باقر باقرپور)

 مکان هایی که به عنوان مدرسه ی دولتی از بدو تأسیس مدرسه در میاب تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است به شرح ذیل می باشد:

اولین مدرسه دبستان عنصری میاب بود که در ساختمان مرحوم مشهدی آقا رضایی دایر شد و  به مدیریت مرحوم آقای جور کش (آذر پی) اداره می شد و من به علت کمی سن، تنها یک روز دانش آموز این مدرسه بودم.

بعد از آن، این مدرسه به ساختمانی که متعلق به خانم گلناز ( خانواده ی آقای جوهری ) بود منتقل شد. سپس این مدرسه چندین سال در ساختمان حیاط مرحوم عبدالعلی پاشا ادامه پیدا کرد، که ابتدا فقط تا کلاس پنجم ابتدایی و بعدها کلاس ششم نیز به آن اضافه شد،که خود من هم تحصیلات دوران ابتدایی خود را در این مدرسه گذرانده ام.

بعد ها با همّت مدیر وقت این مدرسه، مرحوم آقای محمد صادق مرادی که از مدیران لایق میاب بودند و یاری اهالی میاب،  مدرسه ای در حاشیه ی گورستان قدیمی روستا، که محل آن توسط یکی از وراث صاحب ملک (خانم زرافشان) به نام مشهدی میرزاآقا نجف زاده ( احمد ابام) با کسب اجازه از سایر وراث در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته بود، ساخته شد و سالها دایر بود.

پس از مدتی که این ساختمان از حیّز انتفاع خارج گردید در قسمت جنوب شرقی روستا در مکانی خالی که به چمنلیک معروف بود با مصالحی مرغوب مدرسه ای ساخته شد که دانش آموزان دختر و پسر به صورت مختلط در این مدرسه مشغول تحصیل بودند.

در اوایل تأسیس مدرسه در میاب تحصیل دختران و پسران در مدرسه به صورت مختلط بود که با مخالفت عده ای از روستاییان قرار می گرفت که موجب منع تحصیل دختران می شد. در این زمان مرحوم مشهدی میرزا آقا نجف زاده که علاقه ی وافری به تحصیل دخترانش داشت به همراه دو دختر وقلویش به آموزش و پرورش مرند مراجعه می کند تا اجازه تحصیل دخترانش را بگیرد. که به صورت اتفاقی با خبرنگار روزنامه ی کیهان که آشنایی قبلی نیز با وی داشته است برخورد میکند و ماجرا را تعریف می کند. خبرنگار کیهان عکس آقای میرزا آقا نجف زاده را به همراه دخترانش با این عنوان که این دو دختر دوقلو می خواهند درس بخوانند در (روزنامه ی کیهان حدود آبان سال 1339 خورشیدی) چاپ می کند. در پاسخ به این نوشته از وزارت فرهنگ وقت به آموزش و پرورش مرند دستور داده می شود که این دو دختر باید درس بخوانند. و همین امر باعث می شود مدرسه به صورت مختلط اداره شود.

 

 

چندین سال بعد در زمان مدیریت اینجانب (باقرباقرپور)  بنا به درخواست اهالی و با یاری اداره ی آموزش و پرورش و با همّت آقای اندرگانی یکی از کارکنان اداره ی آموزش و پرورش که پدر اولین خانم مدیر مدرسه دخترانه میاب، بازسازی و به نام مدرسه دخترانه زرافشان (مالک زمین مدرسه) دایر گردید.

دو سال قبل از انقلاب اسلامی مدرسه راهنمایی در میاب تأسیس گردید که به صورت مختلط دختر و پسر در آن تحصیل می کردند که این مدرسه مدتی در خانه مس***ی مرحوم محمدی ارسی و مدتی در خانه مرحوم عباس شیرعلیزاده و مدتی هم در منزل همکار فرهنگی خودمان جناب آقای ابراهیم ابراهیم زاده دایر گردید.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توسط جهاد سازندگی به سرپرستی شهید حسن کسایی، به همراهی اولین آموزگار روستای میاب مرحوم جور کش (آذر پی) که خاطره ی خوبی از میاب داشت، ساختمان فعلی مدرسه راهنمایی بنا شد و بنده (باقر باقرپور)  نیز تا پایان سال تحصیلی 1358- 1359   به عنوان مدیر مدرسه افتخار خدمت در این مدرسه را داشتم.

پس از 8 سال دفاع مقدس نام مدرسه ی ابتدایی به شهید عسگر یوسفی و نام مدرسه راهنمایی به شهید اسرافیل مختاری تغییر نام داده شد.

اسامی فرهنگیان بومی( اهل میاب) که در مدارس میاب تدریس کرده اند به شرح ذیل می باشد. آقایان:

1 – جور کش ( آذر پی ) اولین مدیر مدرسه که اهل مرند بوده اند.

2 – محمد صادق مرادی مدیر مدرسه و آموزگار مدرسه ابتدایی

3 – عزیز حاج اقراری آموزگار و معاون آموزشی مدرسه ابتدایی

4 -  مجید حاج اقراری معلم و مدیر مدرسه ابتدایی

5 – محمد یوسفی مدیر و آموزگار مدرسه ابتدایی

6 – باقر باقر پور رابع مدیر مدرسه ابتدایی و راهنمایی و دبیر ریاضی

7 – فرخ مرادی مدیر مدرسه راهنمایی

8 – بهرام ابراهیم زاده مدیر مدرسه ابتدایی

9 - اسفندیار ابراهیم زاده آموزگار مدرسه ابتدایی

10 – محمد فرجامی مدیر فعلی مدرسه راهنمایی

11-  ابراهیم روحانی مدیر فعلی مدرسه ابتدایی

اسامی  دیگر معلمان و همکاران مدارس میاب به شرح ذیل است:

آقایان رضا شرفی، محمد مصطفوی، فرامرز نوری ثانی، محمود کمالی، شاپور حاج اقراری، شاپور مرادی، شبیب بذلی، یوسف یوسفی، حسین کمالی، کرم نوری ثانی، ابراهیم ابراهیم زاده، مصطفی فرجامی، نوروز بذلی، حیدر مقالی، فرج صفری، غفار جاوید .

سایر معلمانی که در میاب خدمت کرده اند:

آذر پی، حسن جداری، شادی، لامعی، احمدی زنوز، یزدانی، آقازاده، طالبی، متقی، طالبی یکانی، حسین عظیمی زنوز، خالقی، کاظمی، احسانی، سامانی، وکیلی، پور باقر، پور رضا، فقیهی، کریمی، حسن زاده و ......

 خانم معلم هایی که در میاب معلم بوده اند عبارتند از  سرکار خانم  اندرگانی و سرکار خانم امینه احمدآبادی و...

 

از دبیران و آموزگارن محترم بومی و غیر بومی و خانم معلمهایی که بعلت عدم حضور ذهن موفق بدرج اسامی عزیزان نشده ام پوزش می خواهم.

باقر باقرپور میاب     (کپی با ذکر منبع بلامانع می باشد.)


موضوعات مرتبط: 
برچسب‌ها: ،

 

 

26 شهریور 1394 ] [ 10:50:20 ] [ آقای باقر باقرپوررابع میاب ]

....................................................................................................................................................

با سلام و عرض ادب و احترام خدمت شریف معلم والا مقام و استاد گرانمایه جناب آقای باقر باقر پور رابع

از زحمات استاد کمال تشکر را داریم و ضمن آرزوی سلامتی توفیق بیشتر استاد را در نوشتن تاریخ میاب آرزومندیم.


 
 
 
 

موضوعات وبلاگ

 

لوگوی دوستان

 

درباره خودم


میاب دان بیر سس

ابوالفضل روزی طلب
اینجانب ابوالفضل روزی طلب در 13شهریور سال 1342 در روستای میاب از توابع شهرستان مرند متولد شده ام. از کودکی عاشق شعر و ادبیات و معارف دینی و قرآنی می باشم، امیدوارم به لطف الهی بتوانم خدمتی هر چند ناقابل به هموطنانم انجام داده باشم.
 

حضور و غیاب

 

اشتراک